1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. קווים מנחים בתכנון חדר אמבטיה בבית

קווים מנחים בתכנון חדר אמבטיה בבית

קווים מנחים לבונים ומשפצים הנעזרים במתכנן מקצועי, והן לאלו המתכננים את חדר הרחצה בעצמם, בשיטת ''עשה זאת בעצמך''. בין השאר עוסק המאמר באפשרויות תכנון הפתחים.

תכנון חדרי הבית ובכלל זה חדר האמבטיה, יכול להיעשות באופן עצמאי או בשיתוף אדריכל או מעצב פנים. חשוב לציין, שבכל שיפוץ הכולל הרחבת פתחים או שבירת קירות לצורך הרחבת חדר האמבט (כולל הזזה של מערכת האינסטלציה בבית), חובה להתייעץ עם אדריכל מורשה ולקבל ממנו אישור לביצוע השינויים הללו.


אם שיפוץ חדר האמבטיה אינו כולל שינויים במבנה, ניתן לתכננו באופן עצמאי. בכל אופן, כדאי ללמוד ולהכיר את החומרים ותכונותיהם, את היצע הכלים הסניטריים ואת אפשרויות העיצוב.

 

תכנון בעזרת אדריכל/מעצב פנים

לפני הפגישה עם האדריכל/מעצב הפנים, כדאי לערוך סקר שוק על מנת להכיר את המוצרים הקיימים. מומלץ להכין רשימה של הכלים הסניטריים ושל פריטי הריהוט שמצאו חן בעיניכם, ושאותם אתם מעוניינים לרכוש ולציין בה את גודלם המדויק. רשימה זו תסייע לתכנון מדויק של חדר האמבטיה.

שלבים בתכנון "עשה זאת בעצמך"


השלבים שלפניכם יקלו עליכם את מלאכת תכנון חדר האמבטיה:

 

1. למדוד את החדר ואת הפתחים בצורה מדויקת. אם מדובר בשיפוץ חלקי בלבד וחלק מהכלים הסניטריים נשארים, יש למדוד גם אותם ואת המרחק ביניהם ובינם לבין קירות.

 

2. להכין תוכנית על - תוכנית המציגה את שטח הרצפה (מבט על). אם יש כלים סניטריים בחדר או ריהוט, יש לשרטט אותם על הדף במיקומם המדויק. בנוסף, יש להכין תוכנית פריסת קירות על הנייר בקנה מידה של 1:20 (תוכנית פריסת קירות היא שרטוט כל אחד מארבעת קירות החדר), שתכלול את מידות הפתחים והכלים הסניטריים. פריסת הקירות מיועדת לסייע ביצירת תוכנית הריצוף והחיפוי השלמה בשלב מאוחר יותר. בנוסף, היא תעזור בתכנון המיקום של הכלים הסניטריים שתרכשו.

 

3. שלב בחירת הכלים הסניטריים, הארונות ואריחי הריצוף והחיפוי: בקרו בכמה אולמות תצוגה או במרכז הבנייה הישראלי, לקבלת מושג על האפשרויות החדשות המוצעות כיום בשוק בתחום חדר האמבט. הביאו עמכם את התוכניות שברשותכם. הן יסייעו לאיש המכירות של החברה לייעץ לכם בבחירת הכלים הסניטריים/הארונות ובמיקומם, ולהציג לפניכם את אפשרויות החיפוי והריצוף.

 

את הכלים והארונות שבחרתם יש לשרטט על גבי התוכניות ולבדוק היטב כיצד הם משתלבים בחלל, הן מבחינת גודלם (מידות) והן מבחינת הנדסת האנוש בחדר האמבט (עד כמה מתאפשרים מרווחי פעולה לאדם המשתמש בחדר האמבט).


בתוכנית פריסת הקירות ניתן לקבל תמונה שלמה של חזית הקיר עם הכלים הסניטריים שבחרתם.


לאחר הצבת הכלים הסניטריים והארונות על גבי הקירות (בשרטוטים), ניתן לתכנן את אופי החיפוי והריצוף. תוכניות אלו עוזרות במיוחד אם בחרתם בריצוף/חיפוי המשלב כמה אריחים בצורות שונות או אריחים מעוטרים. שרטטו את המיקום של האריחים המיוחדים. לרוב ניתן לרכוש "סט" אריחים המשלבים יחד אריחי דקור (אריחי קצה) ואריחי ריצוף וחיפוי.


להלן כמה דגשים בתכנון:

- ככלל, רצוי מאוד שגודל חדר האמבטיה ייקבע לפי גודלם של הכלים הסניטריים שמוצאים חן בעיניכם. כלומר, עדיף להימנע ממצב שבו גודלו הנתון של החדר יקבע את טיבם של הכלים הסניטריים.


- מספר חדרי האמבט והשירותים בבית

מספר חדרי האמבטיה ייקבע על פי הצרכים של המשפחה, לדוגמא: בבית שבו מתגוררים ילדים, כדאי ליצור שני חדרי אמבטיה נפרדים לפחות (להורים ולילדים), אם שטח הבית והתקציב מאפשרים זאת. כך גם בנוגע למספר חדרי השירותים בבית. אם השירותים ממוקמים בתוך חדרי האמבטיה, רצוי ליצור שירותים המיועדים לאורחים כיחידה נפרדת.


- הפתחים

חשוב שחדר האמבטיה יהיה מאוורר ושיחד עם זאת תישמר פרטיות השוהים בו. כיום יש נטייה להגדיל את החלונות בחדר האמבטיה. חלון יכול להתחיל גם מגובה של 30 ס"מ, כמובן בהתאם לנוף הנשקף ממנו. כדי לשמור על הפרטיות אפשר להשתמש בזכוכית חלבית או בויטראז' למניעת שקיפות. אפשרות מעניינת נוספת היא תכנון סקיילייט, חלון הממוקם בתקרה.




- המראה הנקי - בשנים האחרונות מסתמנת מגמה להפוך את חדר האמבטיה לחלל מרווח ופתוח ולשוות לו מראה "נקי" תוך ניצול מירבי של שטחו. אחד מביטוייה הוא "המראה התלוי" המתאפיין בתליית כיורים, אסלות, אביזרים ואף ארונות - ישירות על הקיר, כך שהרצפה נותרת חשופה, דבר המאפשר תחזוקה קלה ונגישות טובה לפינות. ביטוי נוסף למגמה זו הוא מגוון האביזרים הנלווים, המוצעים בגרסאות קומפקטיות ומעוצבות שמשלבות כמה פונקציות ביחידה אחת ומונעות עומס יתר. הצבע הלבן המשדר טוהר וזכות, תואם את מגמת המראה הנקי והמרווח, הן מבחינה רעיונית והן מבחינה פרקטית, שכן הוא ידוע כיוצר אשליית גודל.

היכנסו לגלריית תמונות של חדר אמבטיה וקבלו השראה


למידע, טיפים ורעיונות נוספים היכנסו לפורום חדר אמבטיה וקבלו עיצות ממומחים בתחום


 

חזור מעלה