1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תכנון חדר מגורים (סלון)

תכנון חדר מגורים (סלון)

דגשים בתכנון, שיפוץ ועיצוב חדר מגורים. בין השאר עוסק המאמר בתכנון גודלו ומיקומו של החדר.

בארץ מהווה הסלון במקרים רבים את מרכז ההתנהלות בבית, ובו מתקיימות רוב הפעילויות המשותפות:

התכנסות, אירוח ושיחה, צפייה בטלוויזיה, פינת אוכל, קריאה. הסלון נחשב למרכז האזור הציבורי בבית וברוב המקרים הוא גם אחד האזורים הראשונים המתגלים לעין בכניסה אל הבית. לכן חשוב לתכנן חלל שיתאים לצרכים הפונקציונליים של המשפחה אך יהיה גם ייצוגי ונעים, מעין כרטיס הביקור של הבית.

 

במשפחה בעלת נפשות רבות אשר הסלון משמש אצלה למקום מפגש משפחתי יומיומי ואשר בו צופים בטלוויזיה, יידרש חלל גדול, שיכלול מערכת ישיבה גדולה. כך גם כאשר מדובר באנשים הנוהגים לארח באופן תדיר. לעומת זאת בבית שמתוכננים בו אזורים כגון פינת טלוויזיה וחדר משחקים, הופך השימוש בסלון לנדיר יותר, ולכן במקרה זה ניתן ליצור חלל סלון מצומצם יותר שבו מערכת ישיבה אינטימית יותר. כך גם כאשר מדובר בבית שמספר האנשים בו מצומצם ושאין בו פעילות אירוח שכיחה. חשוב להימנע מיצירת חלל סלון גדול במקרה שאין צורך בכך, כיוון שחלל גדול עלול ליצור תחושת ריחוק.



 


במקרה שקיים חלל סלון גדול, כדאי ליצור פינות ישיבה נוספות, כגון פינת קריאה אינטימית + מנורת קריאה מרשימה או פינת ישיבה קטנה המורכבת משתי כורסאות (או כסאות) זהות או דומות ושולחן "קפה" קטן וכדומה. ניתן ליצור חיץ בין הפינות השונות (למשל בין פינת הטלוויזה לפינות הישיבה) באמצעות העמדת הריהוט.

 

בתכנון הסלון מומלץ להתייחס למיקומו ביחס למבואה (עד כמה תרצו לחשוף את הסלון בפני כל אורח בדלת), ביחס למטבח (האם מהסלון תתאפשר צפייה למטבח? האם יראו את המקרר והכיור, או חלקים אחרים במטבח?, על כך תוכלו לקרוא במאמר תכנון מטבח), וביחס לחצר או למרפסת (האם פתח שממנו נחשף כל הסלון או רק חלקו? האם ויטרינה אחת גדולה או סדרת דלתות?). בסלון סגור כדאי לתכנן הרחבת פתחים וליצור חלונות גדולים, כדי להכניס יותר אור ונוף, דבר שתורם מאוד לתחושת המרחב.

 

צבע - ניתן לתכנן סלון בעל צבעוניות מסוימת על פי רצון בני הבית, ואף להשתמש ב-2-3 גוונים על בסיס דומה. כדי לקבל משחק גוונים ניתן להשתמש בגוונים שקטים מאוד, כך יתקבל מראה עשיר יותר ממראה צבע לבן פשוט, ויחד עם זאת עדין ושקט.

 

תאורה - רצוי להשתמש בכמה מקורות תאורה: אור מרכזי + דימר כדי לשלוט על עוצמת האור, ובנוסף מקור תאורה אחד או יותר, כדי להבליט תמונה מיוחדת או פרט אמנות זה או אחר. גם לנישות או לפינות מיוחדות כדאי ליצור תאורה ממוקדת.

 

כאשר מתכננים לעשות שינויים במבנה חדר המגורים ובקירותיו, ניתן לעשות שימוש בקירות גבס ובלוקים מגבס, וליצור נישות, מדפים או אפילו פינות ישיבה בנויות ובהן להניח מזרנים וכריות צבעוניות.

חזור מעלה