1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. ריצוף וחיפוי בחדר אמבטיה

ריצוף וחיפוי בחדר אמבטיה

המאמר מציג את אופן חישוב כמות האריחים הדרושה, טיפים בעיצוב וכן את החומרים העיקריים המשמשים לריצוף ולחיפוי: קרמיקה ואבן.

תפקיד הריצוף והחיפוי בחדר האמבטיה, הוא למנוע את חלחול המים אל תשתיות המבנה. על הריצוף והחיפוי ליצור משטח בעל עמידות לאורך שנים, הן בשחיקה יום יומית והן מבחינת חומרי הניקוי שבהם אנו משתמשים.

 

רצוי וחשוב לבקר בכמה אולמות תצוגה של החברות המובילות בתחום הריצוף והחיפוי, כדי לקבל מושג על ההיצע הקיים. ניתן לבקר גם במרכז הבנייה הישראלי.


חישוב כמות האריחים הדרושה, יתבצע על ידי הכפלה של מידת הרוחב במידת האורך של השטחים שאותם רוצים לחפות או לרצף. רצוי ליצור חישובים נפרדים לרצפה ולקירות השונים (כל קיר בנפרד), על מנת לקבל מושג מדויק של הכמות הדרושה.

 

בעבר היה נהוג לחפות ולרצף את חדר האמבטיה מן המסד ועד הטפחות באריחים. כיום, המגמה היא להימנע מכך כדי להשיג מראה קליל ובלתי עמוס. לשם כך, ניתן לחפות אך ורק את האזורים הרטובים בחדר ובשאר החדר ליישם שכבת צבע. ניתן גם לקבוע קו גובה חיפוי הנע בסביבות גובה 120 ס"מ לערך (לא כולל אזור המקלחון), שאותו ניתן להנמיך או להגביה (במקלחון ובאמבטיה).

 

איפה חשוב לחפות?

חשוב לחפות את האזורים הרטובים: אזור המקלחון דורש חיפוי עד גובה 180 ס"מ בערך, בגלל אופן פיזור המים הניתזים. את אזור האמבטיה ניתן לחפות עד גובה נמוך יותר העומד על -120 ס"מ (זאת במידה והאמבטיה אינה משמשת גם כמקום לרחצה בטוש). חשוב גם לחפות את האזור שמעל הכיור והמשטח.

 

טיפים בנושא עיצוב החיפוי והריצוף באמבטיה

- בחדר אמבטיה קטן מומלץ להימנע משימוש בסוגי ריצוף וחיפוי כהים או מקושקשים מדי. עדיף לבחור בצבעים בהירים ליצירת תחושת מרחב.

- אם אתם מעוניינים לשלב אריחים דקורטיביים בין האריחים בעלי הגוון האחיד שבחרתם, יש לשרטט את אופן ה"פיזור" על הנייר (בתוכנית פריסת הקירות), ולהעביר מידע זה לרצף כדי לקבל את התוצאה הרצויה.

- לחדר האמבטיה של הילדים אפשר לשוות מראה עליז על ידי שימוש באריחים בצבעים שונים ושילובם יחד.

- אפשר ליצור מראה מיוחד על ידי שילוב של אריחים בגדלים שונים מאותה סדרת ייצור, ויישומם על גבי הקיר על פי תוכנית אישית.

- ניתן ליצור פס חיפוי מעל מראה קבועה בקיר ובכך ליצור לה מסגרת.


החומרים המשמשים לריצוף ולחיפוי בחדר האמבטיה




 קרמיקה

מוצרי הקרמיקה במתכונתם היום, הם למעשה פיתוח של כלי החרס העתיקים, שיוצרו ככלי קיבול למים. הם עשויים משילוב של חרסית וחומרים שונים, אשר עוברים תהליך של שריפה בטמפרטורות גבוהות. תהליך זה יוצר חומר חזק ובעל רמת אטימות גבוהה בפני נוזלים.

כיום הקרמיקה, ובמיוחד הפורצלן, היא החומר המוביל בריצוף ובחיפוי חדרי האמבטיה והאזורים הרטובים וזאת בשל רמת האטימות הגבוהה שלה בפני נוזלים. אריחי הפורצלן (המכונים בשוק בשם "גרניט פורצלן", למרות שאין קשר ביניהם ובין גרניט) מאופיינים ברמת צפיפות גבוהה במיוחד עקב הרכבם המיוחד: חרסיות, קוורצים וכימיקלים שונים, היוצרים רמה נמוכה מאוד של ספיגות מים (אטימות גבוהה). אריחי הפורצלן מוצעים בשלושה סוגי גימורים: טבעי, מלוטש ומזוגג (המזוגג אטום לחלוטין).


אריחי הקרמיקה מתחלקים לפי דרגות קושי, דהיינו לפי רמת עמידותם בשחיקה. אריחי הריצוף הם בעלי רמת עמידות בשחיקה גבוהה מזו של אריחי החיפוי, של הדקורים ושל אריחי קישוט. לכן, אריחי החיפוי אינם מתאימים לריצוף, ואילו אריחים המתאימים ליישום על גבי רצפה, מתאימים גם לחיפוי הקיר. חשוב להתאים את סוג האריח ואת דרגת הקושי שלו לאופי המקום שאליו הוא מיועד. 



מבחר אריחי הקרמיקה הקיים כיום בשוק הוא עצום, הן מבחינת גודל האריחים המוצעים (החל באריחי פסיפס בגודל 5 *5 ס"מ ואף קטנים יותר, ועד לאריחים גדולים מאוד של  60*20 ס"מ), והן מבחינת מראה פני האריח (צבעים, דוגמאות, טקסטורות). בין האפשרויות המוצעות: אריחי קרמיקה במראה של חומרים טבעיים, כגון אבן או פרקט. משפחת הקרמיקה כוללת גם פסי דקור, אריחי קישוט, אריחים מצוירים ואביזרים משלימים.

 

אריחי הקרמיקה מיוצרים סדרות ייצור. לכל סדרת ייצור דוגמה, טקסטורה וגוון משלה. אפשר לבחור סדרות מוכנות, הכוללות אריחי חיפוי וריצוף תואמים ודקורים.

 

טווח המחירים של אריחי הקרמיקה גם הוא גדול. המחיר משתנה בהתאם לאיכות האריח למורכבותו. ניתן להצביע על הבדל ממשי במחיר בין אריחים חלקים לאריחי קישוט למיניהם.

 

בבחירת אריחי קרמיקה לחדר האמבטיה יש להתחשב בגורם ההחלקה. רצוי לבחור אריחים בעלי טקסטורה מחוספסת, אשר תסייע במניעת החלקה. זו אחת הסיבות שחשוב גם ליישם רובה בחדר אמבטיה (חומר איטום במרווחים שבין האריחים).

 

 


 

 

את אריחי הפורצלן בגלל הרכבם המיוחד וספיגותם הנמוכה, יש להדביק בדבק מיוחד לכך.

 

 

אבן


אריחי האבן הפכו מבוקשים מאוד בריצוף וחיפוי חדרי האמבטיה, עקב החזרה אל המראה הטבעי והשימוש בחומרים טבעיים בבית. 


מבחינים בין שני סוגי אבן:

1) משפחת האבן הטבעית, הכוללת את הגרניט, השיש, הצפחה ואת אבני הגיר על סוגיהן השונים: מצפה, חלילה, חברון ועוד. לאבנים ממשפחה זו רמת ספיגות גבוהה יחסית (בהשוואה למוצרי הקרמיקה), אך עם טיפול מתאים של מריחת "סילר" (חומר אטימה) וחידושו מדי כמה שנים, הן ניתנות לשימוש בחדר האמבטיה.

האבנים הטבעיות מוצעות במגוון עיבודים ממראה מבריק ומלוטש ועד למראה עתיק וכן בעיבודי קנטים שונים. מבין האבנים הטבעיות הגרניט היא המתאימה ביותר לשימוש באזורים רטובים (מבחינת רמת ספיגות), אך מחירה גבוה וגם לא מומלץ להשתמש בה בחדרי אמבטיה קטנים בגלל צבעיה ומרקמה המחוספס (היא כהה).



2) משפחת האבן המלאכותית, הכוללת בין השאר את הסיילסטון ואת הרזינה.

האבן המלאכותית מורכבת מאחוזים גבוהים של אבן טבעית גרוסה, המלוכדת יחד על ידי חומרים ולימרים שונים. לאבנים ממשפחה זו תכונות משופרות מבחינת חוזק ואטימות והן בעלות תאימה מקסימלית לאזורים רטובים.

 

בשני המקרים, שימוש באבן טבעית ושימוש באבן מלאכותית, חשוב ליצור מרווחים בין אריח אריח וליישם רובה ביניהם.

 

 

אריחים נוספים


אריחי זכוכית - אריחים אלו הם בעלי מראה מיוחד ומרהיב וניתנים לשילוב בין אריחים רגילים.


אריחי מתכת - אריחים מעניינים לחדר האמבטיה, המיוצרים בעבודת יד ועיצובים ייחודיים.




יישום האריחים היא עבוד עבור בעל מקצוע מיומן ומנוסה. חשוב לבחור בעל מקצוע לאחר התרשמות עבודות קודמות שלו, או קבלת המלצות עליו. מומלץ לחתום על הסכם התקשרות עם קבלן ריצוף.


יש לכם שאלות בנושא ריצוף? היכנסו לפורום ריצוף והתייעצו עם המומחים שלנו.


חזור מעלה