1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תכנון חדר אמבטיה

תכנון חדר אמבטיה

מה כדאי לדעת לפני שמתחילים לתכנן חדר אמבטיה, היכן למקם כלים סניטריים, בחירת חומרים, אבזור, תאורה וקניית ג'קוזי.

עיצוב חדר אמבטיה הוא לעתים קרובות פינוק שאנחנו מרשים לעצמנו, גם ללא חידוש/ עיצוב כל הבית. חדר אמבטיה שמתוכנן ומעוצב כראוי- מעניק לנו הרגשת רוגע ברגעים שיש לנו לעצמנו, בתחילת או בסוף יום מפרך.

 

רחצה נתפסה מאז ומעולם כסוג של פעולה הדוניסטית הקשורה באסתטיקה, היגיינה, הנאה גופנית וחושנית.

 

ניתן לראות בחדר הרחצה את כל המאפיינים הללו, גם בעידן המודרני. אולם כיום, עם ריבוי הרכיבים, האפשרויות הטכניות ופריטי ה"פינוק" הרבים המציפים את השוק, המשפץ הממוצע מתלבט מה באמת מתאים וטוב עבורו.


חדר האמבטיה יכול להפוך למקום מהנה על ידי הקצאת שטח גדול יותר, שימוש בחומרים שונים ליצירת אווירה מתאימה והכנסת אביזרי פינוק כגון: אמבטיית עיסוי, מקלחת עיסוי, סאונה, כיורים נוספים, מקום ישיבה והתרגעות ואביזרים מתאימים. אולם, גם בחלל שהוא מוגבל בגודלו ונתון מראש ניתן, על ידי תכנון מתאים של חומרים, צבעים, אביזרים ופתרונות שונים ליצור אווירת מרחב ונינוחות.

 

הכנת פרוגרמה

לצורך הכנת פרוגרמה ראשית יש לשאול את השאלה הבנאלית לכאורה: האם אתה מתקלח או נוהג "להתאמבט"? למי שאינו נוהג לשבת באמבטיה- מומלץ שלא להתקין ג'אקוזי.

שאלות נוספות רבות שצריכות להישאל-

- האם מתגלחים בחדר האמבטיה? האם באמצעות מכונת גילוח חשמלית או גילוח ידני?

- האם מגלחים רגליים באמבטיה? במידה וכן, יש לדאוג לדרגש, לתאורה מתאימה וכו'.

- האם מתאפרים בחדר האמבטיה? נשים רבות אינן מתאפרות ליד שידת האיפור שלהן אלא באמבטיה.

- ניתן לתכנן את חדר האמבטיה כמקום להתרגעות, עם כוס יין וספר טוב. האם אתם מעוניינים באופציה כזו? האם זהו חלק מאורח חייכם?

 

בנוגע לג'קוזי - כדאי לדעת שג'קוזי עולה הרבה כסף יחסית לאמבטיה רגילה... צריכת המים והחשמל עולה בעקבות השימוש בו, המנוע שלו מאוד מרעיש וכדי שהחוויה תהיה מרגיעה ושלמה מומלץ להתקין את המנוע אצל השכנים... אם אתם לא מאלו שישכשכו בו פעמיים בשבוע, בנחת, אז אין חובה לקנות ולהציב ג'קוזי שתופס שטח רב בחדר האמבטיה רק כי לשכנים יש, או בגלל צו האופנה.

אפשר לנצל את "עודף הכסף" הזה בדרך אחרת ולעשות מחדר האמבטיה שלכם חגיגה מפנקת.


למידע נוסף על ג'קוזי ראה מאמר אמבטיות ובריכות עיסוי.

 

קווים מנחים לתכנון

ראשית, בעת התכנון, חשוב למקם את הכלים הסניטריים, תוך הקפדה על מה ייראה תחילה בעת פתיחת דלת האמבטיה. לדוגמה:

מקלחון- שהוא גבוה וחוסם, עדיף למקם בפינה מוסתרת ולא מול הכניסה.

אסלה- שהיא הכרחית, אולם לא האביזר הסניטרי האסתטי ביותר, כדאי להצניע .

מול הדלת כדאי "לפגוש" קודם כל את הכיור, את המראה שמעליו ואת הארון השולחני המכיל אותו.

 

כאשר גודל החדר מאפשר זאת, כדאי גם לבדוק האם חלקת הריצוף שנותרה לנו, היא המרווחת ביותר שניתן היה לתכנן, בהתחשב בנתונים. ככל שנקבל יותר שטח ריצוף פתוח, כך תגדל תחושת המרחב של החלל.

 

מומלץ לפתוח חלון גדול באמבטיה- לפתירת שתי בעיות- אור ואוויר. את בעיית השקיפות ניתן לפתור בעזרת זכוכית מותזת חול או זכוכית גרניט אשר מטשטשת את הבבואה.  למי שאין באפשרותו לפתוח חלון גדול, מומלץ להתקין לצורכי אוורור- מפוח שפעולתו שקטה. ושוב, בתהליך התכנון יש לקחת בחשבון את נקודת החשמל. את המפוח אפשר להפעיל על טיימר אוטומטי שפועל למשך 5-7 דקות מרגע כיבוי החשמל באמבטיה.

 

בחדר האמבטיה עוברת צנרת של מים וביוב ועלינו להתחשב במיקומה בעת התכנון. אל לנו לשכוח "מוקשים" כגון צינור אוויר חוזר וקופסת הביקורת הנמצאת ברצפת החדר. ליחידות הטכניות הללו נוספו חידושים, הדורשים התייחסות מוקדמת בזמן התכנון, לדוגמה: מתקנים לחימום, חימום מגבות, מיכל הדחה נסתר וכו'.

 

בעת התכנון, יש לזכור למקם ארונות אחסון למוצרי הטואלט, המגבות ויתר האביזרים. יש למצוא פתרון למיקום הכביסה המלוכלכת, תוך מתן תשומת לב לאוורור המתחייב באחסון כזה. יש לזכור גם את שלל המגבות שיש לייבש בחלל חדר האמבטיה ולדאוג למתלים נכונים ובכמות המתאימה.

פתרון לבעיית המים המותזים באמבטיה ובמקלחת יספקו מקלחונים ווילונות.

 

פינוקים

אביזרי הפינוק הנמצאים כיום בשוק הם רבים ומגוונים וגם כאן צריך לערוך שיקול כלכלי מול תועלת. לדוגמה, אם כבר ויתרנו על ג'קוזי (החלטה נבונה...) נוכל לתכנן מקלחון מרווח, 100 * 100 עם ספסל בנוי לישיבה, גומחות לאביזרי הרחצה, דלתות זכוכית מחוסמת, ללא פרופילי אלומיניום, ואפילו מערכת עיסוי- (ג'טים) המוציאה זרמי מים בלחץ, מכמה כיוונים אל גופנו.


קיימות היום בשוק מראות מתוחכמות שבהן מערכת מיוחדת המונעת הצטברות של אדים על המראה, או מתקן לחימום מגבות- שבחורף המקפיא שלנו לא נתקרר חלילה מהמגבת, בתום הרחצה.

 

אפשר גם לאבזר חדר אמבטיה במתקן סאונה, הכל תלוי בתקציב ובנחיצות. ואם בחרנו באלו, יש לתכנן את שקעי החשמל מראש, בהתאמה לתכנון.

 

 

חומרים

- חשוב מאוד לבחור צבעוניות וחומרים שייצרו את האווירה המבוקשת בחלל הרחצה. ישנם צבעים שמחמיאים לנו- לעור הגוף. צבעים כתומים וורדרדים יגרמו לנו להיראות יפים יותר וחושניים יותר מאשר צבעים תכלכלים וירקרקים.

- צריך לקחת בחשבון עמידות בפני רטיבות (גם אדים). ארונות מעץ אפשריים, אבל חשוב שהצוקל יהיה עמיד בפני מים (לדוגמה: סנדביץ' מצופה פורמאייקה, אבן או קרמיקה) ושהארון יהיה מסנדוויץ' (לביד) ולא סיבית או M.D.F.

 - ריצוף הקרמיקה או האבן צריך שיהיו:

א. בגוון לא אחיד במראהו- כדי שלא יראו עליו כל שערה.

ב. מחוספס- למניעת תאונות החלקה.

- חיפוי הקיר - במקומות "המושפרצים", כדאי שיגיע עד לגובה של 2 מטרים ובמקומות שלא "מושפרצים" יספיק חיפוי של מטר או מטר ועשרים וזאת כדי למנוע את מראה- "האיטליז". את הרווח שנשאר בין חיפוי הקיר והתקרה אפשר לצבוע בצבעים רכים פסטליים, אשר ישוו לחדר מראה מרווח אוורירי ורומנטי.

- ניתן גם לתלות תמונות או להוסיף חפצי חן כמו כדי חרס, פסלים (אביזרים סלוניים)- אלה מעלים את האמבטיה לליגה אחרת.

- את התקרה מומלץ לצבוע בצבע נגד עובש.


תאורה

תאורה נכונה מאוד חשובה, וזאת כדי שנוכל לעשות את הפעולות (גילוח, איפור) בחדר האמבטיה.

יש להתקין שלוש נקודות תאורה:

1. מעל הכיור: חשוב שהאור יגיע לא רק מלמעלה (מקרניז וכו') אלא גם מהצדדים כדי שלא ייווצרו צללים על פנינו (האף מצל על הפה, הגבות על העיניים וכו'). התאורה צריכה להיות בגוון טבעי או חם (לא קר). כדאי

לחשוב גם על נורות שאינן מחממות מדי (הממיסות את המייק-אפ).

2. לקוראים ולקוראות שבינינו (בשירותים): חשוב להתקין תאורה מתאימה לקריאה ליד האסלה ולדאוג למקום לספר או לעיתון.

3. גוף תאורה מעל האמבטיה עצמה מונע היווצרות אפלוליות (שהרי הווילון מסתיר את האור) וגם מקל על פעולת הגילוח (לא לשכוח את הדרגש!).

בתוך האמבטיה ניתן להשתמש בגוף תאורה "מוטבל"- גוף שעומד בפני אדים ומים. שמו המקצועי I.P 65 משתמשים בו בדרך כלל בבריכות.

 

היכנסו לקטלוג תאורה לאמבטיה


 

חזור מעלה