1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תכנון ועיצוב חדר כושר ביתי

תכנון ועיצוב חדר כושר ביתי

המאמר עוסק ונותן טיפים בנושא עיצוב חדר כושר פרטי בבית

 

"כושר גופני זה איכות חיים". אין צורך לחזור ולהזכיר שכולנו רוצים להיות יפים, צעירים ובכושר גופני טוב. כולנו נשמח אם לא נתחיל להתנשף בכבדות אחרי עליית שתיים וחצי מדרגות או שנצליח לשרוך נעל בלי להביא מנוף...

 

מכיוון שצפייה בשידורי ספורט אינה מקדמת את פתרון הבעיה, יש לפעול באופן קצת יותר אקטיבי. את הפעילות האקטיבית נוכל לממש במועדון הספורט השכונתי, בסטודיו, בחדר הכושר או בחדר הכושר הביתי פרטי שלנו.

 

בחדר הכושר הביתי רק אנו נקבע איך המקום ייראה, נוכל להתאמן כל יום, בכל שעות היום, אף פעם לא יהיה תור למסלול ריצה, המקלחות תמיד יהיו פנויות ונקיות, אף אחד לא יציק ולא יזכיר שהגיע הזמן לחדש את המנוי והכי חשוב - זה שלנו, אנו הבעלים של מועדון הכושר הפרטי.

 

על מנת לנצל יתרונות אלה יש צורך בהשקעה ראשונית להכנת מרחב האימון ולרכישת הציוד.

חברה והדרכה צמודה לא תמיד בנמצא וכוח הרצון - הכוח הכי חלש שיש כשמדובר באימון גופני ומאמץ פיזי - צריך גם הוא עידוד.

 

כדי לשכנע את כוח הרצון לבוא להתאמן צריך ליצור עבורו אווירה. מרחב אסתטי, מרווח, נוח ועם מוסיקה טובה יכול לעשות את העבודה.

 

 








מיקום נכון של חדר הכושר בבית חשוב

מאוד. חדר הכושר צריך חלל סגור.

מרחב פתוח לחלל אחר או מיקום

במעבר אינו מספק פרטיות למתאמן,

מפריע לשאר דיירי הבית ומהווה סיכון

בטיחותי (בזמן האימון, לפניו ואחריו).

גם חדר כושר סגור רצוי למקם רחוק

מאזור חדרי השינה. רעש המוסיקה,

נקישת המשקולות ואפילו תנועת

המסילה האירובית או האופניים עלולים

להפריע.



 

חלון חיצוני (לא "סקיילייט") תורם אוויר צח ואור. צד דרום של הבית חשוף לשמש ולהרבה חום ולכן לא מומלץ למיקום חדר הכושר הביתי. צדדים מזרח ומערב בבית תורמים זריחה ושקיעה, דבר העשוי להוסיף נופך רומנטי אך גם לסנוור, ומחייבים התייחסות הולמת.

 

 

גודלו של חדר הכושר תלוי בסוג האימון שאנו רוצים לעשות, כמות הציוד ומספר המתאמנים בו זמנית. באופן עקרוני יש לקחת בחשבון שמרחב אימון לאדם הוא כ- 3 מ"ר, ומרחב למכשיר אירובי או אנאירובי (כוח) הוא 4 מ"ר. מידות מקסימליות של מסילה (כמו זו שקובעים לה תור במכון הכושר...)   70X 210 ס"מ, אופניים  60X 110 ס"מ, מכשיר כוח ממוצע  90X 140 ס"מ, מזרן אישי  60X 140 ס"מ, מזרן גודו  100X 200ס"מ.

 

 

מיקום ומקום כבר יש, עכשיו צריך אווירה. החומרים והצבעים שבהם נשתמש לעיצוב החלל יקבעו את מידת הנוחות וההנאה וייצרו את האווירה המתאימה.

 

ריצוף: ריצוף המתאים לחדר הכושר כולל: פרקט (מכל סוג), שטיח (שעיר, לולאות, נמוך, צפוף, סינתטי) ו- PVC. לכל הריצופים כדאי להוסיף שכבת ריכוך (משטח גומי שחור) כדי ליצור משטח גמיש ורך יותר. אם בוחרים בריצוף פרקט או שטיח רצוי להניח על הריצוף משטח נייד נוסף, באזור המשקולות החופשיות, כדי להקטין את השחיקה והבלאי. ריצוף קרמיקה, גרניט, שיש וכד' אינו מתאים למרחב האימון עקב קשיותו (אימפקט חזק לגב ולברכיים), פגיעותו (משקולת שנפלה גורמת לנזק חסר תקנה) ויצירת אקוסטיקה גרועה.

 

בזמן האימון הגוף מייצר ופולט חום (וגם אנרגיה לשמחתנו). לא כדאי להעמיס במקורות חום נוספים. תאורה המתאימה למרחב אימון הינה תאורת PL (תאורת פלורסנט - כאשר גופי התאורה שקועים בתקרה ובעיצוב מיוחד). ותאורה בלתי ישירה (כזו השוטפת את הקיר או התקרה).

תאורת הלוגן היא תאורה חמה ויכולה להוות רק תוסף דקורטיבי בלתי ישיר. ניתן להשתמש בגופים דקורטיביים כתוספת לעיצוב חדר הכושר. מרחב האימון חייב להיות מואר היטב ולא אפלולי וחשוך. כמות גופי התאורה הדרושים להארה טובה תלויים בגודל החלל, במיקומו, בכמות האור הטבעי ובסוג הגופים שבוחרים.

 

הטמפרטורה המתאימה לאימון גופני היא 22 - 24 מעלות צלזיוס. רצוי להכין מערכת מיזוג אוויר עצמאית למרחב זה. תוספת מאווררים יכולה לשפר את זרימת האוויר אך אסור שתהיה ישירה.

 

צבעים: צבעי חדר הכושר יכולים להמשיך את הקו העיצובי של כל הבית או לכלול שינוי קל כדוגמת "צבע משוחרר מכל רסן" של קיר אחד... אך בהחלט ניתן ליצור חלל עצמאי שונה לגמרי מסגנון העיצוב בשאר חללי הבית. צבעים חזקים, כהים ומנוגדים יכולים להמריץ, אך עודף עלול להעיק. צבעים פסטלים, בהירים וקרים עשויים להרגיע ולהשרות אווירת נינוחות והתרגעות. בחירת הצבע כוללת את גוון הריצוף, הקירות, התקרה, וילונות ואף ריפוד המכשירים.

 

דקורציה: דקורציה מתאימה היא כזו התלויה על הקיר ו/או על התקרה ולא תופסת מרחב רצפה. ניתן לשלב מראות במסגור דקורטיבי, תמונות ו"צילומי מוטיבציה" שונים.

 

תוספות חיוניות: מערכת סטריאו ומוסיקה שאוהבים, טלוויזיה, מד דופק, ציוד עזר (כגון משקולות בד נקשרות, גומיות כושר, Fitball וכד).

 

שיעור הכושר הראשון שלנו - קריאת הכתבה, כנראה עבר בהצלחה. עכשיו נשאר החלק הקל יותר - לגייס את כוח הרצון ולהתחיל לקצור מחמאות על הגזרה החטובה.

 
חזור מעלה