מהי הטעות הנפוצה שישראלים עושים בעיצוב הבית שלהם?

עם ותק של 26 שנים בתחום לד"ר דניאלה אוהד, תיאורטיקנית של עיצוב המתמחה באספנות, לא מעט תובנות על עיצוב פנים בכלל ועל עיצוב ישראלי בפרט. אז האם לדעתה בכלל קיים עיצוב ישראלי? מהי הטעות הנפוצה שישראלים נוטים לעשות בעיצוב הבית שלהם? ומהן המגמות המרכזיות בתחום העיצוב?

התמחות באספנות עיצוב. ד"ר דניאלה אוהד (צילום: מתן אשכר)
התמחות באספנות עיצוב. ד"ר דניאלה אוהד (צילום: מתן אשכר)  
חשוב לתת רקע אחיד, כמו בד קנבס של צייר ועליו להלביש את הפריטים הרלוונטיים. סלון דירתה של ד"ר אוהד בתל אביב
חשוב לתת רקע אחיד, כמו בד קנבס של צייר ועליו להלביש את הפריטים הרלוונטיים. סלון דירתה של ד"ר אוהד בתל אביב  
כבר לא מדברים על זהויות לאומיות, אלא על עיצוב אישי וספציפי. חדר האמבטיה בביתה של ד"ר אוהד בתל אביב
כבר לא מדברים על זהויות לאומיות, אלא על עיצוב אישי וספציפי. חדר האמבטיה בביתה של ד"ר אוהד בתל אביב  

מאת טליה לוין | צילום מתן אשכר | תאריך 1.5.2011

מבצעים ועודפים ישירות למייל - הירשמו עכשיו
"אם יש איזשהו חסך ממנו סובל העיצוב הישראלי, קרוב לודאי שזה תחום האובייקטים העיצוביים", טוענת ד"ר דניאלה אוהד (49), תיאורטיקנית של עיצוב המתמחה באספנות, "אמנם הבתים עצמם והחללים הארכיטקטוניים בישראל מדהימים, אך מבחינת האובייקטים העיצובים עדיין יש מה ללטש. לאנשים בארץ יש נטייה לקנות רהיטים מחנויות רהיטים ועוד לרהט את כל הבית בפריטים של אותה החנות מה שגובל לדעתי בחוסר טעם".

הסוד הוא ברקע אחיד


אז מבחינת אוהד לא חשוב מהיכן תקנו את העיצובים לבית, מה שחשוב הוא הגיוון. בעיניה, גם "איקאה" היא מקום מצוין לקנות דברים יפים אבל להפוך את הבית לחלל תצוגה של החנות זו כבר טעות עיצובית.
"צריך להשתמש ברהיטים הגדולים כבד קנבס של צייר, כרקע לתוספת שתגיע בדמות פריטים מעניינים וייחודיים", מסבירה אוהד, "את הפריטים המיוחדים ניתן למצוא בכל מקום, אולם לא כל פריט בהכרח ישתלב עם העיצוב הכללי של החלל. לאנשים יש חפצים עתיקים שקיבלו בירושות או שאספו במשך השנים ולא תמיד הם יודעים לשלב אותם בתוך העיצוב הכולל של הבית. החכמה היא לשמור על קשר בין החומרים המשמשים כרקע הכולל לבית, כמו לדוגמא, אריחי הרצפה או המטבח ולא לערבב בין סגנונות כל כך שונים. רקע אחיד ייצר את משטח העבודה הטוב ביותר לעיצוב פנים מושלם".

מבירת העיצוב לתערוכת בתים ומבטים


כבר 26 שנים פועלת אוהד בתחום העיצוב ומחלקת כיום את זמנה בין ישראל לניו יורק. את תובנותיה ואת הידע העצום שצברה עם השנים תחלוק בקרוב בסמינר מיוחד שיתקיים בתערוכת בתים ומבטים (31.5-2.6), שם תעניק לאדריכלים ומעצבי פנים נופך נוסף להתחדשות וללמידה.
"הסמינר הזה חשוב לי במיוחד", אומרת אוהד, "מכיוון שלמעצבי פנים מקצועיים אין היכן ללמוד לאחר סיום לימודיהם הרשמיים, וסמינרים מהסוג הזה הם אופציה נפלאה להעשיר את הידע ולהתעדכן במגמות ובחידושים בתחום.
ההתמחות שלי היא למעשה בהוראה, ואני מלמדת מעצבי פנים וארכיטקטים איך בעצם להסתכל על עיצוב דרך המשקפיים של היסטוריה והתיאוריה. בסמינר "בתים ומבטים" נדבר בין היתר גם על עיצוב ישראלי והאם בכלל יש כזה דבר".

אז האם אכן קיים עיצוב ישראלי? לדברי אוהד, הוא התגבש וקיבל אופי ברור רק בשנות ה-60. עד אז הוא התאפיין בסגנון אירופאי עם מוטיבים גרמניים שהגיעו עם גל העלייה הגדול ממדינות אירופה בשנות ה-30 ולאחר מכן הפך לתצוגה של זהויות אתניות וכלכליות עם עלייתם של יהודים רבים ממדינות המזרח בשנות ה-50. בשנות השישים כבר היה אופי מאוד ברור לבית הישראלי, ומכיוון שלא היו בנמצא מגזינים לעיצוב, הדגש היה על עיצוב אתני ושורשי שהדגיש באופן מוחלט את כור ההיתוך הישראלי. לצד זה יכולנו לראות באותה התקופה אנשים בעלי מעמד כלכלי גבוה אשר שילבו אלמנטים ממזרח וממערב, פריטים עתיקים מאנגליה יחד עם פריטים מזרח תיכוניים כמו שטיחים או שנדלירים יוקרתיים.
כיום חוקרת אוהד יחד עם מכוןHIT בחולון את עיצוב הישראלי במהלך שנות ה-80, תקופה לדבריה מסמלת איזושהי התעוררות ומודעות גדלה לתחום, בין היתר בזכות כניסתם של מגזינים וספרי עיצוב לתחום.

מאומנות דקורטיבית לעיצוב פנים


אוהד, שלמדה תולדות האמנות לתואר הראשון ואמנות דקורטיבית לתואר השני, מספרת כי בזמן לימודיה עיצוב פנים לא היה אפילו מקצוע: "אחד השמות הקדומים של עיצוב פנים הוא אמנות דקורטיבית, וזה בדיוק מה שהיה אז באותה התקופה. לא הייתה מודעות גבוה לעיצוב פנים והיה דגש גדול יותר על הפרקטיקה. עם השנים עיצוב הפנים הפך מוכח יותר בחייהם של אנשים ולי הייתה זכות גדולה להיכנס לתחום שרק היה בחיתוליו ולצמוח עמו, בעיקר בזכות כל אותם אנשים מוכשרים שלמדתי אצלם ותרמו רבות להתפתחותו".
ההתפתחות עליה מדברת אוהד ניכרת כיום כמעט בכל בית ובית. אמנם היא מתגוררת ברוב ימות השנה באחת מבירות העיצוב הגדולות, אולם גם בארץ צבר תחום עיצוב הפנים תאוצה גדולה עם מגזיני עיצוב רבים, תוכניות טלוויזיה ופריחה של חנויות עיצוב רבות.

טשטוש זהויות


לשאלתנו, מהן מגמות העיצוב הבולטות בשנים האחרונות עונה אוהד כי דווקא ההתרחקות מזהויות לאומיות מאפיינת את התחום בשנים האחרונות.
"היום כבר לא מדברים על עיצוב אנגלי או צ´כי או גרמני", טןענת אוהד, "אלא מדברים על עיצוב אישי וספציפי. עיצוב פנים זו טריטוריה בעולם שעומדת על קריטריון של ארכיטקטורה, הכוונה היא שארכיטקטים רבים מוצאים את פרנסתם דווקא בעיצוב פנים. לעומת מה שנוטים לחשוב, אין מגמות ברורות של עיצוב פנים מכיוון שמדובר בתחום מאוד דינאמי ומשתנה ומטבעו הוא אינו נשמר. אני כחוקרת עיצוב פנים, לא יכולה לחקור חפץ מסוים מכיוון שמדובר בערכים משתנים מה שמשליך גם על הטרנדים. אין דבר כזה עיצוב פנים על זמני כמו שאין דבר כזה גם עיצוב מוצר על זמני. אפשר להביט על תצלום של דירה משנות השמונים שבזמנו נחשבה לעילוי בתחום העיצוב והיום אף אחד לא ירצה לעצב את ביתו בצורה כזו. בשורה התחתונה מה שהיה נכון לפני עשור לא נכון להיום, וזו הסיבה שמעצבי פנים צריכים כל הזמן להתעדכן".

תגובות לכתבה

חזור מעלה