1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. כיצד מזמינים חיבור חשמלי לבית חדש?

כיצד מזמינים חיבור חשמלי לבית חדש?

במאמר מפורט הליך הזמנת החיבור מחברת החשמל: היתרים, תשלומים, בדיקת תקינות מערכת החשמל על ידי חשמלאי מוסמך. עוד במאמר על שינוי החיבור הקיים ועל הבדיקה הנדרשת במקרה של תוספת בנייה.

חיבור בניין חדש לרשת החשמל כרוך בביצוע עבודות רבות. באזור מגורים חדש יש להקים את הרשת מהיסוד יש למתוח קווי חשמל, על עמודים או מתחת לקרקע, ולהתקין שנאים (טרנספורמטורים), כדי להעביר את החשמל לבתים. לאחר שהוקמה הרשת, יש לחבר אליה את הבניין ולבצע את העבודות הדרושות בבניין עצמו. גם אם הבית נמצא באזור שבו יש כבר רשת חשמל ייתכן לעתים, שהרשת הקיימת עמוסה מדי ויש צורך בתוספות או בשינויים. הספקת החשמל לבניין חדש נעשית במספר שלבים. להלן מידע שיעזור לך לבצע את הפעולות הנדרשות במהירות ובצורה תקינה:

 

קבלת היתר בנייה או אישור מאת הרשות המאשרת

יש להצטייד בהיתר בנייה או באישור להתחלת עבודות לאספקת חשמל למבנה מאת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה (טופס 2). הדבר מתחייב על פי חוק התכנון והבנייה, וחברת החשמל מנועה מלספק חשמל אלא אם כן יוצגו בפניה האישורים המפורטים בחוק זה.

 

הזמנת חיבור למערכת הספקת החשמל

לאחר קבלת ההיתר או האישור מומלץ שתבצע את הזמנת החיבור מוקדם ככל האפשר, על מנת לאפשר לחברת החשמל לערוך את כל התכנון, התיאומים והבדיקות הנדרשים ולבצע את החיבור במועד.

 

בבואך למשרדי חברת החשמל, הבא עמך (נוסף על היתר הבנייה או האישור האמור) פרטים מדויקים על מספר החיבורים שבהם אתה מעוניין וגודלם, וכן את מפרט הבנייה, או את תוכנית ההגשה של הבית, שאותו אתה מבקש לחבר לרשת החשמל. במעמד זה תוכל למסור לחברת החשמל את המועד שבו תבקש את החיבור.

 

 

אפשר לפנות לחברת החשמל בעניין הזמנת החיבור גם בטלפון באמצעות שירות 103, ולהעביר לה את  המסמכים הדרושים בדואר. בזמן שתגיש את הזמנת החיבור תשלם מקדמה של כ-10% מהתשלום  המגיע ממך, לפי חישוב שייעשה על סמך הנתונים הידועים בזמן זה. תקבל טופס הזמנה הכולל את  פרטי ההזמנה, פרטי החיובים, ותנאים הקשורים בהזמנה. להזמנה מצורף מכתב לוואי (שבו יפורטו  תנאים נוספים והמסמכים שיהיה עליך להגיש).

 

תכנון החיבור למערכת אספקת החשמל

לאחר הגשת הבקשה להתחברות ותשלום המקדמה תתחיל חברת החשמל לתכנן את החיבור ממערך החשמל עד לקו הפנימי למבנה.

 

תוואי הרשת, שתחבר את הבניין למערכת החשמל, חייב להיות תוואי מעשי ומאושר, כלומר: ביצוע העבודות לאספקת החשמל למבנה עשוי להיות מותנה בהסכמתם של גופים שונים שבשטחם מתוכננת הרשת לעבור. ייתכן שבגלל התנגדויות מצידם - יהיה צורך בהארכת התוואי או בשינויים אחרים. כמו כן, ייתכן שבמהלך התכנון תבקש ממך חברת החשמל פרטים הקשורים בביצוע הזמנתך. לדוגמה, אם החיבור הדרוש הוא תת - קרקעי ייתכן שתתבקש לתאם איתה את חפירת התעלה, את הנחת הכבל התת-קרקעי ולעיתים תידרש להקצות לרשות חברת החשמל מקום לתחנת טרנספורמציה. במקרה זה ייחתם עמך הסכם בנושא וישולם לך, על פי הכללים, התשלום המתחייב מכך.

 

תשלום משלים

לאחר שחברת החשמל תערוך את כל הבדיקות והתוכניות ותדע מהן העלויות והמועד המשוער לתחילת העבודות, יישלח אליך פירוט התשלום המשלים. המחירים המופיעים בחשבון המשלים תקפים עד למועד המצוין עליו. לאחר מכן ייתכנו שינויים, ולכן מומלץ כי תשלם את התשלום עד המועד הנקוב , כדי שתהיה פטור מהתייקרויות.

 

 

קביעת מועד חיבור

- ראשית נציין שכדאי מאוד לבצע את ההזמנה מוקדם ככל שניתן. כך ייקל על חברת החשמל להענות לבקשתך ולבצע את החיבור במועד המבוקש.

 

- אם הזמנתך היא לחיבור מרשת קיימת, וכל הנדרש הוא רק חיבור המתקן לרשת הקיימת (ללא צורך בבניית רשת לצורך החיבור הנדרש), יסתיים ביצוע הזמנתך בתוך חודשיים ממועד תשלום המקדמה. הודעה על תאריך החיבור תקבל מחברת החשמל כבר במהלך התכנון, ותוך זמן קצר ממועד תשלום ההזמנה.

 

- אם הזמנתך כרוכה בעבודות רשת, נוסף על עבודות החיבור, יסתיים ביצוע הזמנתך בהתאם לאופי העבודה הנדרשת: בתוך 3 חודשים ממועד התשלום המשלים, וגם כאן תקבל הודעה על כך מחברת החשמל.

 

ביצוע העבודות לאספקת חשמל למבנה

בשלב ביצוע העבודות יהיה עליך להיות בקשר עם חברת החשמל לתיאום מיקומם של קווי החשמל, צינורות החשמל בבניין וכל פרט הקשור בחיבורים הפנימיים בחדר המדרגות של המבנה (מומלץ שהתיאום ייעשה באמצעות יועץ החשמל שלך). חברת החשמל אחראית לעבודות החשמל עד למונה החשמל של הדירה (כולל המונה) ולאספקת הזרם. מערכת החשמל הפנימית של הדירה אינה בתחום אחריותה של החברה. יש להתקין מערכת כזאת באמצעות חשמלאי מורשה. מערכת זאת מומלץ לתכנן בהתאמה לצרכים העתידיים שלך. כך תוכל לחסוך טרדה, זמן וכסף בעתיד.

 

אספקת חשמל לצורך עבודות בנייה

אם אתה מעוניין באספקת חשמל לצורך עבודות בנייה, יהיה עליך לעבור את התהליך המקובל לאספקת חשמל למבנה, כפי שתואר לעיל.

 

הזמנת בדיקה תקינות מערכת החשמל בבית

לאחר שעובדי החברה סיימו את העבודות לאספקת חשמל, ולאחר שהחשמלאי המועסק על ידך סיים את התקנת המערכת הפנימית בבניין יש להגיש לחברת החשמל - באמצעות חשמלאי מורשה - את תוכניות מערכת החשמל הפנימית בבניין ולהזמין בדיקת תקינות ובטיחות של המערכת. להזמנה יש לצרף אישור אספקת החשמל למבנה (המוכר גם כאישור ב' או כטופס 4) מאת הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה. הבדיקה תיערך בנוכחות החשמלאי שלך. אם יימצאו במתקן ליקויים, המונעים את האפשרות לספק חשמל, יהיה עליך לתקנם באמצעות חשמלאי מורשה, שגם יזמין, לאחר מכן, בדיקה חוזרת של המבנה. חברת החשמל תבצע את בדיקת המתקן בתוך 6 ימי עבודה. אם הנך לקוח שיחובר בתעו"ז (תעריף לפי עומס וזמן המיועד ללקוחות גדולים) את הבדיקה בתוך 3 ימי עבודה.

 

בקשה לאספקת חשמל לדירות, לחנויות ולמשרדים שבבניין

על כל צרכן בבניין להגיש בקשה נפרדת לאספקת חשמל. את הבקשה ניתן להגיש בטלפון. שים לב: את הבקשה רצוי להגיש לפני בדיקת התקינות, אולם ניתן להגישה גם אחריה. לאחר השלמת הבדיקות יותקנו המונים לכל אחד מהצרכנים שבבניין, והם יחוברו לרשת החשמל.

 

שינוי בבנייה ושינוי בחיבור הקיים

אם אתה עומד לבצע שינוי בבנייה או תוספת בנייה, שאינם מחייבים שינוי החיבור הקיים, עליך להיעזר בחשמלאי מורשה לביצוע העבודות במערכת החשמל הפנימית. החשמלאי הוא זה שיזמין את נציג חברת החשמל לבדיקת תקינות המערכת החדשה. הבדיקה כרוכה בתשלום.

 

אם השינוי או התוספת מחייבים שינוי בחיבור הקיים - עליך לעבור את התהליך המקובל לאספקת חשמל למבנה. במקרים מסוימים לא תזדקק לאישורים כלשהם מאת הוועדה המקומית, אם כי לצורך זה יש, לבדוק כל מקרה לגופו.

 

אם אתה מעוניין בשינוי החיבור הקיים (הגדלה,שינוי מקום, תוספות) ללא שינויים בבנייה, לא תזדקק לאישורים כלשהם מאת הוועדה המקומית, ועליך להזמינו בתהליך המקובל לאספקת חשמל למבנה, כמתואר לעיל.

 

 

שיטת התשלום עבור התחברות למערכת אספקת החשמל

התשלומים עבור התחברות למערכת אספקת החשמל נחלקים לשלושה מרכיבים:

 

א. תשלום עבור ההשקעה ברשת החשמל. מדובר בתשלום חלקי ויחסי של עבודות פיתוח הרשת הנדרשות לביצוע החיבור.

 

ב. תשלום עבור התקנת קו החיבור לבית (חל"ב) שהוא הקו המקשר בין הרשת הקיימת, או זו שתוקם, לבין מתקן החשמל הפרטי.

 

ג. תשלום עבור בדיקת המתקן הפרטי (בדיקת התקינות שפורטה לעיל). לכל חיבור שהוזמן נקבע תשלום אחיד וסופי, הן עבור הרשת, הן עבור החיבור לבית והן עבור בדיקת המתקן.

 

להזמנת חיבור לבניין חדש אפשר לפנות לשירות 103 של חברת החשמל.


 קישורים רלוונטיים:


 לאתר חברת החשמל



חזור מעלה