נסטור בא לבקר: הצצה לשלוש דירות מעוצבות בפנטהאוז אחד

מעבר לעיצוב מעורר ההשראה, הפנטהאוז שברעננה תוכנן בקפידה בהתאם לצרכי הדיירים עם תשתית מובנית לשלוש דירות נפרדות שיכולות לקום בעתיד על ידי בניה של חמישה קירות גבס בלבד. האדריכל, נסטור סנדבנק שהגיע לבקר יצא, לשם שינוי, רק עם מילים טובות

מאת שלומית סאם- אקרמן | צילום רודי אלמוג | וידאו ג´יל פרז | תאריך 28.9.2011

אחד הדגשים החשובים עבור מעצבת הפנים,

אורנה שיר גיל בר

, בכל תכנון או עיצוב של בית הוא החשיבה קדימה. מבחינתה, צרכים של דיירים היום לא תמיד רלוונטיים בעוד 10 שנים ולכן בכל שיפוץ היא לוקחת בחשבון את השינויים ומתכננת את הבית בהתאם.

מפנטהאוז סטנדרטי הפך החלל לפונקציונלי ומעוצב למשעי (צילום: רודי אלמוג)
מפנטהאוז סטנדרטי הפך החלל לפונקציונלי ומעוצב למשעי (צילום: רודי אלמוג)


ואכן, ביתה ברעננה הוא אולי הדוגמא הכי מוחשית לכך. מפנטהאוז סטנדרטי בן 30 שנה שעבר שיפוץ קל לפני 6 שנים הפכה אותו שיר גיל בר לחלל פונקציונאלי ומעוצב למשעי שבבנייה של 5 קירות גבס בלבד יכול להפוך לשלוש דירות נפרדות בנות שלושה חדרים כל אחת. לכל "דירה" הוכנו תשתיות תקשורת, חשמל, תאורה ואינסטלציה משלה שבשלב זה רוכזו ליחידה אחת.

הפנטהאוז, המחולק לשני מפלסים, הוא בן 220 מ"ר בנוי (סה"כ 400 מ"ר כולל המרפסות) ומתגוררות בו חמש נפשות- זוג, ילדה בת 5 ושתי בנות מתבגרות.

השיפוץ שעבר הבית היה מאסיבי וכלל בין היתר הנמכה של התקרה כולה ב- 15 ס"מ לשם העברת צנרת החשמל והאינסטלציה, שבירת קירות והזזה של המטבח ופינת האוכל למיקום אחר, שינוי המעטפת של המבנה והזזה של החלונות, החלפת כל האלומיניום, המטבח, חדרי האמבטיה ועוד. עלות השיפוץ עמדה על כ-800 אלף ₪.

המטבח

כאמור, מיקום המטבח השתנה, ומפינה יחסית נסתרת שחצי קיר הפריד בינה לבין הסלון עבר המטבח למרכז החלל הציבורי (שבחלקו עמד קודם חדר הטלוויזיה) עם אי גדול ודומיננטי בתוכו וארונות אחסון מרווחים.

אורנות פורמייקה במראה מיושן ומיקום שונה בפינה נסתרת יותר בבית. המטבח לפני השיפוץ
אורנות פורמייקה במראה מיושן ומיקום שונה בפינה נסתרת יותר בבית. המטבח לפני השיפוץ

העברת המטבח נבעה משתי סיבות עיקריות ובראשן מרכזיותו של המטבח בחייהם של דיירי הבית ונטייתם לבלות את רוב זמנם בו, ובנוסף הצורך להפוך אותו לזמין ונגיש יותר למרפסת הדרומית של הבית שלפני כן לא הייתה מנוצלת.

מרכזיותו של המטבח בחלל הצריכה גם עיצוב בקו נקי יחסית אשר ישתלב עם שאר החללים ולא ישתלט עליהם ולכן החומר הנבחר היה קוריאן לבן שבשילוב עם ארונות שלייפלק לבן עם 30% ברק יוצרים יחד מראה מינימליסטי, מרווח ומואר. המטבח כולו נבנה על ידי נגר פרטי (נגריית KOKAI).

המרכזיות שלו בבית הצריכה עיצוב נקי ומינימלי יותר. המטבח לאחר השיפוץ (צילום: רודי אלמוג)
המרכזיות שלו בבית הצריכה עיצוב נקי ומינימלי יותר. המטבח לאחר השיפוץ (צילום: רודי אלמוג)

אולם תחושת הניקיון שכה הייתה חשובה לשיר גיל בר, לא באה לידי ביטוי רק בבחירת החומרים ובצבע שלהם, שני ארונות תריס ברוחב 90 ס"מ נבנו על מנת לאחסן את כל הפריטים המונחים בדרך כלל על השיש כמו מתקן לסינון מים או מכונת קפה ובכך ליצור מראה נקי ומסודר.

פינת האוכל אשר ממוקמת כעת היכן שעמד בעבר המטבח ולמרות ששטחה אינו גדול במיוחד היא יכולה להכיל אירוח של 16 איש הכל בזכות 120 הס"מ שחסכה שיר גיל בר בבניית נישת הספסל מתחת לחלון.

למרות ששטחה אינו גדול היא יכולה להכיל אירוח של 16 איש הכל בזכות 120 הסמ שחסכה שיר גיל בר בבניית נישת הספסל מתחת לחלון. פינת האוכל (צילום: רודי אלמוג)
למרות ששטחה אינו גדול היא יכולה להכיל אירוח של 16 איש הכל בזכות 120 הסמ שחסכה שיר גיל בר בבניית נישת הספסל מתחת לחלון. פינת האוכל (צילום: רודי אלמוג)

הסלון

סלון הבית הוא הוא כמעט החלל היחיד בבית שנשאר כמו שהוא מבחינה מבנית כשהשינוי העיקרי שחל בו הוא במיקום הרהיטים. הספה שהייתה צמודה לקיר עברה לעבר השני של החלל ובמקומה מוקמה הטלוויזיה שלפני השיפוץ שירתה את דיירי הבית בחדר המשפחה שכאמור בוטל לטובת הגדלת המטבח. שיר גיל בר שבדרך כלל משתדלת להביא את העיצוב דרך האדריכלות, הריהוט הקבוע וחומרי הבנייה מאמינה כי בשאר המרכיבים שהם הריהוט והסטיילינג יש חשיבות גדולה יותר לבטא את הטעם והחלומות של הלקוח.

החלל היחיד שכמעט ולא נעשה בו שינוי מבני. מיקום הרהיטים לעומת זאת, מעט השתנה. סלון הבית לאחר השיפוץ (צילום: רודי אלמוג)
החלל היחיד שכמעט ולא נעשה בו שינוי מבני. מיקום הרהיטים לעומת זאת, מעט השתנה. סלון הבית לאחר השיפוץ (צילום: רודי אלמוג)

בסלון ביתה אפשר לראות את השילוב של השניים. לצד פריטי עיצוב מיוחדים ומקוריים ניתן לראות פתרונות פונקציונליים כמו למשל הקמין השחור שהוצב לצד עמוד תומך שלא ניתן היה להסירו ובמקום ליצור נישה סטנדרטית עם מדפי זכוכית או גבס מיקמה שיר גיל בר את הקמין המשמש גם כאביזר דקורטיבי בקיץ וגם כגוף חימום פונקציונלי בחורף.

סוויטת ההורים

7 חדרים קיימים בבית בסך הכל כשלכל אחד מהם האופי שלו, אך יחד עם זאת ניתן להבחין בשפה עיצובית זהה בין כולם. מריצוף גרניט "אינדיאן גריי" 60X60 של פרצלנוסה שהותקן במטבח ובסלון, לכל חדרי השינה בחרה שיר גיל בר בפרקט לבן ווש של בלטריו (מרכז הפרקטים שטיחי צמרת ברעננה). המרפסות אשר עוטפות את הבית מכל כיוון נוצלו ליצירת חלונות Bay המשמשים כמעין מדפים לאביזרי נוי, כשבחדר השינה של ההורים ניתן לראות זאת בבירור.

המרפסות אשר עוטפות את הבית מכל כיוון נוצלו ליצירת חלונות Bay המשמשים כמעין מדפים לאביזרי נוי. חדר השינה של ההורים (צילום: רודי אלמוג)
המרפסות אשר עוטפות את הבית מכל כיוון נוצלו ליצירת חלונות Bay המשמשים כמעין מדפים לאביזרי נוי. חדר השינה של ההורים (צילום: רודי אלמוג)

חדר האמבטיה הצמוד לחדר עבר שינוי מהותי אחרי השיפוץ. הגוונים השולטים בו זהים לאלו שבשאר הבית ונעים על סקאלת האפרפרים-חומים. מקלחון גדול נבנה על מנת שניתן יהיה להכניס לתוכו ספסל ורצפת המקלחון נבחרה מחלוקי נחל לבנים המשתלבים עם ריצוף הגרניט האפור של שאר החלל.

מקלחון מרווח וגדול, גוונים של אפור ולבן. חדר האמבטיה של ההורים לפני ואחרי השיפוץ מקלחון (צילום: רודי אלמוג)
מקלחון מרווח וגדול, גוונים של אפור ולבן. חדר האמבטיה של ההורים לפני ואחרי השיפוץ מקלחון (צילום: רודי אלמוג)

המשרד

שינוי הריצוף באמצע המסדרון מגרניט פורצלן לפרקט מבטא למעשה את נקודת המעבר לדירה השנייה המתוכננת בעתיד. כל האזור המתחיל מנקודה זו כולל את הסטודיו של שיר גיל בר המכיל עמדות עבודה, מטבחון קטן, שירותי אורחים, יציאה למרפסת ובנוסף את חדר השינה של ההורים. לכל אזור זה ישנה כניסה נפרדת מחדר המדרגות שהייתה שם במקור.

אגף נוסף בבית שכיום משמש כסטודיו לעבודה ובעתיד יוכל לתפקד כדירת שלושה חדרים עם כל התשתיות הנדרשות (צילום: רודי אלמוג)
אגף נוסף בבית שכיום משמש כסטודיו לעבודה ובעתיד יוכל לתפקד כדירת שלושה חדרים עם כל התשתיות הנדרשות (צילום: רודי אלמוג)

גם באזור זה הגוונים השולטים הם החומים, האפורים וגווני השמנת, אולם את הקונטרסט עשתה שיר גיל בר דווקא בשירותי האורחים שאינם דומים בשום צורה לסגנון ולצבעוניות של שאר הבית. ההשראה לעיצוב יוצא הדופן התקבלה משעון קיר בגוון חרדל אשר נרכש באלמנטו והיווה למעשה את הבסיס לעיצוב החלל כולו. הארון נבחר גם הוא בגוון חרדל, אליו הותאם קיר אפור כהה, כיור א-סימטרי ורצפת חלוקי נחל באותו הגוון.

מראה מעוצב, מקורי ויוצא דופן, הכל בזכות השעון הצהוב שהיווה את ההשראה לכל העיצוב. שירותי אורחים (צילום: רודי אלמוג)
מראה מעוצב, מקורי ויוצא דופן, הכל בזכות השעון הצהוב שהיווה את ההשראה לכל העיצוב. שירותי אורחים (צילום: רודי אלמוג)

אגף הצעירים

הקומה העליונה מוקדשת לבנות המתבגרות בבית ולכן גם העיצוב בה הוא צעיר וטרנדי בהתאם. בחדר אחד ניתן להתרשם מכוחו של הטפט שבהשקעה מינימלית מעניק לחדר מראה ייחודי ומסוגנן. הטפט שנבחר הוא של המעצבת הפינית מארימקו (נרכש באלמנטו) עם הדפס של פרחים בגווני ורוד.

בחדר השני שהוא קטן יותר נבנתה גלריה אשר יוצרת מראה הרבה יותר מרווח מאשר חלל בגודל של 3X3 מ´. חדר זה מכיל ארון בגדים גדול, שולחן עבודה ומיטה זוגית ועדיין ישנו מספיק מקום פנוי לתנועה.

מימין: שימוש בטפט אשר יוצר שדרוג משמעותי לחלל שכמעט ולא נעשה בו שינוי, משמאל: חדר נוסף, קטן יותר שהתקנת הגלריה בו הפכה אותו למרווח ונוח (צילום: רודי אלמוג)
מימין: שימוש בטפט אשר יוצר שדרוג משמעותי לחלל שכמעט ולא נעשה בו שינוי, משמאל: חדר נוסף, קטן יותר שהתקנת הגלריה בו הפכה אותו למרווח ונוח (צילום: רודי אלמוג)

גם חדר האמבטיה בקומה העליונה עוצב בקו צעיר וקליל עם סטריפ של אריחים מודפסים מ"ויה ארקדיה" המזכירים תמונות ממגזינים ישנים ווילון טלאים מבד אשר יובא מארצות הברית ונבחר במקום אמבטיון מזכוכית אשר בדרך כלל משווה לחלל מראה מעט מבוגר יותר.

קו צעיר ועדכני, אריחים מודפסים, וילון טלאים מבד. חדר האמבטיה של הנערות בקומה העליונה (צילום: רודי אלמוג)
קו צעיר ועדכני, אריחים מודפסים, וילון טלאים מבד. חדר האמבטיה של הנערות בקומה העליונה (צילום: רודי אלמוג)
חזור מעלה