1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תאורה שקועה וסמויה

תאורה שקועה וסמויה

על גופי תאורה שקועים - יתרונות השימוש בהם ודגשים לבחירתם.

שנים רבות התמצתה תאורת הבית ברכישת גופי תאורה דקורטיביים, כאשר גוף אחד, בדרך כלל "לוסטרה מרשימה", נתלה במרכז התקרה, ולכך נוספו אולי מנורה עומדת בפינה כלשהי, מנורות שולחן לצידי הספה, ובמקרה הטוב גם אי אלו ספוטים.


בשנים האחרונות הוסט מרכז הכובד של התאורה ממקור האור עצמו - אל ההחזרים המתקבלים ממנו והאפקטים הנוצרים מהם. כלומר, אפשר להצביע על מגמה ברורה של שימוש בגופי תאורה שקועים או סמויים אשר לדעת לא מעט מהמתכננים הנם גופי תאורה אופטימליים (תאורה שקועה - שימוש בגופי תאורה המותקנים בתוך תקרות, קירות או רצפות כך שכל גוף התאורה מוסתר ורק חלקו החיצוני המאיר - גלוי ).













 


לתאורה שקועה או סמויה יתרונות רבים: היא אינה בולטת, מגבילה או מסרבלת את החלל, ויחד עם זאת היא מספקת את הפונקציונליות הנדרשת. בנוסף, היא מעניקה גמישות עיצובית ליצירת משחקי אור ומאפשרת לצרף למעגל התאורה משטחים לא שגרתיים כרצפה, פנלים, מדרגות וכו'. 

 





אור שמופץ ממספר מקורות ברחבי החלל ובאופנים שונים (מלמעלה למטה - DOWNLIGHT ומלמטה למעלה - UPLIGHT) כמו גם מצדדים לא צפויים, מעניק תאורה טובה וגמישה, וכערך מוסף לה יוצר קומפוזיציה מעניינת.

 

מגמה זו אינה עומדת בסתירה לשילוב גופי תאורה דקורטיביים, אך אפשר לומר שהסתמכות עליהם כמפיקי אור יחידים פחתה, ושילובם כמקורות אור הוא כיום יותר בבחינת אלמנט דקורטיבי. במסגרת "המראה הנקי" השולט בעיצוב הבית אפשר להצביע על כיוון של מינימליזם בשימוש בגופי התאורה הדקורטיבית: עיצובים מעודנים יותר והרבה גופים קטנים צמודי תקרה או קירות עם שילובי מתכות וזכוכית חלבית המעניקה אור רך.

עם זאת, הטעם האישי וסגנון הריהוט הם שמכתיבים את בחירת גופי התאורה. סגנון עתיק למשל, תמיד יהיה מלווה בגופי תאורה התואמים אותו, ואף למבקשים לעצמם גוף תאורה כמוקד פיסולי מעניין, עומד או תלוי מוצע שפע של דגמים בעיצובים מעיצובים שונים.


היצע הגופים שנועדו לתאורה שקועה או סמויה הוא רחב, וכולל גופים בדרגות תחכום שונות וביניהם כאלה שנועדו למטרות ספציפיות, כגון גופים לתאורת תמונות הכוללים עדשה למיקוד קרן האור וכנפיים התוחמות את גבולותיה וקובעות את גודלה וצורתה.













בדרך כלל נוהגים לשלב את גופי התאורה השקועים בקירות ותקרות

גבס. זוהי למעשה ההתקנה האידיאלית עבור גופי תאורה אלו בגלל

ההתקנה הפשוטה יחסית והעובדה שבתקרות גבס יש אוורור.

 

כיום מתקינים את גופי התאורה השקועים גם בבטון (תקרה, קירות, רצפה - בחוץ ובפנים הבית). כדי למקם גופי תאורה שקועים בבטון יש לתכנן את תוכנית התאורה עוד בשלב תכנון הבית הראשוני, זאת כדי ליצור את התשתית המתאימה לכך בזמן היציקה.




התקנה בבטון מתאפשרת בזכות קופסאות פלסטיק שממקמים בבטון. בשלב מאוחר יותר מתקין בהן החשמלאי את גופי התאורה. אחת הבעיות המרכזיות של גופי התאורה השקועים בבטון היא החום הרב המצטבר בתוך הקופסאות הגורם לשריפה מוגברת של הנורות או של השנאי (המסב את מתח החשמל מ- v 220-230 למתח הרצוי, שהוא נמוך יותר כאשר מדובר בתאורה שקועה).

 

הפתרון לכך הוא לנסות לא למקם את השנאי בתוך הקופסה יחד עם גוף התאורה אלא בארון החשמל אם המרחק מאפשר. פתרון אחר הוא לנסות להשתמש בקופסאות גדולות ככל האפשר כדי לאפשר אוורור מרבי.

 

בכל מקרה כדאי לבדוק את טיב הנורה ובעיקר את גוף התאורה עצמו, לשים לב לחומר שממנו הוא עשוי כמו גם למבנהו הפנימי. דוגמה לגופים איכותיים: גופים הכוללים חרכים לפיזור החום שמפיקה הנורה או צלעות קירור.

 

שימוש בגופי תאורה שקועים הממוקמים ברצפה או בתקרה (uplight downlight) בקרבת הקירות יוצרים את מה שנקרא "שטיפת קיר" באור. במקומות צרים כגון פרוזדורים, ובנישות תאורה שכזו מחוללת פלאים ומקנה לאזורים אלו ממד ויזואלי חדש.

  

 

בחירת גוף התאורה והשימוש בו

בחירת גוף התאורה צריכה להיעשות בהתאם למטרה שלה נועד - תאורת שטיפה לאור מסוים או תאורה נקודתית. היות שמדובר על תאורה המושתתת על החזרי אור ואפקטים, שימוש ברפלקטור הוא האמצעי להשגתן. הרפלקטור יכול להיות ציפוי מתכתי לנורה (לנורת ליבון, הלוגן או PL ) או חלק מגוף התאורה עצמו.

 

לתאורת שטיפה (שהיא תאורה סימטרית) ניתן להשתמש בגוף עם נורת רפלקטור היוצרת פיזור אור שווה לכל הכיוונים. לתאורה נקודתית - ממוקדת, מומלץ להשתמש בגופים הכוללים בתוכם רפלקטור, שבהם הרפלקטור משתנה ביחס לגוף ויוצר על פיו את זווית פיזור האור.

באשר לקביעת הפיזור הרצוי / מבוקש, קיימות טבלאות נתונים של כמות אור, זווית פתיחת קרן וגודלה הסופי ביחס למיקום הגוף, כך שניתן להחליט על כך מראש, לפני הרכישה / התקנה של גוף התאורה, ובהתאם למטרה כמובן.

 

התקנת תאורה שקועה ברצפה מחייבת הקפדה יתרה על איכות הגופים ובפרט על היותם עמידים במים ועל כך שיפעלו ברמת מתח נמוכה. לפי התקן בבית יש להשתמש בנורות 35 וואט ולא 50 וואט מפני שנורות אלו אינן גורמות לכוויה במקרה של דריכה עליהן, חשוב במיוחד לגבי ילדים קטנים. באופן כללי עדיף שתאורה מסוג זה תהיה מוסתרת ופחות נגישה.

 

בתכנון תאורה סמויה / שקועה, המשלב בדרך כלל מספר גופים - ולעיתים לא מבוטל - מקובל להשתמש גם בגופי תאורה במתח נמוך של 12 וולט השונה ממתח הרשת, וכן בנורות הלוגן בעלות תפוקת אור גבוהה יחסית לצריכת החשמל. לדוגמה, תפוקת אור של נורת הלוגן 50 וואט במתח רשת נמוך, מקבילה בתפוקתה לנורת ליבון רגילה של 150 וואט. שימוש בגופי תאורה במתח נמוך דורש שנאי. השנאי מופיע כחלק אינטגרלי מהגוף עצמו, או יכול להיות מותקן במקום נפרד. אם הגוף מצויד בדימר (עמעם) אף הוא חייב להיות מותאם לכך.

 

 

ככלל, מומלץ להתקין עמעם (דימר), המקנה יכולת שליטה על עוצמת האור ומאפשר לחסוך בהוצאות החשמל.

 

סינוור הוא גורם נוסף וחשוב ביותר הראוי תמיד לתשומת לב וכמובן שגם בתאורה שקועה שהיא חשופה לעין ונעדרת כיסוי או אהיל. לצורך זה חשוב למקם את גוף התאורה בזווית נכונה ומחושבת היטב ואפשר גם להיעזר ב"מנטרלי סינוור" כפילטרים או עדשות המרככות את האור (הפילטרים ניזוקים מהר יותר מהעדשות ויש להחליפם לעיתים קרובות יותר).

 


לסיכום ניתן לומר כי הקפדה על גופי תאורה איכותיים גם אם עלות רכישתם גבוהה יותר, היא כדאית ומומלצת. לגוף תאורה איכותי ובנוי כהלכה תוחלת חיים ארוכה המביאה עמה חיסכון ונוחות טיפול - החלפת נורות לעיתים רחוקות יותר. ואם בנורות עסקינן, הרי שבתאורה מסוג זה הממוקמת בגבהים ובשטחים לא שגרתיים יש לוודא את נושא התחזוקה מראש- אם על-ידי הצטיידות בעזרים ואם על-ידי הסתייעות באיש שירות / אחזקה מיומן.


 לרשימת חנויות תאורה - לחץ כאן


חזור מעלה