1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תכנון מטבח

תכנון מטבח

על המשתנים שיש לקחת בחשבון בעת תכנון מטבח , כיצד לדעת ממי לקנות מטבח ועל שיתוף מעצב מטבחים בתהליך.

המטבח הוא החלק המורכב, המשוכלל והיקר ביותר בבית. תהליך תכנונו צריך להתבצע בשלבים המוקדמים של תכנון הבית וזאת בגלל ריבוי המערכות השונות, כגון חשמל, ביוב וניקוז מים ומיזוג אוויר, התופסות חלק חשוב בבניית כל מטבח.

 

תכנון לקוי יכול להביא למצב לא נעים שבו צריכים לבצע שינויים במבנה או במערכות האינסטלציה, דבר שעלול לייקר מאוד את התהליך.


תכנון מטבח חדש הוא אחד החלקים המורכבים בתכנון. המורכבות נובעת מכמה גורמים:

 

- המטבח מורכב מאוסף של יחידות ארון אשר צריכות להכיל בתוכן כמות גדולה של אלמנטים שונים לדוגמה: ארונות לאחסון כלים, ארונות לאחסון מזון, ארון כיור, ארונות מגירות  ועוד.

 

- חלל המטבח מכיל בתוכו מספר רב של מערכות, חשמליות בעיקר, לשימושים שונים, כגון: תנור, כיריים, מקרר, טוחן אשפה, מדיח כלים, מיקרו גל, קולט אדים, קומקום חשמלי ועוד.

 

- במטבח (בניגוד לשאר חלקי הבית) משתמשים כל בני הבית ובתדירות גבוהה (על בסיס יום יומי).

 

- מספר הפעולות המתבצעות בחלל המטבח הוא גדול, לדוגמה : אחסון מזון, הכנתו, בישול ולעיתים גם מקום הסעודה ומקום המפגש של בני הבית.

 

בעבר היה חלל המטבח מוצנע ואת תהליך הבישול היו מבצעים מאחורי דלתיים סגורות ובנפרד מחדר האוכל. כיום המגמה היא הפוכה. חלל המטבח הוא פתוח או פתוח חלקית לחדר המגורים (הסלון) ומכיל גם את פינת האוכל. בכך נוצר מעין חלל ציבורי של בני המשפחה ואורחים.

ברוב הבתים החדשים ניתן לראות את המטבח "הפתוח". בהקשר זה יש לבחון כל משפחה בנפרד. מטבח פתוח מחייב סדר, ניקיון ומידה רבה של אסתטיות שהרי הוא פתוח לעיני כל. אם המטבח באופן קבוע נוטה לאי סדר אולי עדיף ליצור חציצה כלשהי בינו ובין שאר חלקי הבית. אופיו של המטבח אמור לשקף את אורח החיים בבית, את מספר הנפשות ואת רמת הפעילות המתבצעת בו.

 

בישראל מהווה מטבח חלק חשוב ועיקרי בחלל הבית. באורח החיים הישראלי והים תיכוני בכלל תופס המטבח מקום של כבוד. מעבר לאחסון האוכל, הכנתו ובישולו משמש המטבח גם כמקום מפגש של כל בני המשפחה ואורחים.

 

 

שיקולים בבחירת מטבח

אם אתם עומדים לפני רכישת מטבח חדש יש כמה שאלות שחשוב לברר בתחילתו של התהליך.

 

מהו סגנון אורח החיים ?

לכל אדם או משפחה אורח חיים שונה: אורח חיים דתי שונה מאורח החיים החילוני וכך גם סוג וצורת הפעילות במטבח. ישנם בתים שבהם ארוחות משפחתיות מתקיימות על בסיס יום יומי ויש משפחות שבהן סעודות משפחתיות הם עניין של חגים ומועדים בלבד ובשאר הזמן הפעילות במטבח נמוכה יחסית. יש אנשים אשר את רוב ארוחותיהם אוכלים מחוץ לבית ומשתמשים במטבח הביתי לעיתים נדירות, ולעומת זאת יש משפחות עם ילדים קטנים אשר דורשים בישול יום יומי כמעט.

 

מה מספר האנשים בבית ?

המטבח משמש את כל בני הבית. ככל שמספר הנפשות בבית גדול יותר, יכלול המטבח כלים ומקומות אחסון רבים יותר. בית שגרים בו ילדים קטנים או אנשים מבוגרים או מוגבלים ידרוש ממתכנן המטבח פתרונות מיוחדים.

 

מי האדם העיקרי הפועל במטבח ?

זהו אחד הפרמטרים החשובים בתכנון המטבח. חשוב לבדוק את גובהו של אותו אדם ולהתאים את גובה הארונות והמשטח על פי כך. חשוב לדעת גם אם הוא שמאלי או ימני כדי לקבוע את מיקום הגורמים במטבח בצורה שתאפשר נוחיות מרבית בעבודה במטבח. כמו כן יש לברר מה העדפותיו של אותו אדם בזמן פעילותו במטבח.

 

מהו סגנון הבישול?

לכל משפחה או אדם סגנון בישול מועדף בדרך כלל.

סגנון הבישול קשור בהרבה מן המקרים לעדה שאליה משתייך אותו אדם או לאורח החיים שלו, למשל אורח חיים טבעוני או צמחוני.

 

מהו גודל השטח הנתון?

גודל השטח המיועד להיות למטבח יקבע למעשה את מספר הארונות ואת גודל המשטחים.

במטבח בעל שטח גדול יש אפשרות לתכנן אי בישול או להכניס שולחן אוכל אל תוך שטח המטבח, בעוד שבמטבח בעל שטח קטן יש צורך לתכנן היטב את ארונות המטבח בגלל חוסר מקום.

ניתן לקבל מושג על גודל המטבח הנדרש לפי השוואה למטבח הקודם, לבדוק אם מספר הארונות היה מספיק לאיחסון או אם יש צורך להוסיף ארונות, אם גודל המשטח הקודם היה מספק או לא, וכן הלאה. כך ניתן יהיה ליצור מטבח חדש אשר יתאים לצרכים ולדרישות.

 








 

ומהו התקציב?

רכישת מטבח חדש או שיפוץ מטבח אינו עסק פשוט וזול. ניתן

לומר כי רכישת מטבח כיום היא ההוצאה היקרה ביותר בבית חוץ

מהבית עצמו. חשוב להשקיע זמן בתכנון מטבח שישרת את בני

הבית בצורה הטובה ביותר ולאורך שנים.

 

טווח המחירים של מטבח חדש הוא רחב מאד ונע בין 5,000 ש"ח

ל- 500,000 ש"ח.

יש לבחון מהו כלל התקציב המיועד למטבח ואז ניתן לחלקו לשלושה:

תקציב - 1 לארונות המטבח וכל תכולתם, דהיינו מדפים, סלסלות, נשלפים למיניהם, מגירות, יחידות איחסון ועוד.

תקציב - 2 משטח העבודה , הכיור והברז.

תקציב - 3 מוצרי החשמל.




שילוב של שלושת הגורמים יהווה את מלוא התקציב הנדרש לקבלת המטבח המושלם. ההיצע הקיים בתחום המטבחים והאבזורים הפנימיים הוא גדול מאוד. חשוב לשבת עם איש מקצוע מיומן ולבדוק כיצד לחלק את התקציב האישי בצורה טובה אשר תענה על כל הדרישות.



לאחר בירור כל השאלות ניתן לקבל מושג על סוג המטבח הנדרש, גודלו ותכולתו.

  

בתחום תכנון ועיצוב המטבח, ניתן לפנות אל מעצבי מטבחים, מעצבים שהמטבח הוא תחום התמחותם. הם מכירים את כל החידושים בתחום, את נקודות התורפה של המטבחים, ומכירים את החומרים על יתרונותיהם ועל חסרונותיהם. כדי שמעצב המטבחים יוכל לעצב עבורכם את המטבח המתאים לכם, עליכם להגדיר לו את הדרישות: אופן הבישול, אופן האחסנה, אוורור ותאורה רצויים, גודל רצוי של המטבח, תקציב, גודל הכלים החשמליים וסגנון עיצוב רצוי.


לפגישה הראשונה עם מעצב המטבחים, רצוי שתביאו תוכנית מדידה של מבנה המטבח, שתכלול תיאור של הקירות, החלונות, הפתחים ונקודות החשמל, המים והגז. יש להגיע מצוידים במידות מדויקות של המכשירים החשמליים למטבח, כך שיהיו בפני המעצב מירב הנתונים הדרושים לו לעיצוב מדוקדק.












 

ממי לקנות?


לצרכן העומד לרכוש מטבח יש שתי אפשרויות. הוא יכול לרכוש מטבח מחברת מטבחים או מנגר מומחה למטבחים.



היתרון של חברות המטבחים על נגר הוא אולמות התצוגה שבהם ניתן לראות את המטבח בשלמותו ולחוש את החומרים המרכיבים אותו.

לחברות המטבחים המובילות בארץ יש מבחר גדול של מטבחים באיכות גבוהה העומדות בסטנדרטים של חברות המטבחים המובילות בעולם הן בתחום התכנון והן ברמת החומרים והעיצובים.




 בכל מקרה, לתכנון המטבח ובנייתו יש לבחור גורם מקצועי ומיומן המתמחה בתחום המטבחים ולא לנסות לחסוך. הניסיון לחסוך בשלב זה עלול להביא לתכנון לקוי שבסופו של דבר, יייקר מאוד את התהליך.


אחד הפרמטרים שבהם יכול כל לקוח לבדוק את מקצועיות ואמינות החברה או הנגר המבצע הוא לראות מטבח שכבר עברה שנה לפחות מאז התקנתו, אצל לקוחות קודמים של אותו מבצע .


כך ניתן להתרשם גם ממצב המטבח לאחר שימוש וגם מרמת השירות של הנגר או החברה.


עדיין מתלבטים? היכנסו לכתבה מטבח מחברה או מנגר פרטי


גלריית תמונות של מטבחים לקבלת רעיונות והשראה 


 


חזור מעלה