1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תכנון חדר שינה

תכנון חדר שינה

קווים מנחים לתכנון, שיפוץ ועיצוב חדר שינה: בין השאר עוסק המאמר בתכנון מידות חדר השינה בהתאם למידות הרהיטים המתוכננים ובמיקום אלמנטים בו (חלונות, דלת כניסה, מיטה וארון, טלוויזיה ).

חדרי השינה מהווים את האזור הפרטי והאינטימי של הבית, ורצוי לבודד אותם מהאזור הציבורי של הבית.

 

- כדי לתכנן חדר שינה בצורה טובה, יש לברר היטב מהם הרהיטים בחדר בהווה או בעתיד ומהם מידותיהם. הגורם הראשון שמומלץ להביא בחשבון הוא גודל המיטה:

גודל "סטנדרטי": QUEEN" , 140/190": כ- 160/200 ו - KING : 80/220 .

כאשר מזרן המיטה ברוחב סטנדרטי (140 ס"מ), רוחב המיטה כולל המסגרת הוא 150 ס"מ. וכיוון שרוחב המעבר בין המיטה לקיר אמור להיות 70 ס"מ מינימום, מידת רוחב מינימלית לחדר שינה בעל מיטה סטנדרטית ושתי שידות היא 290 ס"מ. בבית ששטחו גדול, אפשר כמובן לתכנן חדר שינה מרווח יותר, בעל מפתח שרוחבו 100 ס"מ, וניתן לשלב בצד גם שולחן איפור או שידה נמוכה.

 


ניתן ליצור יחידת מגורים שלמה הכוללת חדר שינה, חדר ארונות, חדר אמבטיה, פינת עבודה ולעיתים גם מטבחון מינימלי. כמובן, אם המקום מאפשר זאת. לרוב חדרי השינה הנבנים כיום מתווספים חדר אמבטיה וחדר ארונות, כך נוצרת יחידה אינטימית ופרטית. אם מידות החדר מאפשרות זאת, חדר ארונות הוא פתרון טוב ושומר על הסדר בחדר.



 


- ריצוף לחדר השינה - לחדר השינה ניתן לבחור סוגי ריצופים "עדינים" יחסית כמו פרקט, הנותן תחושת חמימות וביתיות. ניתן גם להתקין שטיח מקיר לקיר. על גבי שטיח שכזה אפשר להניח עוד שטיחונים בסגנון שונה, מראה היוצר עושר ונעימות בכפות הרגליים. ניתן לבחור גם כל סוג ריצוף אחר: אבן, קרמיקה, טראצו ועוד, על פי הטעם האישי.


 

- חלונות - החלונות קובעים את כמות האור הטבעי וקרינת השמש הנכנסת אל תוך החדר. חלונות גדולים בכיוון מזרח יספקו כמות אור גדולה בשעות הבוקר המוקדמות. באשר לגודל החלונות, כדאי להימנע מפתחים גדולים מדי שידרשו הצללה כבדה ואולי אף יפגעו בתחושת האינטימיות.

 

- תאורה - רצוי לתכנן מערכת של תאורה חכמה מבחינת המיקום וההפעלה של מתגי האור, כך שניתן יהיה לשלוט על התאורה גם בעת השכיבה במיטה, ללא הצורך לקום. כמו כן, רצוי למקם מקור אור מרכזי הנשלט על ידי דימר, ובנוסף לו, מקורות אור אחרים, רומנטיים יותר (כמו אהילים בעלי גוון), וכמובן שתי מנורות קריאה משני צדי המיטה.

 

- צבע - באשר לצבע, בחדר השינה השמיים הם הגבול. יש שיעדיפו חדר שינה המשדר תחושה של ניקיון ופשטות בגוונים לבנים וריהוט מינימליסטי, ואילו אחרים יעדיפו חדר שינה הצבוע בצבעים עזים וחמים המשדרים סקסיות וחום.

 

ככלל חדר השינה צריך להיות חדר "מחבק", חדר שנותן לנו תחושת חמימות ונעימות. אפשר לעצבו בכל צורה שהיא ובלבד שהעיצוב ינעים את השהייה בו .

 

מיקום אלמנטים בחדר השינה

- מיקום דלת הכניסה - דלת הכניסה מורכבת ממשקוף ומכנף, ולפיכך כאשר בתוכנית על ה"נייר" מצוינת מידת רוחב 80 ס"מ, רוחב הפתח נטו יעמוד על 70 ס"מ בלבד מפני שהמשקוף תופס חלק מהפתח. חשוב ביותר להקפיד על הרחקת הדלת מהקיר ב-5 ס"מ - "גליף" בעגה המקצועית. זאת מפני שהתקנת הדלת בצמוד לקיר, בנוסף לידית הקבועה בה מאחור, פוגעת במיפתח, והדלת לא תיפתח ל-90 מעלות, אלא פחות. בכך עלול להיגרם קושי מסוים בהכנסת פרטי ריהוט לחדר, ובנוסף לפגום במראה האסתטי.

 

- מיקום החלונות - את חלונות החדר אין למקם מעל ראש המיטה באופן העלול להחדיר את המיית רוחות החורף, המתגברות יותר בשעות הלילה. מיקום מועדף להתקנתם הוא בקיר צדדי, ולא בגובה רב מדי, כדי שבשעת שכיבה במיטה, ניתן יהיה בכל זאת ליהנות מהמראה הנשקף דרכם. אפשר גם למקם את החלון לצד ארונית הלילה הסמוכה למיטה ומעט גבוה ממנה.

 

- מיקום המיטה והארון - מומלץ להציב אותה כך שמבט הכניסה לחדר, לא "ייתקל" במיטה סתורה. בנוסף, על פי תורת המיקום הסיני (הפאנג שואי), מיקום המיטה מול הדלת פוגע בשינה ובאיזון האנרגטי של החלל. גם את ארון הקיר אין למקם מול דלת הכניסה. זאת על מנת שלא ייווצר גודש, שכן הארון הוא בדרך כלל מגושם ומומלץ שייראה רק מזווית העין: כדאי למקמו בניצב לדלת או בהמשך הקיר שבו קבועה הדלת. מידת עומק הארון הנדרשת היא 65 ס"מ - מידה המאפשרת לתלות מעילים, כך שה"כתפיים" לא יתקמטו עם סגירת דלת הארון.

 

- אם נחוצה פינת איפור, יש למקם אותה כך שהיא לא תפריע לבן הזוג להמשיך לישון. ניתן למקם פינת איפור גם באמבטיה.

 

- מיקום הטלוויזיה - אם הצפייה בטלוויזיה נעשית ממצב שכיבה, יש למקמה מול המיטה ומעט גבוה ממנה. אפשרות נוספת היא למקם את הארון בניצב לדלת, כך שיהיה מוצנע ואת שידת הטלוויזיה מול המיטה. יש לשמור על מיפתח מעבר בן 100 ס"מ לפחות בין הארון למיטה, כך שפתיחת דלת הארון תיעשה בנוחות ובקלות.


 היכנסו לגלריית תמונות חדרי שינה וקבלו רעיונות והשארה


 



חזור מעלה