1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. תכנון חדרי ילדים ונוער

תכנון חדרי ילדים ונוער

המאמר עוסק בתכנון החלל של חדר הילדים ובתכנון המערכות בו: מידות החלל, תכנון חדר לשני ילדים, עקרון ''התכנון הגמיש'', פתחים, מערכת חשמל, מערכות חימום וקירור, ריצוף וכדומה.

בעולמם של הילדים החדר הוא הממלכה הפרטית, המקום שבו עוצמים עיניים בנעימות, המקום שבו נמצאים כל המשחקים והחפצים האהובים, מקום של ביטחון, אהבה ושייכות. לכן, תכנון חדר ילדים כראוי ייצור חלל שכיף לשהות בו ויהווה לילדך סביבה נעימה, בריאה וביתית לגדול בה.


חדרי הילדים הם הזדמנות נהדרת לחגיגת עיצוב:


בעיצובם יש להקפיד על יצירת סביבה אינטראקטיבית המתייחסת לעולמו של הילד ומספקת לו גירויים. עיצוב הפריטים נועד ליצור "דו שיח" עם הילד ולהפוך את שהותו בחדר לנעימה ומזמינה. האפשרויות ליצור חגיגה עיצובית רבות ויכולות להתבצע באמצעות שימוש מעניין בצבע ובחירת פריטי ריהוט בלתי שגרתיים.



תקופת הגדילה וההתבגרות של הילד נחלקת לשלושה שלבים: תקופת הינקות, תקופת הילדות ותקופת ההתבגרות. בכל תקופה לילד צרכים שונים ועיצוב החדר צריך להשתנות בהתאם. משום שכך, מומלץ לתכנן את חדר הילדים בצורה "גמישה", כלומר שהחשיבה תהא לטווח ארוך ותתייחס לצרכים המשתנים של הילד הגדל. העיצוב צריך לתת מענה שמחד גיסא יתאים ל"כאן ועכשיו", ומאידך גיסא יאפשר שינויים עתידיים ללא "מהפכים" גדולים הכרוכים במעמסה כספית.



דוגמא לכך היא תכנון מערכת החשמל, שבה צריך לשלב מראש מספיק מוקדי תאורה, שקעים ותשתיות לכבלים ולטלפון, כדי שאלה ישמשו לצרכים ספציפיים- עתידיים. תכנון כזה ימנע את הצורך בחציבת קירות בבוא העת. באופן דומה, אפשר לעשות שימוש ברהיטים אשר יחליפו את ייעודם במהלך השנים, למשל שידת הטיפולים לתינוק יכולה לשמש כשידת צעצועים לתינוק ולילד הצעיר, וכשידה לאחסון בגדים או ניירות בשלב מאוחר יותר. באופן דומה, גם אביזרים המשמשים כקופסאות לאחסון צעצועים יוכלו להפוך את ייעודם ולשמש לאחסון ספרים ופריטים אחרים.

 

כדי שאכן הרהיטים יוכלו לשמש לאורך שנים, חשוב לבחור רהיטים בעלי מראה טבעי , מעץ מלא או מצופים פורניר, שיתאימו למגוון סגנונות ולשלבים שונים בהתפתחות הילד.

 

חלק גדול מהשינויים בעיצוב החדר ניתן להשיג על ידי החלפת אביזרים נלווים: וילונות, שטיח, תמונות וכדומה.

 

מגמות בריהוט לחדרי ילדים ונוער

חדרי התינוקות והילדים מאופיינים בשימוש בעץ מלא בגוונים בהירים, ובעץ צבוע בגוונים רכים, מעושנים ופסטליים, או בשילוב של צבעי יסוד: צהוב (בננה), כחול, או אדום עם עץ בגוון טבעי. 

קווי הריהוט נקיים ומעוגלים מעט בגימורים ונעשה שימוש מועט ברהיטים כבדים ומעוטרים.

עיצוב חדרי הנוער מאופיין בחידושים שונים והוא מתאים עצמו לסגנון החיים המלא, הגדוש והטכנולוגי של הנוער: פתרונות למיקום המחשב, משחקי המחשב ומערכות השמע השונות, הרבה מאוד ריהוט מודולרי על גבי גלגלים שאפשר לשנות את מיקומו בחדר, שימוש בבמות מוגבהות לניצול החלל, או בניית גלריה (אזור מוגבה) עבור אזור המיטה בתקרות גבוהות ושימוש בשטח שמתחת למיטה ליצירת אזור לימודים מחשב. במסגרת החידושים אפשר למצוא גם ריהוט מעוצב בהשפעות המזרח הרחוק.

 

להלן כמה עצות בתכנון חדר הילדים והמערכות בו:

 

תכנון החלל - רצוי לתכנן חלל גדול ומרווח לחדר ילדים, שכן חלל זה אמור לשלב בתוכו פונקציות רבות, כמו אזור שינה, פינת משחקים, מקום אירוח, פינת לימודים ומחשב ועוד ... אם לא ניתן ליצור חדר מרווח מספיק, רצוי ליצור אזור משחקים ופעילות במקום אחר בבית, שיהיה "שייך" לילדים.

  

חדר ילדים או פינת משחקים מרווחים יבטלו את הצורך בפיזור הצעצועים בחדר המגורים (בסלון) ויאפשרו לילדים להשתולל כאוות נפשם. בנוסף, אפשר למקם בחדר מכשיר טלוויזיה ווידאו להעביר את הצפייה בסרטים האהובים על הילד מחדר המגורים לחדר שלו או לפינת המשחקים.

בחדר ילדים מרווח וגדול אפשר יהיה למקם בשלב מאוחר יותר גם מיטה גדולה לשניים בגודל 120/140*190 ס"מ, אשר תוכל לשמש גם נוער מתבגר.

 

מידות החדר - מידת שטח מינימלית לחדר היא 250X360 ס"מ, והיא נגזרת מהשטח הנדרש למיטה/מיטה וחצי - 120X190 או 80X190 ס"מ, ארון לא גדול 65X150 ס"מ, שולחן כתיבה בשטח מינימלי של 70 ס"מ ומקום למחשב ואביזרים אלקטרוניים נוספים. המרווח בין השולחן למיטה צריך לעמוד על 10 ס"מ מינימום, ומיפתח מעבר מינימלי בין ארון למיטה - כ-110 ס"מ, כדי לאפשר את פתיחת הדלת בנוחות.

 

  

תכנון חדר ילדים משותף - אם מתכננים חדר ילדים לשני חדרים או יותר בגיל הרך, יש כמובן לחשוב על הפונקציות הנדרשות לגיל זה, אך כדאי מאוד לחשוב גם על הצרכים העתידיים, כאשר הילדים יגדלו. לכן כדאי לתכנן את החדר כך שאפשר יהיה בבוא העת ליצור הפרדה באמצעות קיר גבס או מחיצה, לקבלת שני חללים נפרדים. בתכנון נקודות החשמל בחדר צריך להתחשב בתוכנית הפרדה זו ולמקם אותן בהתאם.

 

פתחים - בחדר הילדים כדאי לתכנן פתח אחד לפחות בכיוון מזרח או דרום מזרח. פתח כזה יחדיר אור שמש בבוקר ובכך יתרום לפתיחת היום ולהתעוררות בבוקר לקראת ההליכה לגן או לבית הספר. יש לבחור חלונות נגררים כדי למנוע פגיעות ראש.

 

תכנון של מערכת החשמל בחדר - חשוב לתכנן מספר רב יחסית של שקעים (עבור מנורות, מחשב, מערכת, טלוויזיה ועוד). בחדרים של ילדים קטנים חשוב לוודא שכל השקעים מוגנים ולא חשופים.

 

רצוי למקם את חדרי הילדים (עד גיל ההתבגרות) ואת חדר ההורים באותו מפלס בבית (חשוב במיוחד בשנים הראשונות).

 

חימום וקירור בחדרי ילדים - במיוחד חדר התינוק וחדר הילדים - חשוב לשמור על טמפרטורה נוחה בבית עבור ילדים רכים ותינוקות, דהיינו בקיץ לקרר את החלל ובחורף לחממו.

 

חימום חדר התינוק וחדר הילדים הוא נושא חשוב. החימום צריך להיעשות בצורה בטוחה ונעימה.

אחת מצורות החימום הרבות הקיימות היום היא החימום התת רצפתי, הנחשבת לפתרון מצוין בחימום חדרי ילדים. חימום תת רצפתי דורש תכנון מוקדם וכדאי לשקול זאת בעת הבנייה או השיפוצים.

  

גם שימוש ברדיאטור מומלץ. רדיאטור מפיץ חום נעים ונחשב מכשיר בטוח לשימוש בחדרי הילדים. על גבי הרדיאטור רצוי להניח כלי עם מים למניעת התייבשות האוויר בחלל החדר.

 

ובאשר לקירור חדר הילדים - רצוי על ידי התקנה של מערכת מיזוג מרכזית אשר בהחלט דורשת תכנון מוקדם בזמן תכנון הבית. בתקרות בטון אפשר להתקין מאוורר תקרה. מאווררי תקרה מתאימים לחדרי ילדים שכן הם תורמים לזרימת האוויר בחדר, אך אינם יוצרים משבי רוח חזקים ישירות על הפעוט, דבר שעלול לגרום להתקררות.

 

ריצוף - ברוב הבתים הריצוף בחדר הילדים אינו שונה מהריצוף בשאר חלקי הבית. למרות זאת, כדאי לשקול ליישם חומר ריצוף שונה בחדר הילדים (ואף בחדרי השינה האחרים). קיימים חומרי ריצוף הנעימים במיוחד למגע רגל יחפה ואף בטוחים יותר לילדים - חומרי ריצוף אלה משתייכים לקטגוריה המכונה "ריצוף רך".

 

מחלקים את הריצוף על סוגיו השונים לריצוף "רך" ולריצוף "קשה".

חומרי הריצוף הנחשבים קשים כוללים את כל סוגי האריחים (אריחי אבן, אריחי טראצו, אריחי פורצלן ועוד).

 

בקטגוריית הריצוף הרך נמצא הפרקט, הפי. וי. סי והשטיחים.

כדאי לבחור פרקט או פי. וי. סי במיוחד לחדרי תינוקות וילדים קטנים. פחות מומלץ השימוש בשטיחים בעיקר בגלל התחזוקה הנדרשת (ניקיון).

 

רצפת פרקט ורצפת פי.וי.סי נחשבות נעימות מאוד למגע, הן אינן מעבירות קור כמו האריחים, ויעזרו לתינוק בשלבים הראשונים לחייו לפתח את המוטוריקה שלו, במיוחד בתקופה שבה הוא יתחיל לזחול, וגם בהמשך, כאשר יתחיל לעבור למצב של הליכה עצמאית ובטוחה. הן נחשבות בטוחות יותר מהרצפות העשויות אריחים, שכן במצב של נפילה ריצוף רך סופג חלק מן המכה ובכך מפחית את עוצמת הפגיעה.

 

רצפת הפרקט מעניקה לחדר אווירה חמה וטבעית. נעים וכיף לנוע על גביה יחפים. רצפת פרקט משתלבת יפה עם כל הסגנונות והגוונים.


תחזוקת רצפת הפרקט והפי. וי.סי הללו קלה מאוד. הן ניתנות לניקוי ללא חשש והן גם עמידות.




היכנסו לגלריית תמונות חדרי ילדים וקבלו רעיונות והשראה


 


חזור מעלה