1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תאורה לחדר מגורים (הסלון)

תאורה לחדר מגורים (הסלון)

חשיבותו של שילוב כמה מקורות אור בחדר המגורים ליצירת תאורת קריאה, תאורת כתיבה, תאורת שיחה ועוד פעילויות המתבצעות בחדר.

 

חדר המגורים הוא פעמים רבות לב הבית, שבו נעשות פעילויות רבות: מדברים, קוראים, צופים בטלוויזיה ולפעמים גם כותבים ואוכלים בו. לכן פתרון התאורה בחלל זה יהיה שילוב של כמה מקורות אור תוך גמישות בשליטה עליהם, גמישות שתאפשר התאמה לפעילות המתקיימת.

 

* נקודת מאור במרכז החדר יכולה לספק את תאורת האווירה, אולם כיוון שנטיית העין היא להימשך לנקודה הבהירה ביותר בחלל, פתרון זה ממקד את המבט למרכז החדר ויוצר בעצם חלל ויזואלי קטן, ולעומת זאת, נקודות מאור הממוקמות בצדי החדר ומאירות על אובייקטים בחלל יוצרות תחושת מרחב.

 

* את הסלון ניתן להאיר באמצעות תאורה מרכזית בתקרה, באמצעות גופי תאורה מהקירות וגופי תאורה נסתרים המאירים אלמנטים שונים, באמצעות קרניז היקפי בקיר, בסמוך לתקרה -הזורק אור לתקרה, ובאמצעות גופי תאורה העומדים על רגל או כאלו המונחים על שידות ופזורים ברחבי הסלון.

 

* תחושה נעימה מתקבלת על ידי איים של אור שנוצרים מהארה מכוונת על תמונות, חפצי אומנות, נישות ומדפים.


* הוספת תאורה אנכית בלתי מסנוורת, ממנורה או אהיל או גוף תאורה עומד אחר, ימנעו יצירת צללים.



תאורת קריאה דורשת תאורה טובה עד חזקה על משטח הקריאה בהתאם לגיל הקורא. מנורות השולחן ומנורות עומדות עם נורות להט או הלוגן הן טובות לצורך זה: הן מספקות תאורה חזקה בסביבה הקרובה אליהן ויחד עם זאת רכה למדי. לחיסכון באנרגיה ניתן להשתמש גם בנורות פלורסנט קומפאקטיות בגון אור חם.

 

תאורת כתיבה דורשת גם כן תאורה טובה עד חזקה על משטח הכתיבה בהתאם לגיל הכותב, אבל מה שחשוב כאן הוא מניעת הצללות לתאורה רחבה ולא ממוקדת. נורת הלהט וההלוגן טובות לשם כך, אולם נורות פלורסנט קומפאקטיות בגון אור חם עדיפות מכיוון שהן מקור אור גדול יותר.


תאורה לשיחה צריכה להיות תאורת אווירה אשר נותנת אפשרות למגע עין בין המשוחחים ולא יוצרת הצללות דרמטיות על הפנים. ניתן להשיג זאת על ידי שימוש בכמה מקורות אור ושילוב מעניין בין תאורה רחבה לתאורה ממוקדת.


צפייה בטלוויזיה בסביבה חשוכה מעייפת מאוד, ולכן תמיד עדיף שיהיה מקור אור חלש בסביבת המכשיר או שקירות החדר יהיו מוארים.



תאורת הגן, הנשקפת מעבר לחלון החדר ממקדת אליה את המבט, ויוצרת תחושה של מרחב גדול יותר. ברגע שהחוץ לא מואר, הופך החלון למראה, ותאורת הפנים משתקפת בו ויוצרת חוסר נעימות.

חזור מעלה