1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. שינוי מערך הפנים בבית

שינוי מערך הפנים בבית

במאמר מוצגים דגשים והנחיות לשיפוץ הכולל שינוי מערך הפנים בבית: הזזת קירות ומחיצות והזזת שירותים ומטבח.

הזזת קירות ומחיצות

מרבית השיפוצים מתבצעים בדירות שנבנו לפני דור לפחות. תפיסת העולם והמרחב הייתה אז שונה לחלוטין; החלל פנימי גבוה (עד 3.30 - 3.50 מ'), הפרוזדורים צרים ומיקום המטבח (ולעתים השירותים) בכניסה או בסמוך לה.

 

כל אדריכל פנים ישאף במקרים אלו להפוך את הדירה על פניה, ובמרבית המקרים מתקבלת תוצאה סופית של דירה מוארת, מאווררת, מנוצלת יותר ועליזה יותר למראה.

 

הגובה הפנימי מגדיל אפשרויות ניצול בעיקר בחדרי ילדים (מיטות עליונות, עם או בלי מדרגות). "הזזת" הקירות טומנת בחובה לעתים בעיות שחוסר הערנות לגביהן, מותיר את המשפצים ושכניהם פעורי פה תוך הפסקות עבודה ממושכות עד לפתרון הבעיות שנוצרו.

 

הסיכונים נובעים מהריסה בלתי נכונה או פגיעה בחלקים קונסטרוקטיביים של המבנה; מסיבה זו חשוב ביותר לדעת את המיקום המקורי של העמודים. ניתן לדעת זאת על פי תוכניות (שבדרך כלל אינן בנמצא) או בעזרת מכשור מתאים הנמצא בידי מהנדסים מומחים לביקורת מבנים.

 

אין מה לעשות- על האדריכל להתחשב במיקום העמודים המקוריים, וכל פגיעה בהם עלולה לגרור תוצאות הרות אסון ובמקרה הטוב - סדקים ונזקים למבנה ולדייריו. אין לראות בעמוד שנותר במרכז חדר פגם, זאת בתנאי שהאדריכל פתר נכונה את בעיית ניצול החלל והתוצאה הסופית היא אסתטית ותפקודית.

 

לגבי חגורות בטון במחיצות ובקירות, הרי שאין בהריסתן כדי לפגוע בחוזק המבנה, אך יש בהחלט פגיעה בקשיחותו ובעמידותו בפני סדקים וראוי לפחות לצקת מחדש חגורות במקום אלו שנבנו (בלתי אפשרי, כאשר מדובר במחיצות גבס, ואז יש לשקול פתרונות יחד עם המהנדס היועץ).

 

בעיה נוספת צצה לגבי קורות התקרה; הנוהג בעבר היה לצקת תקרות עם קורות מסיביות בולטות (לעתים - עד 1.00 מ' ויותר מתחתית התקרה). קורות אלו מנעו במידה רבה שקיעות ואפשרו קיום מבנים חסרי סדקים (בניגוד לטענות רבות הנשמעות כיום; "אדמה עובדת" "הגג זז" כתירוץ קבלנים לעבודה פגומה). כאשר באים לפגוע בהן, כדי לאפשר רצף בחללים, יש כמובן לעשות זאת בתיאום עם המהנדס היועץ/מתכנן, שישקול פתרונות חלופיים.

  

כל עבודות ההריסה חייבות להתבצע על ידי ניסור ראשוני (בעזרת דיסק קרבורונדום) של חיבורי חגורות, בלוקי מחיצות וחלקי קורות מקירות ותקרות - הכל תוך תמיכה ונקיטת אמצעי בטיחות תחת פיקוח ובשום פנים אין להרוס על ידי חציבה בעזרת פטישים מכניים או ידניים כבדים. ניתן ל"רסק" את חלקי הקירות והמחיצות שהוסרו, לאחר שנותקו מהיקפם ולא לפני כן וזאת כדי למנוע ויברציות העלולות לגרור סדיקות במבנה. יש להיזהר מנשירת או נפילת חלקי בטון כבדים ובמקרה של פירוק אינטרסולים (ה"בוידעם" המפורסם), יש להקים פיגום מתחת, שיקלוט את חלקי הבטון הכבדים ויאפשר הריסה שקטה לצורך פינוי הפסולת.

 

את המחיצות החדשות (כאשר מדובר במחיצות בנויות מבלוקים), יש לחזק בעזרת חגורות בטון מזוין ולעתים מומלץ לצקת גם חגורות אנכיות בצורת עמודוני חיזוק פינתיים.

 

במקרים אלו ניתן להשיג שיפור טוב של קשיחות המבנה, אם נדאג לרתך את מוטות הזיון החדשים לאלו של התקרה או הרצפה, וזאת מאחר שלא ניתן להשיג את החפיפה היוצרת רצף והמשכיות כאשר מדובר בבנייה חדשה ויציקת עמודים וקורות נמשכים.

במקרים רבים, יעשה המהנדס שימוש בעמודי פלדה לחיזוק ותמיכה; חשובה ביותר שיטת הקשר בין עמודים אלו לסביבתם והעמדתם ע"ג דייס (טיט) צמנטי בתוספת דבק להשגת השענה טובה ורציפה של הבסיסים התחתון והעליון.

 

הזזת שירותים, מטבח

כאשר באים לשנות מיקום חללים הכרוכים בבעיות פינוי מי דלוחין או שופכין, יש לדעת מעבר לבעיות הטכניות הנוצרות, כי עלות העבודות תהיה גבוהה ותהווה מרכיב נכבד בסך כל עלויות השיפוץ.

 

עצם שינוי מיקום קבועות סניטריות גורר בעיות כדלקמן:

 

.1 האם תיווצר אפשרות ליצירת השיפועים הדרושים לניקוז מי שופכין או דלוחין עקב ריחוק ממוצא הקולטנים המנקזים ?

 

2. האם כתוצאה מכך לא ייווצר מצב שיקטין את גובה החלל הפנימי בדירה עקב הצורך בהגבהת הריצוף ליצירת הנפח הדרוש לצנרת ?

 

.3 האם לא ייווצר מצב אבסורדי של פיתול צנרת ניקוז בקווים שבורים, לפי מיקום קירות ומחיצות, באופן שיפגום בתפקוד המערכות ?

 

.4 האם עדיין תהיה אפשרות לבצע צינורות אוורור כנדרש על פי התקנות לשם תפקוד תקין ונכון של המערכות (ולמניעת יצירת ואקום וסתימות כתוצאה מכך) ?

 

כמו כן, יש לתת את הדעת לסוג השונה של חומרי הצנרת; בעוד הצנרת המקובלת כיום לצינורות דלוחין ושופכין היא בעיקרה פלסטית, הרי שבבתים רבים עדיין קיימים צינורות מברזל יציקה או אסבסט. צינורות אלו מחייבים שימוש במחברים מיוחדים המבטיחים אטימה טובה בחיבור, שלא כדרכם של שרברבים רבים (שאינם זקוקים בארץ לתעודת הסמכה מקצועית) הנוהגים להחדיר צינור פלסטי בצינור ברזל או אסבסט (דבר אפשרי עקב הבדלי הקטרים החיצוניים) ולהבטיח את מניעת הדליפה על ידי כיסוי בטון (כך הם סבורים - אך המציאות טופחת על פני הדיירים, שאינם נהנים כלל למראה סימני העובש ותפרחות המלח שסיבתן אינה נהירה להם ולנוכח תופעות הרטיבות ההולכות ומתגברות עד שאין מנוס מפירוק אריחי קרמיקה יקרי ערך - בשלב המוקדם יחסית של הגילוי - ופירוק שטחי ריצוף ניכרים בדירה - אם לא הבחינו או לא זיהו את הבעיה בזמן).

 

עם שינוי המיקום מומלץ ביותר שלא למקם את השירותים בסמוך לחדר ארונות, אך אם התכנון האופטימלי מחייב זאת, הריני ממליץ לבצע משני צדי המחיצה המפרידה מריחה אוטמת של טיח "סיקה" הידראולי (כמו "טורוסיל") או בחומרי איכות אחרים הקיימים בשוק, זאת בתנאי כמובן שיאושרו ע"י מהנדסים מומחים ולא רק על ידי הספקים.


מתלבטים כיצד לתכנן נכון את תקציב השיפוץ? איך לבחור בעלי מקצוע? מה חשוב לדעת לפני שמתחילים ואחרי שמסיימים? תשובות לכל השאלות בתחום השיפוצים - פורום שיפוצים



 
חזור מעלה