1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. מניעת פיזור נגיפים במערכות מיזוג אוויר

מניעת פיזור נגיפים במערכות מיזוג אוויר

המאמר מציג קווים מנחים לטיפול מונע (תחזוקה מונעת) במתקני מיזוג אוויר כאמצעי מניעה של פיזור נגיפים \חיידקים, כדוגמת האנטרקס. בין השאר הוא מציג את מערכות ה- Ultra - Violet) UV).

המצב החדש בארץ ובעולם שאליו "הושלכנו" בעקבות שרשרת מתקפות הטרור בארצות הברית ובכללן אמצעי הלוחמה הביולוגיים, מאלץ ומחייב אותנו להסתכלות רצינית ומעמיקה יותר על כל נושא טיפול ואחזקת מבנים ובכללם מתקני מיזוג האוויר, וכן לשפר את אמצעי ההגנה והאבטחה על חדרי המכונות ויחידות הטיפול באוויר.

 

כשאנו מדברים על המצב החדש בהתייחס לנגיף האנטרקס לדוגמה, קיימת הערכה כי שטח/טווח ההידבקות מהנגיף האנטרקס נע בין 8,000-6,000 נבגים למ"ק אוויר. מדברי מר בוב בייקר יושב ראש חברת BBJ Environmental Solutions Inc מטמפה פלורידה, מומחה בתחום: "פיזור חיידקים דרך מערכות מיזוג אוויר היא אחת מהדרכים היעילות להפצת נגיפים ביולוגיים, הנושא בהחלט מהווה בסיס לאיום והפחדה".

 

ידוע כי לאחר פיזור הנבגים באוויר קשה למנוע את המשך הפצתם, על כן מוטלת על אנשי המקצוע החובה לשפר דרכים ואפיוני ביצוע במטרה למנוע את פיזורם. אחת הדרכים המוגדרות "כאמצעי מניעה יעיל" היא מערכת UVC המותקנת במתקני מיזוג אוויר. בארה"ב קיימת מגמה לשלב מערכות אלו כחלק ממערכת הבקרה הכוללת של המתקן. מערכות מיזוג המתוחזקות נכון, עשויות לשפר את מקדם ההגנה בחלל המטופל ולהפחית את כמות הנבגים באמצעות: סינון אוויר (פילטרים) יעיל יותר, הגדלת כמות החלפת האוויר, התקנת מערכות תאורה Ultra-Violet) UV ) במערכת התעלות ועוד.

 

במאמר זה נתמקד בנושא אחזקה כאמצעי מניעה להתרבות הנבגים במערכות מיזוג וקירור.

 

חברות המספקות פתרונות לנושא איכות הסביבה בארה"ב, מצביעות על גל שאלות מצד אזרחים וגופים ממשלתיים בדבר הגנה בפני חיידקי האנטרקס, למעשה ניתן לתמצת את מגוון השאלות לנקודה אחת בסיסית : האם הציוד הקיים יעיל די הצורך להגנה מפני החיידק ומפני לוחמה ביולוגית ככלל?

 

לדברי ד"ר הל וולקוף המתמחה בפיתוח תרופות אנטיביוטיות, התשובה לשאלה מורכבת שכן ידוע שאספקת אוויר מטופל היא אחת הדרכים האפקטיביות לפיזור חיידקים קטלניים. ניקח לדוגמה את בניין ההוצאה לאור בפלורידה, איש המערכת פתח מעטפה בלא היסוס, דבר שגרם לחיידקים להתפזר באוויר ולחדור ולזהם את דרכי הנשימה שלו עד למותו הטרגי.

אם כן, האם מערכות UV יכלו לעזור לו? לדאבוננו התשובה היא לא, שכן הוא נשם את החיידקים מהאוויר לפני שזרמו אל מערכת המיזוג. מערכות UV מיועדות למנוע התרבות נבגים, בנוסף למסנני האוויר, סוללות נקיות, זרימת מי ניקוז חופשית ועוד, והן למעשה רק חלק משרשרת ההגנות ולא מהוות תחליף אולטימטיבי.

 

במקרה שנשאבו/פוזרו חיידקים אל מערכת האוויר החוזר או האוויר הצח של מתקן מיזוג אוויר, יש לקוות שהמסננים יבלמו את תנועתם עם זרימת האוויר אל עבר התעלות ופתחי פיזור תעלות לחלל המטופל. כפועל יוצא מכך, חובה להתייחס לתדירות הנדרשת להחלפת המסננים, שכן תפקידם מרכזי ובזמן אמת וככל שכמות החיידקים גדלה, המסננים נסתמים מהר יותר ומאפשרים עקב כך מעבר חיידקים שלא דרך המסננים (עוקף).

במקרה של שקיות סינון, יש להתייחס לתדירות הניקיון, זה חייב להתבצע כלפי חוץ (לשטוף החוצה).

 

  

להלן קווים מנחים לטיפול מונע במתקני מיזוג אוויר, כאמצעי הגנה ומניעה של פיזור חיידקי באמצעות אוויר מאולץ :

- ניקיון אזורים לחים - ידוע כי במקרה שהאוויר המסוחרר נגוע בנבגים, הם עלולים להידבק לאזורים לחים בפרט בסוללות הקירור.

- ניקיון שטח הסוללה - כאשר שטח הסוללה נקי ומטופל בחומרים המונעים צמיחת בקטריות, סביר להניח שהנבגים יישטפו לאורך זמן לאמבטיית הניקוז וממנה אל מחוץ למערכת.

- התקנת מערכות תאורה UV - מתבצע כאמצעי מניעה ולא כתחליף לנ"ל. במטרה למצות את מנגנון התאורה יש להתקינו באופן מדויק בהתאם להוראות היצרן. ככלל, רוב היצרנים ממליצים להתקינה בקו זרימת האוויר ליד סוללת הקירור.

- תכנון ושיפור מערכת הסינון - שיפור מערכת הסינון מחייב תכנון מראש, במטרה למנוע היווצרות זרימת אוויר גבוהה מעבר לגבולות התפקוד של המערכת. במקרים מסוימים מומלץ להשתמש במסננים יעילים יותר, המיועדים לפעול במאוזן עם המערכת, לדוגמה: הגדלת כמות החלפות האוויר תאפשר התקנת מסננים בדרגה של Mervis) 85%), כתחליף למסננים בעלי דרגת סינון גבוהה יותר ברמה של 95% המשמשים בדרך כלל לבתי חולים.

  

- על לחץ בחלל המטופל - תכנון מערכת פיזור אוויר אפקטיבית, הלוקחת אוויר חיצוני דרך מסננים

ומספקת לחץ פוזיטיבי (לדוגמה, HEPA), במגמה לשחרר את לחץ האוויר העודף אל מחוץ למבנה, דרך סדקים, חלונות וחרכים.

לחץ חיובי יוצר אפקט "בלון" המסייע להרחקת חיידקים מלחדור למבנה, לעומת זאת כל מערכת סינון, שתהיה היעילה ביותר, לא תוכל לסנן באופן חד משמעי ומוחלט חיידקי אנטרקס ללא לחץ חיובי במבנה.

- הגדלת כמות החלפות האוויר - בזמן מתקפה ביולוגית, הגדלת כמות החלפות האוויר יכולה להפחית את כמות החיידקים באוויר. במבנים מסחריים טיפוסיים שבהם פועלות מערכות HVAC על בסיס כמות אוויר קבועה, מבוצעות בין 6 ל-8 החלפות אוויר לשעה, לעומת מערכות VAV בהן מבוצעות שתיים שלוש החלפות אוויר לשעה.

 

לסיכום - הגדרת יעדים נוקשים לתחזוקה מונעת מהווה בסיס הגנה ראשוני מחדירת חיידקים והתרבות נבגים דרך מערכות מיזוג אוויר. השילוב בין גופי תאורה UV למסננים יעיל, שכן התאורה מנטרלת/הורגת חיידקי אנטרקס והמסננים מהווים מלכודת סופית.

בבניין שבו נתגלה זיהום, חובה להיפטר בדרכים המקובלות מחומרי הסינון. איש השירות מחויב לעבוד עם כפפות ולנשום דרך מסיכה + מסנן מתאים.

 

 

יש להכיר בעובדה שאם מתקיימים תנאים לצמיחת נבגים, עוצמת זרימת האוויר עלולה להגדיל צמיחה של יצורים חיים אשר בסיכומו של דבר יצמיחו עוד נבגים. ככל שמהירות חיכוך האוויר גדלה, מצטברים יותר ויותר זיהומים, המכרסמים בשטח הסוללה ונישאים על ידי זרימת האוויר דרכה אל החלל המאוכלס.

הפתרון המיידי הוא לתחזק נכון וטוב יותר מבעבר כל ציוד, לשמור על כללי בטיחות אופטימליים ובכלל זה נעילת דלתות של חדרי מכונות, והעיקר להתייחס לנושא בכובד הראש הראוי לו.

 

 
חזור מעלה