1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. שיפוץ הבית - בחירת קבלנים ובעלי מקצוע

שיפוץ הבית - בחירת קבלנים ובעלי מקצוע

כיצד לבחור קבלן לשיפוץ הבית ? כיצד לנהל את השיפוץ? מה חשוב לדעת לפני החתימה על חוזה ההתקשרות עם הקבלן ? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם ..

 

כיצד לבחור קבלן לביצוע השיפוץ ?

בחירת הקבלן /קבלנים לביצוע עבודות השיפוץ הינה בחירה חשובה. לא פעם קורה שלמרות בחירת החומרים הטובים ביותר והתכנון המדוקדק של הבית, בחירה בלתי מוצלחת של הקבלן גורמת נזקים בלתי מבוטלים ומפח נפש גדול. מי שנעזר באדריכל או במעצב פנים לתכנון הבית יכול להתייעץ עמם בנושא - ייתכן שהם מכירים כמה אנשי מקצוע שהם סומכים עליהם. אופציה נוספת היא לפנות למועדון הקבלנים הרשומים של מרכז הבנייה הישראלי ולבקש שמות של קבלנים בתחום הספציפי שבו אתם מעוניינים.

 

מועדון הקבלנים הוקם על ידי מרכז הבנייה הישראלי בעקבות ההכרה בקושי של בונים ומשפצים לאתר קבלנים מקצועיים. רבים הם האנשים שנכוו בבחירת הקבלן, ורבים פנו אל המרכז בבקשה להיעזר בו בעניין.

 

הקבלנים החברים במועדון הם אך ורק קבלנים רשומים בפנקס הקבלנים, בעלי ניסיון של 5 שנים ויותר, אשר התקבלו על ידי ועדת הקבלה המקצועית, לאחר שזו בדקה עבודותיהם והתרשמה לטובה. בין מטרות המועדון - לשמש מקור מידע מקצועי לקבלנים: מתן שירותי השתלמויות מקצועיות, כולל עדכונים בחידושים ובשיטות עבודה שונות וייעוץ בקשר לדרכי טיפול בבעיות קבלנות מיוחדות. בכך, מקווה המועדון לשפר את איכות הבנייה בארץ וכמובן, את שביעות דצונם ציבור הבונים והמשפצים.

 

 

ניהול השיפוץ


אם מדובר בשיפוץ כללי, הכולל עבודה עם כמה אנשי מקצוע, אפשר להעסיק קבלן ראשי שיעסיק את אנשי המקצוע השונים, יתאם ביניהם ויפקח על עבודתם. הדבר יכול להקל עליכם במידה רבה, שכן שיפוץ כללי ללא קבלן ראשי מצריך שהייה בבית בזמן השיפוץ (לצורך פיקוח), דבר שיגרור הפסד ימי עבודה.


אם החלטתם על העסקת בעלי מקצוע באופן עצמאי, חשוב לשים לב לתיאום ביניהם: מבחינת סדר העבודה ולוח הזמנים. כל שינוי בלוח הזמנים של בעל מקצוע אחד יגרור איתו עיכוב של כל בעלי המקצוע הבאים אחריו. בנוסף, רצוי להכין יומן עבודה מסודר שיכלול את תאריכי התקדמות העבודה וכן נתונים על בעלי המקצוע ורכישות החומרים. חשוב לשמור יומן זה עד לתום תקופת האחריות.



 

ההתקשרות עם הקבלן

הבעיות הנפוצות הנגרמות בהתקשרות עם קבלן נגרמות בדרך כלל בשל אי הגדרה מדויקת של העבודה (מה היא כוללת ומה הדרישות הספציפיות שלכם), במיוחד במקרים של שינויים או תוספות הנוספות במהלך השיפוץ. יש להימנע מהאמירה הישראלית "יהיה בסדר" ולהבהיר את העבודה ופרטיה עד תומם כדי שלא ייווצרו בעיות שכאלו.ההתקשרות בין המשפץ לקבלן יכולה להיות התקשרות פרודוקטיבית וטובה. להלן מספר נקודות חשובות ביותר בהתקשרות מוצלחת עם קבלן:

 

חשוב לעבוד מול קבלן מורשה בעל הבנה וניסיון בתחום. יש לבקש מכל קבלן רשימת ממליצים, לבדוק עבודות קודמות שבוצעו על ידו, גם כאלה שבוצעו שנתיים ושלוש שנים קודם לכן ולוודא שניתן שירות - במקרה שהתבקש. כאמור כדאי להיעזר במועדון הקבלנים הרשומים, המבצע את עבודת המיון עבורכם.

חשוב מאוד ליצור קשר עם קבלן שנותן לכם הרגשה טובה ונינוחה, שכן הוא עתיד לשהות בביתכם במשך תקופת השיפוץ.

 

יש לבקש מכל קבלן הצעת מחיר ללא התחייבות שהעבודה תינתן לו בסופו של דבר. חשוב לקבל שלוש הצעות מחיר לפחות. בהצעת המחיר של הקבלן יש לבקש פירוט מקסימלי של כל עבודה לחוד, למשל: הריסת קירות, פינוי, בנייה מחדש, חשמל, אינסטלציה, וכו'.

 

בעבודת שיפוץ בכל סדר גודל, יש לחתום עם הקבלן על הסכם התקשרות בכתב שיכלול את עיקרי העבודה שבה מדובר, זמנים והתמורה. חוזה התקשרות זה הוא למעשה חוזה אחריות של הקבלן לעבודות השיפוץ. אם החלטתם להעסיק כמה קבלנים באופן עצמאי (ולא להעסיק קבלן ראשי שיעסיק קבלני משנה) יש לחתום על חוזה התקשרות עם כל אחד מהם.

 

דברים שחשוב לבדוק לפני החתימה על חוזה ההתקשרות:

- יש לבדוק שהקבלן בעל ביטוח צד ג' וביטוח מעבידים. יש לבקש לראות את תצלום הפוליסה ולבדוק את תוקפה.

- אם לקבלן עובדים זרים, יש לוודא כי הם בעלי רישיונות עבודה.

- כאשר מדובר בקבלן ראשי חשוב לוודא כי לקבלן יש קשר עם בעלי מקצוע אחרים.

- יש לוודא כי הקבלן הראשי אינו עובד על כמה פרויקטים במקביל אלא על שיפוץ ביתכם בלבד.

 

בחוזה ההתקשרות חשוב לציין את הפרטים הבאים:

- בשיפוץ שכולל פעולות של הריסה ופינוי (כמעט כל שיפוץ שהוא יותר מצביעת קירות, התקנת תאורה או אביזרים אלו ואחרים) יש לקבוע מראש מי אחראי לפעולות הנ"ל. לרוב, הקבלן שמבצע את רוב העבודה (קבלן שלד, קבלן גבס, קבלן אינסטלציה) הוא שיבצע אותן. יש להתייעץ עם המתכנן מהו תהליך הפירוק והפינוי של האלמנטים הישנים בדירה ולכלול אותם בחוזה עם קבלן השיפוצים. כלומר בחוזה זה יש לפרט מה עליו להרוס ולפנות ואת כל החומרים והציוד שעליו לשנע לדירה.

- במקרים רבים המשפץ רוכש ריצוף וכלים סניטריים ומקבל את ההובלה חינם מהיצרן, אך כאשר הציוד מגיע לחזית הבית מסתבר שאין מי שירים אותו ויכניס לתוך הבית. לכן כדאי לסכם עניין זה מראש.

- מכיוון שהשיפוץ מלווה ברעש שיכול להטריד את הסביבה, מומלץ להגדיר מראש בחוזה עם הקבלן את זמני העבודה האפשריים וכן לבקש מהשכנים להיעזר בסבלנות במהלך ימי השיפוץ.

- יש לכלול סעיף שבו ייאמר שעל הקבלן להזמין מיכל איסוף פסולת בינוי. לידיעתכם פסולת בנייה הינה עילה לקנס כבד מהרשות וכן מקור זיהום סביבתי.

- יש לצרף לחוזה כתב אחריות.


 בהצלחה בשיפוץ !


חזור מעלה