1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. חשמל וחשמלאים

חשמל וחשמלאים



אחת המלאכות הבודדות הדורשת הסמכה על פי דין, היא מלאכת ביצוע עבודות החשמל. לשם ביצועה יש צורך בחשמלאי מוסמך, והוא זה שגם אמור לערוך את התרשים שעל פיו יבצע את העבודה (כאשר קיימת תוכנית מראש והביצוע נעשה בצורה תואמת - ניתן לאשרה על ידי החשמלאי).


הוא זה האמור להבטיח שכל העבודה נעשית על פי פקודת החשמל וכללי המקצוע ולהיות זה שיזמן את נציגי חברת החשמל לביקורת, להיות נוכח בה ולתקן את כל הטעון שיפור ותיקון (עבור ביקורת זו או שהוא קובע מראש תשלום נפרד, או באין הגדרה - היא אמורה להיות חלק מהעבודה הכללית).


עקרונות בטיחות יסודיים דורשים שקווי חשמל בקירות יבוצעו בקווים אנכיים בלבד (ולא אלכסוניים) וקווי חשמל אופקיים מותרים רק בגובה 1.80 מטר מפני הריצוף הסופיים. יש חשיבות מרבית בהתקנת ממסר הפחת המונע התחשמלות במקרה של פחת (ויש להבטיח את פעולתו התקינה על ידי לחיצה על הכפתור המצוי בו, אחת לכמה חודשים).


לתשומת לב: בבתים ישנים רבים עדיין קיימות מערכות ישנות המורכבות מחוטים מצופי בד וגומי (ולא עטיפה פלסטית) וצינורות מטיפוס המכונה "ברגמן" ולא צינורות פלסטיים. מערכות אלו סובלות מריקבון קורוזיבי ובלאי ויש להחליפן בכל מקרה של שיפוץ (וזהו אחד הנושאים החשובים ביותר).


כאשר מתקינים צינורות פלסטיים חדשים, הרי שקיים הסוג הרגיל בצבע אפור, ואילו הסוג הירוק משמש כצינור מעכב שריפה, והוא מיועד לשימוש חיצוני, כאשר אינו יצוק בקירות או ברצפות או בחללי גגות רעפים.




לוח החשמל

נושא התפשטות האש לאורך צינורות חשמל הוא נושא מהותי וראוי לתשומת לב היועצים למיניהם.

לגבי לוח החשמל, הרי שיש להחליף למאמתים (מפסקים אוטומטיים) את הנתיכים ("פקקים") הקיימים במערכות ישנות וכן יש להקפיד על ביצוע הארקה על פי הנחיות חברת החשמל.


יש להגן על לוחות החשמל מפני חדירת מים ממקור כלשהו (ליקוי שכיח - חלחול מקומת הגג דרך אף סביב צנרות הממשיכות כלפי הגג, כולל צנרת אנטנת הטלוויזיה, ומסתיימות באופן שפתחיהן פעורים כלפי מעלה, לקלוט את מי הגשמים ולהעבירם לתוך ארונות החשמל).


כיום נהוג במרבית הבתים - עקב עומס וצריכת החשמל, לבצע חיבור תלת פאזי ( אמפר 3X25) לעומת חיבור חד פאזי של 40 אמפר.

בבתים צמודי קרקע דורשת כיום חברת החשמל ארונות מונים מבטון ("פילרים"). חשוב שייעשה תכנון מוקדם נכון של המעגלים החשמליים, תוך הימנעות מהעמסת יתר, ולבצע את המעגלים כך שקצר או תקלה בנקודה אחת לא תשתק חללים או מרכיבים נוספים אלא בהיקף מצומצם.


 רצוי לסכם עם החשמלאי באופן ברור מלכתחילה על מחירי יחידה של אופציות שונות וכן את נושא ביצוע עבודות העזר (סיתות, חציבה וביטון צנרת).

בגמר העבודה על החשמלאי להתקין שילוט ברור (ע"פ התקן) בארון החשמל ולהגדיר על איזה חדר/ מיתקן שולט כל מאמת (מפסק אוטומטי).

רצוי ששמו ופרטיו של החשמלאי יופיעו במקום בולט בבית (בארון החשמל, בייחוד בשנה הראשונה לאחר השיפוץ לצורך איתור ותיקון תקלות אפשריות).

כמו כן, רצוי להחזיק את תוכנית החשמל שאושרה על ידי חברת החשמל.


 קישורים רלוונטיים:


תכנון מערכת החשמל הביתית  


פורום תכנון וצריכת חשמל


 

חזור מעלה