1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. עיצוב שולחן

עיצוב שולחן

במאמר זה מוצגות דרכים לעיצוב מקורי ומעניין של שולחנות: מפה, קישוט מפה, מפיות, פרחים, נרות ועוד.

 










עיצוב שולחן לקראת אירוע יכול להיות משימה מהנה ויצירתית. כדאי לפעול לפי השלבים הבאים:

- חישוב מספר הסועדים

- חלוקת הצלחות והסכו"ם על פי מספר המנות

- החלטה על רעיון עיצובי ובחירת קו: נקי, כפרי, עתיק,

קלאסי, מסורתי וכו'.

- בחירת פריטים כגון נרות, פרחים מיובשים, מחזיקי מפיות ועוד.

- בחירת צבעים מובילים (לא מומלץ לשלב יותר מארבעה

צבעים בסיסיים או יותר מארבעה גוונים של אותו הצבע).

 

-המפה

המפה יכולה להיות פריט עיצובי מעניין ומיוחד, אם רק נשקיע מחשבה בעניין. נוכל להשתמש בבדים שלא היינו מעלים על הדעת לשלבם בסידור השולחן, למשל בבדי בטנה המצויים בחנויות הבדים בשלל צבעים, ומחירם שווה לכל נפש. אפשרות נוספת היא לשלב מספר מפות במעין שרשרת צבעים. זהו פתרון יצירתי שיכול לענות גם על בעיה המתעוררת לא פעם בערב החג, כאשר השולחן הוא ארוך מאוד ולא תמיד ניתן למצוא מפה התואמת את מידתו.

 

-קישוט המפה

בעזרת סיכות "עם ראש" הניתנות להשגה בחנויות סדקית, ניתן לעטר את המפה בעלים שונים בסרטי בד לאורך, לרוחב או בהיקף השולחן (או בכל אביזר אחר כיד הדמיון הטובה).

 

-פיזור מרכיבי העיצוב של השולחן

אחת "הבעיות" הקשורות באירוע שבו משתתפים רבים סועדים סביב השולחן היא העומס הרב של מטעמים העולה על השולחן ומותיר מעט מקום למרכיבי העיצוב. פתרון יעיל וטוב לכך הוא לפזר את פריטי העיצוב באותם מקומות שנותרו פנויים כולל באזורים שעליהם מונחות הצלחות. לדוגמא: פיזור עלי כותרת, או חרוזים למיניהם (במקרה זה יש להיזהר שילדים קטנים המסבים לשולחן החג לא "יסבו" אותם לסוכריות), פלחי תפוז יבשים או אפילו מיני אבקות כ"נצנצים" למשל, צמחי תבלין ועוד.

 

-מפיות

קיימות שתי אפשרויות לטיפול בנושא המפיות. האחת היא

לבחור מפיות חד פעמיות איכותיות ויפות מתוך ההיצע המגוון המצוי בחנויות כלי הבית, ולהקפיד שצבען והדוגמא המוטבעת עליהן יתאימו ליתר מרכיבי העיצוב. אם ברשותכם מפיות בד, החגיגה מתחילה: ניתן לקשור אותן במגוון דרכים תוך שימוש אינסופי כמעט בחוטי קשירה ואביזרים מאביזרים שונים.

הדרך הפשוטה לקשור את המפיות היא לפרוש אותן על גבי משטח ישר, לאחוז במרכז המפית ולמשוך כלפי מעלה. את הקשירה יש לבצע כ-5 ס"מ "נמוך" מהקודקוד שנוצר, באמצעות חוטים, סרטים צבעוניים (להשגה בחנויות סדקית) או בכל אמצעי קשירה יצירתי אחר. רעיון נוסף, הוא לשלב את הקשירה עם אביזרים קישוטיים כגון כדי חרס קטנים, מחזיקי מפתחות, חרוזים ועוד. זכרו שקריצת שובבות אינה מזיקה.


 

-פרחים

הפרחים הם המרכיב הדומיננטי בעיצוב השולחן. אפשרות אחת שהיא גם הפשוטה ביותר, בפרט בערב חג, כאשר הזמן קצר והמלאכה מרובה, היא להיכנס לחנות הפרחים הקרובה ולהזמין סידור מוכן. במקרה זה חשוב שצבע הפרחים ואופיים שדה, בר, אלגנטי, יתאימו לעיצוב. את מבנה הסידור, עגול או מאורך, כדאי לבחור ביחס לגודל השולחן ולשטח הפנוי בו.

 

האפשרות השנייה היא כמובן לסדר את הפרחים "מעשה בית". ניתן לעשות זאת בצורות מגוונות, למשל להשתמש בכלי זכוכית שקופים ולהניח קובץ פרחים נקי ומעוצב בפשטות.

 

אפשר לראות איך קובץ נרקיסים "יושב" בכלי זכוכית ונתמך על ידי חלוקי נחל. ניתן גם להשתמש בכלים גבוהים בעלי מפתח צר כך שכמות הפרחים תהיה אמנם מינימלית אך נוכחותם בולטת.

 

-עקרון ההפרדה והחזרה

כפי שצוין קודם לכן, אילוצי שולחן החג העמוס אינם מותירים מקום רב לצורכי עיצוב. ניתן להתגבר על כך באמצעות יצירת מספר "מיני סידורים" שילוו את השולחן לכל אורכו, כמעין מוטיב חוזר, ובמינימום שטח. דוגמא

לכך יכולה להיות עיצוב מינימליסטי של פרחי אנטוריום בתוך כוסות שתייה. מניחים בכל כוס קוביות ספוג קטנה ובתוכה משלבים מעט ירק ופרחים.

 

-עקרון "המעט והמיוחד"

ניתן להסתפק ברכישת פרחים מעטים אך ייחודיים ובעלי נוכחות עשירה, אשר יקנו לשולחן מראה ייחודי ומובחן.

שילוב סחלבים או אנטוריום בהחלט יכול ליצור את האפקט. דרך נוספת לשלב פרחים ולא בסידור, היא לקנות פרחים בודדים כמספר הסועדים המסבים לשולחן ולשלב אותם בקשירת המפיות.

 

-חמניות

חמניות הן תמיד באופנה. פרח מאיר עיניים, בעל נוכחות דומיננטית, המסמל קשר לארץ ולשמש. ניתן לנתק את ראש הפרח מהגבעול ולהניח בפיזור או במקבץ של כמה ראשי חמניות. יתרונה של החמנייה הוא שניתן לשמור את ראשי הפרחים מספר ימים במקרר, ולהמשיך ליהנות מהם במהלך החג.

 

 

-נרות

הנרות הם מרכיב סמלי, דתי, עיצובי ובינלאומי החובק תרבויות שונות וטקסי דת ופולחן מאז ימי קדם ועד ימינו.

הנרות יוצרים אווירת אינטימיות. בשוק קיים היום היצע רחב של נרות: נרות גבוהים ודקים, נמוכים "שמנים",

וצבעוניים (גם נרות חימום פשוטים וזולים יכולים לתרום רבות לאווירה המתקבלת).

הם יכולים להיות מוצבים במרכז השולחן, בפיזור בשטח השולחן, ובתוך פמוטות. אם בוחרים בנרות עבים, מניחים אותם ישירות על המפה ללא פמוט, ורצוי להניח בתחתיתם עלה רחב שוליים או תחתית מגנה אחרת.

 
חזור מעלה