1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. השפעת הצבע על חיינו

השפעת הצבע על חיינו

המאמר סוקר את השפעת הצבע בחיי היומיום, בשיווק ובעיצוב. הוא עוסק בסמליות הצבע, בהבדלים בין תרבויות בהקשר זה, בפנג שואי ובבחירה נכונה של צבעים למטרות שונות, ובכלל זה בהתאמת צבעים אישית ובייעוץ בצבע. המאמר מציג בקצרה את התאוריה של יוהנס איטן.

  

 








'איש עסקים הזמין מכונית מפוארת בצבע כתום', 'גברת הדורה יושבת במסעדה ואוכלת צלחת אורז סגול', 'מודעת האבל עוצבה בצבעי טורקיז' ו'זוג צעיר צבע את קירות ביתו בשחור'. אלה משפטים שבנויים פחות או יותר נכון מבחינה תחבירית, הנושא הנשוא והמושא קשורים יחד בקונבנציות הלשוניות המקובלות בעברית בת ימינו - אך הקשר של תוכן המשפטים למציאות, רופף ולא במקצת. כשם שאיש העסקים לא

הזמין מכונית ירוקה והסועדת לא אכלה אורז סגול, כך גם המאמר שלהלן לא נשלח אל הקורא, כתוב באותיות צהובות מנוקדות בבז'.



  

 

במאמר זה, אעמוד על השפעתו המגוונת של הצבע בחיינו: הבחירה היומיומית, הכמעט טריוויאלית של צבעים, הסגולות הפסיכו-ויזואליות של בחירת הצבעים, סמליות הצבעים השונים בתרבויות שונות, השפעת הצבע בעידנים שונים בהיסטוריה, יכולתו של הצבע לשנות חללים ולבסוף אעסוק בהתאמת צבעים אישית לכל אדם ואפרט כיצד זו התפתחה.

 

צבע ביום יום

אנו 'עוסקים' בבחירת צבעים יום יום, אך עקב תכיפות הבחירה איננו שמים לב לכך. אולם מחשבה נוספת תזכיר לנו שלא עלה על דעת איש מאיתנו, לקנות מכונית מבלי להתייחס כלל לצבעה. לא חשבנו מעולם לקנות זוג מכנסיים תוך התייחסות רק לגזרתם ולאיכותם ולא חשבנו לרגע לרכוש ריהוט רק על סמך סגנונו. אדרבא, בכל הבחירות היומיומיות, אנו נותנים דעתנו לא מעט לעניין הצבע. יתרה מזאת, אין אנו בוחרים את הפריטים הללו רק לפי צבעם, אלא גם לפי מידת התאמת צבעם לפריטים האחרים שלנו. גבר או אישה הקונים דבר מה, אומרים לא פעם משפטים כמו; 'אני לא אקנה את החולצה הזאת. אין לי מכנסיים בשבילה', או 'הווילונות האלה לא מתאימים בכלל למיטה שלנו' ו'השידה הזאת מתאימה בדיוק לארונות שלנו'. אך למה חשובה לנו בחירת הצבע או התאמתו? למה לא נלבש חולצה כתומה עם מכנסיים אדומים? מדוע לבישת חולצה כתומה מכנסיים ורודים ועניבה תכלת הם עדות אילמת לטעם רע, גם בעת הפוסט מודרנית בה 'הכל הולך'?

 

סמליות הצבע והשפעתו

הצבעים מעוררים בנו תגובות שונות. חלקן מודעות וחלקן לא. כשאנו רואים צבע מסוים השפעתו על תחושותינו היא תוצאה אינטגרטיבית מיידית של חוויותינו המוקדמות והמאוחרות.

                        








מבלי משים גורם לנו הצבע לאסוציאציות, לאו דווקא רצוניות.

לצורך ההדגמה נתייחס לצבע הירוק. ירוק מסמל ב'ראייה המערבית הקולקטיבית' כמה אלמנטים: הירוק מקושר אצלנו תרבותית - בלי כל כוונה מודעת - עם השלווה שמשרה הטבע. כשאנו 'חושבים ירוק' אנו יוצרים משוואה אוטומטית ירוק=טבע. גם אבחונים פסיכולוגיים רבים שנעשו, תומכים בטענה זו.



 

הצבע הירוק מסמל גם חוסר בשלות: עגבנייה ירוקה או תותים ירוקים שיונחו על שולחננו ייראו לנו כפירות שהוגשו טרם זמנם. אין זה מצבם האופטימלי המושלם- הם 'מוקדמים' מדי.

כהמשך לאסוציאציית 'חוסר הבשלות' ירוק הוא גם מתחיל, צעיר לא מנוסה. על נער שזה מקרוב התגייס לשורות הצבא או על אדם שזה עתה סיים השתלמות מקצועית והוא מתחיל לראשונה לעבוד במשרתו, אנו אומרים למשל, "הוא אינו מנוסה עדיין. הוא צריך להשתפשף. הוא עוד ירוק" ולא "הוא בורדו"...

 

סמליות הצבע משתנה בין התרבויות השונות:

הצבע הירוק, השולט בנוף הטבעי והמוכר כל כך לתושבי אירופה, כצבע הנוף הטבעי שלהם, יסמל לאנשים שחיים במדבר את "גן העדן" (שכן הירוק הוא הצבע הקדוש באיסלאם). תרבויות אסייאתיות מתייחסות לצבעים באופן שונה לחלוטין מהתרבות המערבית. האמנות הסינית העתיקה, פנג שואי (=רוח ומים, בסינית) שנעשתה פופולארית לאחרונה, קובעת כי "היסודות בפנג שואי (אש, עץ, אדמה, מתכת ומים) מתקשרים לצבעים מסוימים - עץ מוליד צבעים בגוון ירוק איזמרגד, צבעי האש הם אדום, סגול וכתום, צבעי האדמה הם חומים, המתכת מיוצגת בלבן וזהב וצבעי המים הם שחור וכחול". הפנג שואי גורס ש"אם נבין כיצד פועלים הדדית היסודות והצבעים, נוכל לזהות בעיות של חוסר איזון ורק אז נוכל לתקנן". חסידי הפנג שואי מאמינים גם שבעיות בתחום האישי, עשויות להיפתר טוב יותר, פחות מפגישה שבועית עם פסיכולוג ויותר מהתאמת היסוד האישי שלנו לצבעים שסביבנו. עד כדי כך ממוקדת השיטה שניסוחיה לעתים נשמעים כך: "אם היסוד האישי שלכם הוא מים, יתברר לכם שאם תלבשו צבעי עץ בגוונים של ירוק, תרוקנו עצמכם מאנרגיות, מפני שעץ סופג מים. לריאיון קבלה לעבודה, לדוגמה, מצב שבמהלכו תזדקקו לתמיכה, עליכם ללבוש צבעי לבן או זהב עם שמץ של כחול או שחור אם יסודכם הוא יסוד מים. עם זאת מומלץ לבדוק קודם שגם המראיין מאמין בפנג שואי כי אם לא אל תתפלאו אם בסוף הריאיון ישלח אתכם המראיין לבושים זהב ויאמר לכם DON'T CALL US, WE'LL CALL YOU.

 

דגלים - אותן פיסות בד הרותמות עמים למטרת מסוימת - מסמלים דת או דרך פוליטית. הצבע האדום מסמל מהפיכה - והוא גם הצבע השולט בכל הדגלים של המדינות הסוציאליסטיות.

אירלנד - הידועה גם בשם "האי הירוק" - צבע הלאום שלה, ירוק.

בישראל - המגן דוד הכחול על דגל ישראל - הוא זכר לטלית.

 

 

תמורות בהשפעת המסורת על השימוש בצבע

מחקרים הראו שמרבית הפריטים שהורים יקנו לתינוק זכר, יהיו בצבעי כחול. זאת בניגוד לאחותו התינוקת, סביבה יהיו פריטים ורודים על פי רוב. אך לא כך היה נהוג בימי הביניים. אז, היה מקובל להלביש תינוקות בנים בבגדים אדומים, מה שקצת פחות מקובל היום.

 

בחירת צבע הלבוש בימי הביניים לא הייתה שאלה של טעם אישי, אלא של מעמד כלכלי. בדים יקרים נצבעו בצבעים יקרים, בדים זולים בצבעים זולים. ירוק כהה למשל היה צבע זול, לכן לא לבשו אנשי המעמד הגבוה באותה תקופה, בגדים בצבע זה. הבדים הפשוטים יותר נצבעו ירוק.

אין זה מקרי למשל שקשה למצוא שולחנות ביליארד צהובים, אדומים או לבנים. שולחנות ביליארד תמיד ירוקים, למרות שאין זה חשוב כלל באיזה צבע הם יהיו. אך בד הלבד העוטף את שולחן הביליארד נצבע ירוק, כי בימי הביניים הלבד נחשב תמיד לבד זול. מכיוון שהבד זול הוא נצבע בצבע זול.

לכן עד היום ניתן לראות את שולחנות הביליארד וההימורים עטופים לבד ירוק.

 

'הרגלי הצבע' מושרשים ומוטבעים בהוויה ובהכרה הקןלקטיבית לדורות. דוגמאות לכך ניתן לראות גם בחיי היום יום:

הרי לא יעלה על דעתנו לאכול אורז צבוע כחול, או לחם צבוע ירוק. הכחול הוא הצבע הדוחה ביותר מבחינה קולינרית. נחשוב לרגע ונראה שאין כמעט מאכל בצבע כחול. שכן הכחול מזכיר לנו רעל.

 

המים המינרליים ארוזים לרוב בבקבוקים בצבעי תכלת או לכל היותר כחול בהיר. הם מתאימים טוב לכל המשקאות הקרים שאנו רגילים לשתות. ומזכירים לנו את מי המעיינות הצלולים והקרים, שבהם אנו רגילים להתרענן ולהירגע.

 

בימי הביניים האופק נצבע תמיד בכחול בהיר. ואן גוך דווקא היה חריג בתקופתו, הוא כבר אז צייר את צבע העץ בכחול, וזאת מכיוון שהוא לא השתמש בצבע העצמים עצמם אלא בצבע האור. אין פלא שנפטר בחוסר כל ושציוריו היו מאוד לא פופולארים בלשון המעטה, עקב חוסר הטבעיות בצבעים שבציוריו.

באמנות העכשווית ובעיקר בפוסט מודרניזם הבועט, המבלבל וטורף הקלפים, בחירת הצבע כבר אינה קשורה בצבע העצם עצמו, היד חופשית ועץ צבוע כחול כבר לא ייראה לנו מוזר.

 

 








השפעת צבע על חלל

משיכת מכחול אחת על קיר עשויה לשנות חלל שלם.

עם מעט צבע, דירה מקבלת חן, משרד הופך ממשעמם לאטרקטיבי.

חדר קטן צר ומחניק יכול להיראות גדול ומרווח יותר והול גדול

יכול להפוך לחלל מחבק ונעים. באמצעות הצבע ניתן להבליע או

להבליט פינות ייחודיות של החדר, על פי רצוננו.

 

בטכנולוגיה המפותחת של היום רק הילדים עוד נהנים משימוש חופשי

בצבע. עם הגיל נכנסת השמרנות לשימוש בצבע, מתוך פחדים להיות

שונה או מגוחך, לכן או שנבחר בצבע הלבן והשמרני שאנו מכירים,



 

צבע ותחושה

הצבע משפיע על ההרגשה וההתנהגות שלנו. שילוב של צבעי הטבע וצבעי מזג האוויר, משפיע מאוד על האווירה הפנימית שלנו.

אור יום נוסך בנו תחושה שונה מחשכת הלילה.

השמש יוצרת אווירה שונה מאשר מזג אוויר גשום וסגרירי.

טיול ביער סבוך יוצר אווירה שונה ממדשאה גדולה ופתוחה.

 

בצביעת חלל החדר אנו יכולים ליצור את האווירה שאנו מעוניינים בה. אותם צבעים ייצרו ברובנו את אותה תחושה.

עצמים המשולבים באדום וצהוב ייצרו הרגשה של חום, פעילות ושמחת חיים.

עצמים המשולבים בכחול וירוק - ייצרו הרגשה של קרירות, נינוחות, רוגע ושלווה.

 

 

  

 

אותו צבע בעוצמה שונה ייצור לנו תחושה שונה. לדוגמה, הירוק החזק נחשב כדומיננטי מאוד לעומת הירוק הבהיר, שמשרה עלינו אווירה סטרילית ולכן גם מוכר לנו מבתי חולים וקליניקות רבות הצבועות בירוק בהיר.

 

לאור השפעה רבה על הצבע, ולכן בחירת הצבע תיעשה תוך התחשבות בתאורה, ולהפך, התאורה תיבחר על פי הצבע. השפעת התאורה: תאורת ניאון יוצרת אווירה קרה, מנורות רגילות ונורות ההלוגן יוצרות אווירה חמה, ואילו אור הנר הוא בכלל רומנטי.

 

 








בשיווק חכם ניתנת לבחירת הצבע חשיבות מדרגה ראשונה:

בחירה נכונה של צבע למסעדה - תזמין אותנו להיכנס ולהתיישב.

בחירה נכונה של צבע לחדר המתנה - מורידה מתח ומרגיעה.

בחירה נכונה של צבע לסופרמרקט - עוזרת לנו למצוא את המוצר במהירות.

בחירה נכונה של צבע למשרדי ההיי-טק - תיצור אווירת מוטיבציה לעובדים.

בחירה נכונה של צבע לחנויות - תיצור אווירת קניות ללקוח.

בחירה נכונה של צבע לפאב - תיצור אווירה שתזמין את

האורחים להישאר עד השעות הקטנות של הלילה.

בחירה נכונה של צבע למסעדת שירות עצמי בתחנת דלק - תיצור אווירה של יום במשך 24 שעות.

 

לסוגים שונים של מוצרים נבחרים צבעים שונים:

 

שחור - זהו צבע אהוב על המעצבים. הוא מהווה מוטיב של העיצוב הקלאסי-מודרני. העיצוב הקלאסי מודרני עושה שימוש בצבעים נייטרליים: שחור, לבן או אפור ונוטה להמעיט בשילוב של צבעים רבים. הוויתור על הצבעוניות יוצר חזות אובייקטיבית ותפקודית, עניינית. בעיצוב ההייטק, שחור הוא הצבע: מערכות סטריאו, מצלמות, רצועות של שעונים. הוא מודרני אך לא "אופנתי" שכן הוא מעבר לאופנה. הוא מסמל קשיחות ועוצמה.

 

צהוב - בשיווק בשמים ההעדפה היא להשתמש בצבע צהוב. זהו הצבע של החומרים הטבעיים שבעבר שימשו לייצור הבושם. כיום מייצרים בשמים רבים בצורה סינתטית, ומוסיפים להם צבע צהוב. מעט מאוד משתמשים בצבע אחר. כאשר עושים שימוש בצבע אחר, סגול למשל

(המתאים לבשמים בעלי ניחוח חזק) נוצר רושם שמדובר בבושם מיוחד.

 

התאמת צבעים אישית

יוהנס איטן, שלימד אמנות בבאוהאוס בתחילת המאה העשרים, עסק בנושא הצבע, חקר אותו והגיע לכמה ממצאים מעניינים (שהיו להם היבטים שיווקיים). באחד השיעורים שלו, הוא נתן תרגיל לתלמידיו: הוא ביקש מהם להגיע להחלטה משותפת בדבר הצבעים שמרכיבים את הקשת. איטן יצא מהכיתה וכשחזר התברר לו שהתלמידים לא יכלו להגיע להחלטה משותפת - כל אחד מהם בחר      גוונים אחרים.


אז, ביקש שכל תלמיד יציג את צבעי הקשת כפי שהוא רואה אותם.  כשהציגו התלמידים את צבעי הקשת התברר שכמעט כולם בחרו את הצבעים הטבעיים שלהם. הייתה התאמה בין הגוונים שבחר כל אחד לבין הגוונים שהתאימו לו לגון העור והשיער. איטן הגיע למסקנה שלכל אדם קבוצת הצבע שלו, שאנשים שונים מעדיפים צבעים שמתאימים להם, והם אינם מודעים לכך. הוא המשיך לחקור את העניין וחילק את הצבעים לארבע קבוצות: צבעי חורף, צבעי קיץ, צבעי סתיו, צבעי אביב.   הוא פיתח שיטת שיווק ובה המליץ להציג בחנויות ההלבשה פריטים  בצבעים נייטרלים, כדי שיתאימו לכלל הלקוחות ולא להציג צבעים העלולים להרתיע לקוחות המעדיפים קבוצת צבעים שונה.





   

בשנות ה-70 פותחה התיאוריה של איטן על ידי קרול ג'קסון. ג'קסון חילקה את האנשים לכמה טיפוסים - בהתאם ל'טיפוס הצבע שהם': אנשים ש'שייכים' לצבעי החורף, למשל, גון העור שלהם קר (בסיס כחול), כהה או בהיר, והם בדרך כלל בעלי שיער שחור או חום כהה (צבעי החורף הם צבעים חזקים המאפיינים את הטבע בעונת החורף באירופה - לבן כשלג, כחול שמיים ושאר הצבעים החזקים, הנוצצים והברורים). צבעי החורף הם הצבעים המתאימים ביותר לאנשים אלה מבחינה ויזואלית. ולמה הכוונה "מתאימים"? כאשר אדם בוחר ללבוש צבע שמתאים לו - יראו את האדם ולא את הצבע, כלומר לא צבע הבגד ימשוך את תשומת הלב אלא פניו. הבגד, כמו השיער, אמור לתת מסגרת לפנים שלנו. בנוסף, צבע לא מתאים יבליט פגמים בפנים, כגון קמטים או פצעים.

 

ברגע שאדם מודע לצבע שמתאים לו, הדבר יקל עליו לבחור בגדים וגם יסייע לו בעיצוב הבית. מודעות הציבור לנושא הצבע גדלה בשנים האחרונות והופכת להיות מילת הקסם להצלחה ולהרגשה טובה של כל אחד מאתנו. כיום באירופה מקובל לתת ייעוץ אישי בנושא צבע. גם חנויות – חנויות בגדים, חנויות שמוכרות פריטי אופנה שונים כגון משקפיים - מקבלות ייעוץ מיועצי צבע. היועצים מלמדים את המוכרים להציע ללקוחות את הפריטים המתאימים להם ביותר מבחינת הצבע, בהתחשב בטיפוסים השונים: טיפוס חורף, קיץ וכו'. גם בישראל פועלות כמה יועצות צבע מקצועיות. ייעוץ הצבע דרוש שכן אנשים רבים אינם יודעים לבחור את הצבע המתאים להם. התלמידים שהשתתפו בתרגיל של איטן הם אנשים בעלי חוש אסתטי, שלמדו בבית ספר לאמנות ולכן בחרו את הצבעים המתאימים להם. גם ילדים נוטים לדעת לזהות התאמת צבעים, אך פעמים רבות עם השנים אובדת יכולת זו בגלל סיבות שונות. לעיתים יש השפעות שמסיטות אותנו מבחירת הצבע המתאים לנו, למשל, אם אולצנו בילדותנו ללבוש צבע מסוים, הדבר יכול ליצור רתיעה ממנו.

 

לסיכום אומר, כי בחירת צבע בכל תחומי החיים שלנו, היא עניין חשוב מאין כמותו. חשוב, לא רק כדי להימנע מאי נעימות העלולה להיווצר עקב הגעה לניחום אבלים חבושים כובע צבעוני ועניבת מיקי מאוס, אלא גם, ובעיקר, כדי לעשות שימוש מושכל בהשפעות הצבע למטרותינו המגוונות בבית ובעבודה.


* המאמר באדיבות מישל הולץ, אדריכלית צבע, עיצוב פנים וחוץ. 


קישור רלוונטי


פורם צביעת הבית


חזור מעלה