1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. שלב הגמר בתהליך שיפוץ

שלב הגמר בתהליך שיפוץ

קבלת אישור סופי על השיפוץ והתמודדות עם קבלן רשלן, הם לא נושאים של מה בכך. המהנדס ראובן כץ מפרט את השלבים החשובים בסיומו של תהליך השיפוץ.

 

א. קבלה ואישור סופי

הגעתם סוף סוף לקו הסיום. נותר רק לגרד את שרידי הצבע האחרונים, ואתם מתפתים לעשות את ניקיון חייכם עם "פוליש" - לאאא !!

 

זהירות ! האנשים עם הדליים או הצינור עלולים לפגום בכל מאמציכם שהושקעו בשיפוץ, שיפור והשגת בית חם ויבש; כל טיפת מים מיותרת תחדור לשכבת המילוי שתחת הריצוף ותשהה שם חדשים רבים (עד 3 שנים!) עד שתיפלט שוב למחזור המים בטבע. לכן, עמדו על המשמר. אל תוותרו ואל תיכנעו להסברים שאחרת לא ניתן לעבוד; אל תאפשרו ריכוזי שלוליות אלא דאגו שיעבדו בתנאי לחות מינימליים, תוך ייבוש וניגוב מהירים.

בייחוד אמור הדבר לגבי חלונות ופתחים - אין לשטוף אותם בשום פנים עם צינור.

 

עם סיום פעולת הניקוי, התבוננו מסביב ושקלו, האם רצוי וכדאי להזמין מהנדס לביקורת היצירה שיצרתם; במרבית המקרים - רצוי גם רצוי, ולשם כך מומלץ להשתמש במהנדס מהחוץ - "אורח לרגע שיראה כל פגע" - יראה, אך לא בהכרח ירשום. גם כאן, חשוב שיקול הדעת, ויש להבין כי לא מדובר ב"אפס ליקויים", השאלה היא רק עם מה ניתן להשלים ולהבין כי מדובר בסטייה אנושית סבירה, ומהו בבחינת "ייהרג ובל יעבור",כלומר ליקויים שימררו את חייכם השכם והערב.

 

את פרוטוקול ההסתייגויות יש להגיש לקבלן הכללי או לקבלני המשנה השונים (חשוב לשמור על זכות ברורה בהסכם עמם, אך גם אם התרשלתם ולא כללתם בהסכם סעיף כזה - עומדים לימינכם חוקי הצרכנות השונים, אם כי במקרה זה, ידרוש מאבקכם עם הקבלן, שלב מיקוח נוסף שיכולתם לחסוך).

 

הקבלן אמור להשלים את התיקונים תוך פרק זמן סביר (כמוגדר בהסכם), ואם עשה כן - בדקו אישית או באמצעות מומחה מטעמכם שהכל תקין. אם הכל תקין - מצוין, ומה אם לא ?

 

ב. בדק ואחריות

תקופות הבדק והאחריות מוגדרות בחוק המכר (דירות), ולמרות שאינו חל עליכם משום שלא ברכישת דירה מדובר, הרי שניתן להקיש מתוך החוק את הסביר והמקובל בנסיבות העניין.

מקובל שנושאים קרדינליים הנוגעים לחוזק המבנה, כשל בצורת סדקים או חדירת רטיבות ובעיות צנרת נמצאים בתחום האחריות לתקופה ממוצעת של 6-7 שנים.

 

ניתן לומר בהפשטה שתקופת הבדק היא התקופה שבה על הקבלן להוכיח כי הוא אינו האחראי על התיקון האמור (והיא בת מספר שנים מגמר העבודה - על פי חוק המכר), ואילו תקופת האחריות - היא תקופה בת 3 שנים מתמשכת מעבר לתקופת הבדק ובה על רוכש הדירה החובה להוכיח כי הקבלן אחראי לנזק שנוצר.

 

רצוי - למניעת ויכוחים מיותרים, להגדיר תקופות אלו גם בהסכם עם קבלן המשנה.

 

ג. רשלנויות ו"סחבת"

לאחר שביליתם תקופת מה עם בעלי המקצוע שבחרתם, תוכלו כבר לזהותם ולקטלגם, כך שבסיום לא תהא זו הפתעה גדולה כאשר ה"פישול" ייהפך לתחילתו של מסע עגמת נפש. במקרה של "פישול" - שימו לב:

 

1. את הודעותיכם לקבלן, משלב זה ואילך - שלחו רק בדואר רשום ואזהרות ברורות.

 

2. אל תיגררו ל"סחבת". לא נעניתם - פנו לעו"ד, ובמידת הצורך למהנדס מומחה לקביעת הנזקים ודרכי התיקונים.

 

3. חוות דעת לצורך זה חייבת להיות ערוכה כמסמך משפטי על פי פקודת הראיות, באופן שתוכלו בעת הצורך להביא את המומחה להעיד ולהיחקר על חוות דעתו (ורצוי שיידע מה הוא כותב ויעמוד מאחורי זה).

 

4. אל תהססו להגיש תביעה; אמנם בתי המשפט מוצפים, אך אותו קבלן שסבור שהשקעתם את כל כספכם בבנייה וממילא אין באפשרותכם להיקלע למשפטים מייגעים ומכבידים על הכיס - ימצא עצמו מופתע כאשר ייתבע לדין. או אז יש סיכוי טוב שיתעשת, יתקן את הנדרש או ישלח בעלי מקצוע מיומנים לביצוע התיקונים. במקרה הגרוע - יפצה אתכם בסכום שיאפשר לכם לשכור שירותים של בעל מקצוע חליפי, והפעם - בזהירות יתר.

 

ד. עינוי דין

הדעה הרווחת היא "אני לא מעוניין במשפטים, הם נמשכים זמן רב". זכרו, הזמן ממילא יעבור ואתם תישארו עם הנזקים, ההפסדים והכלימה. לעומת זאת, אם תפנו לקבלת סעד מבית המשפט, עדיין יש לכם סיכוי - אם לא להשיג צדק, הרי לפחות להקטין את הנזקים.

 

בתי המשפט בישראל הם עדיין הכתובת הנכונה ביותר להשבת זכויותיכם, וגם אם הדיונים נמשכים זמן רב, הרי שבסופו של דבר תיוושעו מהם; התנאי הוא - שתבואו בידיים נקיות. בעניין זה, בדקו את עצמכם היטב. בשנים האחרונות, תפס נושא הגישור והפישור מקום של כבוד הן בבתי המשפט המפנים מקרים רבים להליכים אלו, והן בקרב צדדים מסוכסכים ומתדיינים. יתרונותיו של התהליך הזה הם בכך ששני הצדדים יוצאים מנצחים משום שהם בלבד (ולא שופט ולא בורר) קבעו ביניהם את דרך הפתרון, ובמרבית המקרים, גם יוצאים מחייכים ובלחיצת יד.

 
חזור מעלה