1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תכנון חדר המשפחה

תכנון חדר המשפחה

במאמר מוצגים קווים מנחים \ןונכתל עיצוב חדר משפחה: מבחינת המיקום, הריהוט (שולחן, שידה, ספרייה) והתאורה.

חדר משפחה משמש בבתים רבים מעין סלון משני, המעוצב באווירה משפחתית וחמימה, שנועדה לענות על צרכים משתנים.

 

בתכנון חדר המשפחה יש לקחת בחשבון את מספר המשתמשים בו ולבדוק מהן הפעילויות הנעשות בו: צפייה בטלוויזיה, האזנה למוסיקה, קריאה, אכילה, משחק, עבודה וכו'.

 

מיקום חדר זה בקרבה לחדר המגורים המרכזי, תוך שמירה על קשר עין אתו, או לחלופין במנותק ממנו, הוא שיקול ענייני, שיש לבודקו בהתאם להעדפות של בני המשפחה. אם חדר זה משמש גם לאכילה (נשנוש, כרסום), כדאי לתכננו כך שיהיה בסמוך למטבח.

מקומות הישיבה בחדר המשפחה, רצוי שיהיו נוחים, הספות צריכות להיות פרקטיות יותר מאשר בחדר המגורים, הבדים רחיצים ועם אפשרות להסרה, ומיקום הספה יהיה בזווית ובמרחק נאות ממקלט הטלוויזיה (כ-3 מ').

 

בחדר זה רצוי למקם שידה דקורטיבית, שתשמש מקום אחסון לכל הניירת והחשבונות הביתיים. יש לדאוג לרהיט מעוצב ופונקציונלי למערכת השמע עם מקום אחסון לתקליטורים ולקלטות.


השולחן בחדר זה יהיה גבוה יותר מאשר בחדר המגורים, כדי שניתן יהיה לאכול עליו. הריפוד, השטיח, הווילונות וחומרי הריהוט יהיו בצבעוניות המתאימה לחדר בעל אווירה אינטימית ונינוחה. מומלץ לבחור חומרים טבעיים.

אם מתבצעת בחדר המשפחה עבודה מול מחשב, יש למקם אותו בפינה מיוחדת, מובדלת ומופרדת משאר הפונקציות ולדאוג לחיבור לחשמל ולטלפון ולתאורה מתאימה. תכנון התאורה יענה על כל הפונקציות הנדרשות: צפייה בטלוויזיה, קריאה, עבודה ותאורת אווירה כללית ונעימה. יש להכין תשתית לחשמל, טלפון וכבלים - כדי למנוע חציבת קירות בעתיד.


הספרייה - בין אם היא ממוקמת בחדר המשפחה, או בחדר המגורים, היא צריכה להיות מתוכננת בהתאם לכמות הספרים ולעוביים. ספרייה יכולה להיות סגורה או פתוחה, מדפיה מעץ, זכוכית או אלומיניום, בעלת מראה כבד או קליל ויכולה להיות חלק מנישה בנויה בקיר.

כדאי לחשוב על מדפים בעומקים ובגבהים משתנים: מדפים רחבים ומרווח גבוה בחלק התחתון של הארון ומדפים קטנים יותר במרווח נמוך יותר בחלקו העליון.

לספריות גדולות, כדאי לחשוב על פתרונות שיעשו אותן קלות יותר וישוו להן מראה פחות גדוש. לדוגמה: הפרדה של קיר בין המדפים ותליית תמונות, ייצרו הפסקה שתמנע את הגודש. בתכנון עובי המדפים יש לקחת בחשבון גם את משקל הספרים שיוצבו עליהם. ספרים שאינם בשימוש תדיר, ניתן לאחסן בחלק סגור של הספרייה.

מידות מומלצות: ספר גדול - עומק של 30 ס"מ ומרווח מדפים של 35 ס"מ, לספר קטן יספיק עומק של 20 ס"מ ומרווח מדפים של 25 ס"מ. גובה נגיש ומומלץ לספרייה יעמוד על 190 ס"מ. בתכנון הספרייה יש לדאוג לאור

ולאיוורור.

 

לסיום: תכננו חדר משפחה שיהיה ראוי לעיסוקי הפנאי של כולם, לניהול שיחות חולין, לעיון ולקריאה, להאזנה ולצפייה - חדר חמים ונעים שימלא את כל הצרכים המשתנים של המשפחה.


למידע נוסף על עיצוב חדר משפחה


 

חזור מעלה