1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. ליקויים בממ"דים ותחזוקה נכונה של ממ"דים

ליקויים בממ"דים ותחזוקה נכונה של ממ"דים

המאמר מציג את הוראות פיקוד העורף בנושא התחזוקה של מרחבים מוגנים (מרחבים מוגנים - הוראות אחזקה ושימוש). כן מוצגים בו ליקויים המאושרים על ידי פיקוד העורף ודרכים למונעם.

  

מאז 1992 מחייב פיקוד העורף לבנות מרחב מוגן בבניית דירות חדשות. המרחב המוגן יכול להיות:

א. מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) - הנבנה כחדר בכל דירה.

ב. מרחב מוגן קומתי - נבנה בכל קומה ומשרת עד 4 יחידות דיור.

 

ברוב המקרים נעשה שימוש במרחב המוגן כחדר מגורים לכל דבר. עם זאת, כיוון שמדובר במרחב שאמור לשמש את הדיירים בשעת חירום, מחובתו של הדייר לשמור על המרחב המוגן במצב שיאפשר למרחב למלא את ייעודו. לשם כך פרסם פיקוד העורף הוראות אחזקה ושימוש למרחבים מוגנים.

 

ההוראות כוללות איסורים רבים המגבילים הכנסת פריטים לתוך הממ"ד. כך למשל, הפיכת הממ"ד למטבח היא עבירה על ההוראות, שכן יש פתחי כניסה של גז לתוך החדר. בנוסף, מטבח מהווה מקום מצבור ללכלוך או בוץ ולכן קשה לדאוג לניקיונו על פי הוראות פיקוד העורף. כמו כן, אין להוסיף שירותים או אמבטיה לחדר לאחר אישור תוכניות הבנייה ללא אישור.

אסור להוסיף חרסינה המחפה בדרך כלל קירות שירותים, מטבח ואמבטיה. בנוסף, אין להוסיף נקודות חשמל שלא אושרו, להחליף את הדלת הבטיחותית לדקורטיבית יותר, וכן יש לקבל אישור על כל שינוי מפיקוד העורף.

 

להלן כמה דוגמאות מהוראות פיקוד העורף:

- ודא כי אין מכלי גז בקרבת המרחב במוגן. באם הותקנו מכלי גז בקרבת במרחב דווח לנציג הרשות המקומית.

- ודא כי אין חומרים דליקים בקרבתו המיידית של המרחב במוגן 5-כ) מטרים ממנו).

- אין לבצע את הפעולות הבאות בלא אישור של פיקוד העורף:..העברה / הוספה / שינוי בקווי מים וביוב... הריסת קירות וחלקים אחרים במבנה.

- אין לחתוך, לקדוח, לנסר, להרוס או לבצע שינוי כלשהו מרחב המוגן או בקירות המגן על הדלת. אלא אם כן נעשה הדבר על פי היתר בנייה תקף ומאושר ע"י פיקוד העורף.

- אין לבצע קידוח או פריצת פתח בקירות המרחב המוגן.

- אין בשום אופן לחפות את הקירות המרחב המוגן בחרסינות, קרמיקות או כל חומר אחר, אלא באישור פיקוד העורף.

- כל פרטי המסגרות במרחב המוגן: דלתות, חלונות, פתחי חילוץ, סולמות וצינורות אוורור חייבים להיות מסומנים בתו תקן.

- אין לפרק את הדלת או החלון מציריה.

- אם נוצר צורך בפירוק הדלת או החלון והטיפול בהם, הדבר ייעשה רק ע"י מסגריות מאושרות ע"י פיקוד העורף בלבד.

- בכל מקרה אין לבצע כל שינוי במרחב המוגן לא אישור פיקוד העורף.

 

 

למרות התקנות אנשי פיקוד העורף יודעים לספר על שינויים רבים שדיירים עושים בחדרים המוגנים, זאת לאחר שהממ"ד אושר על סמך היתרי בנייה ותוכניות מדויקות (הגורמים המאשרים את התוכניות הם ראש המדור הטכני בפיקוד העורף או עשרה מהנדסי המחוזות של פיקוד העורף הפרוסים ברחבי הארץ) ואין הם תמיד מודעים לסיכון שהם נוטלים עליהם ועל בני ביתם. האיסור להחזיק חומרים מסוכנים ועיגון בלוני גז בתוך הממ"ד, נובע מהחשש, שבמקרה שהבית ייפגע בצורה קשה הממ"ד אולי יישאר שלם, אולם, מערכת הגז עלולה לקרוס ולסכן את היושבים בחדר. גם קידוח בקיר (למשל הכנסת קו חשמל או צנרת מים למקלחת) עלול להיות בניגוד לתקנות. אם הקידוח לא אושר, הוא יכול לגרום להיחלשות הקיר בעת פגיעה אפשרית. יש המחליפים את הדלת התקנית בדלת דקורטיבית יותר שאינה תקנית. אם יתרחש פיצוץ דלת כזו לא תעמוד בהדף והיא גם תגרום לכניסת גז ורסיסים אל תוך הבית.

 

יש המגדילים לעשות ומשנים את הממ"ד לחדר כושר. את הקירות הם מצפים בזכוכית, האסורה כמובן, בשל הסיכון שהיא מהווה לנמצאים אם תתנפץ. באותו אופן פיקוד העורף אינו מאשר כיורים מחרסינה או שיש בחדר אלא רק שימוש באלומיניום בהתקנת מוצרים אלו.

 

ליקויים בבניית ממ"דים ובתחזוקתם

 

1) כאשר אספקת החמצן יורדת בממ"ד מערכת הסינון הנמצאת בממ"ד מהווה סיכון ליושבים בו. זאת, מאחר שיש גזים, שמצליחים לחדור דרך מערכת הסינון של הממ"ד. את הבעיה ניתן לפתור אם הדיירים יחזיקו בלון חמצן בממ"ד. הבלון מפעיל לחץ ויוצר מצב שבו האוויר לא נכנס פנימה אלא רק יוצא החוצה וכך לא חודרים גזים למבנה.

 

2) פיקוד העורף אינו דורש להתקין בממ"ד אלמנטים שכבים מאליהם אם מסלקים את מקור האש.

למשל, חוטי חשמל אינם מפסיקים לבעור מאליהם אם מכבים את האש שפרצה.

 

3) באזור מגורים במישור החוף וליד הים נוצרת קורוזיה במסגרת האלומיניום של חלונות הממ"ד בשל רטיבות וגשמים. כתוצאה מכך החלון אינו אטום לגזים. כדאי להתייעץ עם מהנדס חומרים מומחה לקורוזיה בנוגע לפתרון בעיה זו. כל פתרון צריך לקבל אישור מפיקוד העורף.

  

4) היום אוטמים את החלונות בממ"ד בעזרת מלט צמנטי ופוליאוריטן מוקצף אך חומרים אלו אינם אוטמים את האזור הרגיש בין מסגרת האלומיניום לבין המשקוף הסמוי המוברג אליו.

כדאי להתייעץ עם מהנדס כיצד לפתור בעיה זו. אחת האפשרויות שיש לשקול היא שימוש בפרט שבו ה"הלבשות" הנקראות גם סרגלי חפייה (ומוכרות בשם "שעלבנות") יהיו מוצמדות לרפידת גומי שתילחץ אל הקיר, רצוי מחומר EPDM, חומר השומר על הגמישות שלו שנים רבות. כל פתרון צריך לקבל אישור מפיקוד העורף.

 

5) בממ"דים מתקינים ארובות אוורור, אולם אין בהן כל צורך אם לא מוסיפים להן גם מערכת טיהור.

 

6) כדי שהשכבה הפנימית של הממ"ד לא תתנפץ ורסיסי הבטון לא יעופו פנימה אל תוך החדר, מורה פיקוד העורף להשתמש בלוחות גבס או בטיח מיוחד. אולם, הוא אינו מזכיר אפשרות של שימוש בטפט בליסטי - יריעת בד המסוגלת לבלוע את הרסיסים. המקום הבעייתי במיוחד הוא סמוך לחלון. מנפילת קטיושות בעבר ניתן ללמוד, כי קטיושה הנופלת ליד חלון יכולה למוטט את כל הבטון הלא מוגן ולהותיר רק את רשת הפלדה עומדת על תילה. כדאי לשקול להשתמש בטפט בליסטי זה. כל פתרון צריך לקבל אישור מפיקוד העורף.

 


הממ"ד מיועד להצלת חיים למספר שעות בלבד. אם אין בתוכו בלון חמצן, מערכת טיהור, שירותים כימיים - קשה יהיה לשרוד בתוכו לאורך זמן.


למידע נוסף בנושא מ"מדים לחצו כאן


 


חזור מעלה