ימי התום

שנים שלטו פה המודרניסטים ולצדם שוחרי הסטייל הכפרי. עכשיו מגיע השינוי. הסגנון הסקנדינבי חוזר לקדמת הבמה והוא חטוב, קליל, צבעוני ויפה מתמיד. למרות שהוא אירופאי לחלוטין הוא מתאים לארצנו הלוהטת בצורה מושלמת. זה הזמן לבעוט את הוונגה לבוידעם.

גיל רויטר ואהוד רז | צילום: יח"צ | תאריך: 01.05.2014 |

היום כבר אי אפשר להגדיר סגנון עיצובי לפי מדינות או יבשות. להגיד עיצוב איטלקי או עיצוב צרפתי זה סתם להוציא אוויר חם מהפה, כי כדור הארץ הוא כבר מזמן כפר קטן ואפשר להשיג פלאפל גם ביפן.

פעם זה לא היה ככה. פעם כל אזור מחייה הצמיח סגנון מובהק, שנוצר ממכלול הצרכים וסגנון החיים של המתגוררים בו. חפצים שהתאימו לתושבי האלפים השוויצריים יכלו להרוג מישהו במרוקו, נגיד. תחשבו איזה כיף זה לרעות צאן עם קבקבי עץ במדבר, באוגוסט. האפיון של הסגנון המקומי הושפע כמובן מהחומרים הזמינים של האזור, כיוון שבעבר העברת חומרי בניה מארץ לארץ היתה שמורה למלכים בלבד. בדרך כלל מהסוג חסר הלב והמשועמם.

כסא האוכל ANT והכורסא SWAN- איקונות בעולם העיצוב הסקנדינבי בעיצובו של האדריכל והמעצב הדני ARNE JACOBSEN לחברת THE REPUBLIC OF FRITZ HANSEN. להשיג בחלל הקונספט THE BOX.
כסא האוכל ANT והכורסא SWAN- איקונות בעולם העיצוב הסקנדינבי בעיצובו של האדריכל והמעצב הדני ARNE JACOBSEN לחברת THE REPUBLIC OF FRITZ HANSEN. להשיג בחלל הקונספט THE BOX.


הכסא הקלאסי PK22 לחברת THE REPUBLIC OF FRITZ HANSEN. להשיג בחלל הקונספט THE BOX.
הכסא הקלאסי PK22 לחברת THE REPUBLIC OF FRITZ HANSEN. להשיג בחלל הקונספט THE BOX.
היישר מהתערוכה האחרונה במילאנו: שיתוף פעולה בין החברה הדנית CARL HANSEN למעצב האופנה PAUL SMITH, שיצר קולקציית בדים חדשה לרגל 100 שנה להולדתו של המעצב הדני HANS WEGNER (בשיתוף עם חברת הטקסטיל  MAHARAM).
היישר מהתערוכה האחרונה במילאנו: שיתוף פעולה בין החברה הדנית CARL HANSEN למעצב האופנה PAUL SMITH, שיצר קולקציית בדים חדשה לרגל 100 שנה להולדתו של המעצב הדני HANS WEGNER (בשיתוף עם חברת הטקסטיל MAHARAM).

הסגנון הסקנדינבי, הוא סגנון מובהק שמשמעותו עדיין תקפה. קשה לטעות ולבלבל אותו עם אף סגנון אחר. הקו הקל, הבהיר והמשועשע שאיכשהו מצליח תמיד לגרום נחת למתבונן בו. יש בו יסודות חזקים של פונקציונליות ונוחיות משתמש בכל היבט (הכורסא גם קלת משקל ולא רק נוחה). יש בו שימוש חכם ויעיל בעץ, שכמובן מצוי בשפע וידוע כחומר חם. העיצוב מותח גם את גבולות הגזרה של העץ ומחלץ ממנו צורות חמדמדות ונעימות, כאלה שלא לוקחות את עצמן ברצינות. שום דבר מאיים או קר. לא לכה אפוקסי שחורה, לא שיש קרארה ובטח לא קללת המוות הידועה גם כ´קפיטונאז´ עם סוורבסקי במקום כפתורים.

פינת אוכל, שמשלבת בהצלחה כיסאות אוכל בהשראת הכיסאות המפורסמים של HANS WEGNER בעץ טבעי וצבוע. להשיג ברשת איקאה.
פינת אוכל, שמשלבת בהצלחה כיסאות אוכל בהשראת הכיסאות המפורסמים של HANS WEGNER בעץ טבעי וצבוע. להשיג ברשת איקאה.
חדר שינה עם צבעוניות מרגיעה. דוגמא מצוינת לעובדה שקירות לא חייבים להיות צבועים לבן ועדיין לשדר מראה מרגיע ונינוח.  במקרה זה, הצבע הלבן מופיע בריהוט הנייד עם קריצה של צבע נוסף. להשיג ברשת איקאה.
חדר שינה עם צבעוניות מרגיעה. דוגמא מצוינת לעובדה שקירות לא חייבים להיות צבועים לבן ועדיין לשדר מראה מרגיע ונינוח. במקרה זה, הצבע הלבן מופיע בריהוט הנייד עם קריצה של צבע נוסף. להשיג ברשת איקאה.

הסקנדינבים, אנשים עם שפה מוזרה ושלווה שאנחנו לא נכיר לעולם, השכילו לעצב נכון לאורך השנים. הם שמרו על מסורות ייצור ישנות של עבודה עם עץ ופיתחו חדשות, רק כדי ליצור סביבות מגורים חמות (קר שם מוות הרי, וכמאמר המשורר, השמש שם חולה), אבל גם קלות ומודרניות. חלונות גדולים וקירות לבנים שמעצימים את האור שנכנס קבעו את הרקע לפריטי ריהוט רזים וחטובים בגווני עץ בהיר ועם טקסטילים שמחים.

הצלחת הסגנון הנורדי, קיבעה אותו גם כסמן של תקופה, ולכן הוא גם משתייך לקטגוריית העל המכונה ´רטרו´. אך הסקנדינבי מצטיין בתכונות פחות תיאטרליות ולכן נעים יותר למראה ולא נמאס במהרה.

זכוכית ופורצלן בצבעוניות פסטל מעושנת. חברת Iittala הפינית התחילה דרכה כמפעל מסורתי לניפוח זכוכית בפינלנד במאה ה-19 ונחשבת לחברה מובילה בעולם בתחום כלי הבית. להשיג בחנות המותג בתל אביב.
זכוכית ופורצלן בצבעוניות פסטל מעושנת. חברת Iittala הפינית התחילה דרכה כמפעל מסורתי לניפוח זכוכית בפינלנד במאה ה-19 ונחשבת לחברה מובילה בעולם בתחום כלי הבית. להשיג בחנות המותג בתל אביב.
עורכים שולחן. ואזה מזכוכית מהקולקציה שעיצב האדריכל הפיני ALVAR AALTO ופורצלן מעוטר של החברה הפינית Iittala. להשיג בחנות המותג בתל אביב.
עורכים שולחן. ואזה מזכוכית מהקולקציה שעיצב האדריכל הפיני ALVAR AALTO ופורצלן מעוטר של החברה הפינית Iittala. להשיג בחנות המותג בתל אביב.

הסגנון הסקנדינבי המעודן דווקא מתאים לנו, אולי האומה הכי ברברית מאז הברברים. האקלים החם ושפע האור, הילדים הברדקיסטים, החיים הדינאמיים ובעיקר האווירה הבלתי מחייבת והלא מכופתרת הם התפאורה המושלמת לסגנון הזה. אולי כי הסגנון הסקנדינבי מזכיר מאוד את הים תיכוני, כלומר חלונות פתוחים, חללים לבנים וריהוט קל ובהיר עם נגיעות צבע.

סקנדינבי גם לילדים. כריות משעשעות וסלים גראפיים של המותג הדני FERM LIVING. גם אנחנו רוצים. להשיג ב www.peanuts.co.il
סקנדינבי גם לילדים. כריות משעשעות וסלים גראפיים של המותג הדני FERM LIVING. גם אנחנו רוצים. להשיג ב www.peanuts.co.il

מעצבת האופנה דניאלה גלפר, בת לאם ישראלית ולאב דני, גדלה בדנמרק, למדה אופנה באיטליה וחיה כיום בשמש של תל אביב. דניאלה טוענת שלמיקס הסקנדינבי ישראלי השפעה חזקה עליה ועל תהליכי היצירה והבית המקסים שלה. דניאלה אוהבת לערבב בין תרבויות, מרקמים ודפוסים צבעוניים וחפצים אותם אספה ממקומות שונים בעולם. בשיחה עימה היא הוסיפה: "העובדה שאני דנית, נתנה לי את העין לזהות איכות, יופי ואסתטיקה בעולם העיצוב והאמנות. הרקע הישראלי שלי הביא את החום והדפוסים מלאי החיים. כך אני מצליחה ליצור הרמוניה ייחודית ואישית בבית".

פינת קריאה בדירה התל אביבית של מעצבת האופנה מדנמרק דניאלה גלפר. כור היתוך לא שיגרתי ואישי במיוחד בין חומרים ותרבויות. צילום: דניאלה גלפר.
פינת קריאה בדירה התל אביבית של מעצבת האופנה מדנמרק דניאלה גלפר. כור היתוך לא שיגרתי ואישי במיוחד בין חומרים ותרבויות. צילום: דניאלה גלפר.
אוסף אישי וצבעוני על אדן החלון בביתה של דניאלה. בסגנון הסקנדינבי משתמשים בצבע כדי לתת אופי שמח וקליל לחלל. צילום: דניאלה גלפר.
אוסף אישי וצבעוני על אדן החלון בביתה של דניאלה. בסגנון הסקנדינבי משתמשים בצבע כדי לתת אופי שמח וקליל לחלל. צילום: דניאלה גלפר.
דניאלה, שלא מפחדת מטקסטורות ומצבע, השתמשה בכיסוי מיטה מסורתי, כריות בטקסטיל צבעוני ובחרה בצבע מיטה לבן וקירות נייטרליים. צילום: דניאלה גלפר.
דניאלה, שלא מפחדת מטקסטורות ומצבע, השתמשה בכיסוי מיטה מסורתי, כריות בטקסטיל צבעוני ובחרה בצבע מיטה לבן וקירות נייטרליים. צילום: דניאלה גלפר.

הבשורה היא שאחרי שנים בהם נחצה טעם הקהל לשני סגנונות (המודרני הכבד ומולו הכפרי העמוס), הגיע עתו של הסגנון שמשלב בין השניים. קו מודרני, יעיל וקל שעשוי חומרים טבעיים וחמים. רצוי מאוד לאמץ אותו ולהשתמש בפריטים מאפיינים שלו ולשלב אותם בהעמדת הריהוט הקיימת. זה עובד נפלא כיוון שמדובר בסגנון ידידותי שמתחבר לכל סגנון אחר כמעט. אפילו מותר להשתלט על חללים שלמים, לא חייבים רצפת עץ לבנה ואו נוף לתחנות הקמח, גם בקוביית הבטון הפרטית שלכם זה יעבוד נפלא. ואם טרם הפנמתם את העובדה ש´איקאה´ היא סקנדינבית, זה הזמן. אין סיכוי שלא תמצאו שם פריט או שניים שייצגו את הלך הרוח החדש והרענן הזה אם כי יתכן שבזמן הרכבת הרהיט יפלטו מפיכם כמה קללות שאף סקנדינבי לא יוכל להבין.

חזור מעלה