1. הדירה
  2. חיפוש מאמרים
  3. משמעותם של הצבעים השונים בעיצוב

משמעותם של הצבעים השונים בעיצוב

על מעגל הצבע ועל הסמליות של הצבעים השונים, האפקטים העיצוביים שלהם והשילובים שניתן ליצור איתם.

 

 

 

הבסיס לשימוש מוצלח בצבע הוא היכולת להבין את המאפיינים שלו. הבנה זו מאפשרת לערב פיגמנטים, כדי לקבל את הצבע והאפקט הרצויים. על מנת להשיג זאת, יש צורך להבין את הבסיס לתיאוריית הצבע - כלומר להכיר את מעגל הצבע המתאר את היחסים בין הצבעים.

 

 

 

 

 

הצבעים הבסיסיים במעגל הם האדום, הכחול והצהוב. אלו הם צבעי היסוד: צבעים שאי אפשר להרכיב מעירוב צבעים אחרים. צבעי היסוד מכונים צבעים "ראשוניים". עירוב כמויות שוות של שני צבעי יסוד ייצור צבע חדש: ירוק, כתום או סגול (תלוי אילו שני צבעי יסוד ערבבנו). שלושת צבעים אלה הם צבעים משניים.

צבעים הנמצאים זה מול זה במעגל הצבע הם צבעים המשלימים זה את זה (צבעים משלימים). כך למשל, כחול-כתום, אדום-ירוק, וצהוב-סגול.

 

הצבעים ומשמעותם בעיצוב:

 

לבן

יש הטוענים כי הצבע הלבן אינו צבע כלל, בדומה לשחור. קל להפיק גוון זה מן הטבע - דרך אבני גיר - לצורך ייצור סיד. הלבן משקף בקלות צבעים אחרים וניתן לשינויים ולהשפעות של גוונים אחרים בשל הנייטרליות שלו. הלבן מסמל טוהר, ראשוניות והתחלות חדשות, ויוצר אווירה של פשטות וניקיון. בתרבות המערבית נחשב לצבע חגיגי, אביבי שמסמל התחלה (שמלות כלה). במזרח, לעומת זאת, הלבן הוא צבע האבלות בו נוהגים להתעטף בלוויות.

באפריקה הצבע הלבן משמש לגירוש הכוחות הרעים.

   










חללים לבנים נראים קרירים ורגועים, ובעיצוב חלל כזה המשחק היחיד

שמאפשר לגוון את הצבע הוא הטקסטורות השונות. צבעים בהירים בכלל,

ולבן בפרט, מגדילים את החלל, ולכן ממליצים לצבוע בהם חללים קטנים.

אולם, ההשפעה ההפוכה להגדלת החלל היא הפיכתו לקר ומנוכר מדי,

לכן יש להיזהר משימוש גורף בצבע זה לצביעת חדרים שהאינטימיות

והחמימות חשובה בהם.



 

 

שחור

 

כמו הצבעים האחרים, גם השחור אינו אבסולוטי ויש לו גוונים שונים. השחור בדרך כלל מופיע בעיצוב פנים במינון קטן. שילוב הצבע השחור עם צבעים אחרים מחדד את הצבעוניות שלהם ומוסיף להם נופך דרמטי. נופך דרמטי במיוחד נוצר בשילוב שחור עם צבעים כגון אדום או סגול עמוק. לצבע השחור נודעת השפעה שלילית על מצב הרוח בשימוש על משטחים גדולים, והוא יוצר אפקט המקטין את החלל. השחור משדר רצינות ובגרות ומקרין נייטרליות.

 

 










צהוב

אין כמו הצבע הצהוב לשמח את הלב, לשפר את מצב הרוח ולהעלות את

המורל. הצהוב הוא צבע חם שהשפעתו חיובית. אחרי הצבע הלבן, זהו

הצבע הרפלקטיבי ביותר, בולט מאוד וצד את העין, ולכן השימוש הרב בו

בשילוט ובסימון. הצהובים הבהירים מאוד, כגון צבע הווניל, משדרים

תחושת אביביות, התחדשות וניקיון.



  

ניתן להפיק את הצבע הצהוב מן הטבע בקלות, על ידי שימוש במינרלים, בברזל ובזהב.

הגוונים הרכים והבהירים של הצהוב מתאימים מאוד לצביעת חדרים ולריהוט לסוגיו. הצהוב החיוור משתלב בצורה יפה עם הכחולים הבהירים, הוורודים, הירוקים והאפורים הבינוניים.

הצהובים הבוהקים, הכהים והזהובים למיניהם משתלבים עם צבעים עמוקים וחזקים באותה העוצמה כגון כחול מלכותי, בורדו וורוד כהה. הצבע המשלים לצהוב על מעגל הצבעים הוא הסגול.

 

 

צהוב-ירוק

משפחת צבעים גדולה עם הרבה קרובים ורחוקים. נמנים עליה צבעי הירוק - תפוח, לימון, ליים - וכן גוונים רבים בעלי דרגות כהות ובוהק שונות. לגוון הבוהק יש השפעה חזקה, לדוגמה צבעי ליים או ירוק "רעל". בשילוב עם כחולים בהירים וצהובים אחרים הצבע הצהוב-ירוק הבהיר משרה אווירה קיצית וקלילה. הגוונים הדהויים יותר במשפחה זו, צבע הזית למשל, משתלבים יפה עם צבעי הבז' והקרם החמים למיניהם. האדום סגול - הצבע המשלים את הצהוב-ירוק במעגל הצבעים - מאזן אותו בצורה מתוחכמת ומחמיאה.

 

ירוק

ירוק הוא הצבע השולט בטבע. הרבה מגוני הירוק נקראים בשמות מן הטבע כגון ירוק דשא, ירוק מנטה, ירוק עד וכו'. זהו צבע חיובי ואורגני המשדר צמיחה ורעננות. הירוק מעודד ריכוז וחשיבה, מרגיע ומנחם. זוהי גם הסיבה לכך שהוא משמש, לעיתים קרובות, לצביעת חדרים בבתי חולים.

 

הירוק הוא צבע הנמצא אצלנו בתודעה בצורה טבעית, עד כדי כך שהוא יכול להשתלב בכל בית, בעיקר אם הריהוט מכיל כמות רבה של עץ. בשילוב עם גוני צהוב, ורוד חיוור וצבע האפרסק יש לו השפעה מרגיעה. הירוק משתלב גם עם כחולים וסגולים, העומדים בסמוך לו על מעגל הצבעים. למרות שהירוק אינו אחד מצבעי היסוד, והוא נוצר מכמות שווה של צהוב וכחול,

נוהגים לייחס לו את הכינוי "צבע היסוד הרביעי" עקב היותו צבע דומיננטי ומגוון כל כך שבא לידי ביטוי בצורה בולטת בטבע הסובב אותנו.

 

הירוק מסמל התחדשות, צמיחה, רעננות וכמובן - את הטבע. נוהגים לייחס לצבע הירוק את אותן תכונות כמו לטבע עצמו. זוהי גם ההשפעה שלו על רוב האנשים: מרגיע ומעודד.

 

טורקיז

צבע שמסמל בעיקר ניקיון ורעננות. הטורקיז משלב את ההשפעה המרגיעה של הצבע הכחול עם מעט חמימות מצד הירוק. יחד עם זאת, הטורקיז יכול לשדר קור וניכור, אלא אם משלבים אותו עם צבעים חמים כגון הטרה-קוטה, גוונים של ירוק-צהוב וגוונים ירוקים. מתוך משפחת גוונים זו, טורקיז שיש בו מעט אפור מתקבל טוב יותר על שטחים גדולים. גרסאות בוהקות של הצבע, שמזכירות מראה טרופי, מומלץ ליישם ככתמי צבע לא גדולים במיוחד. גון הטורקיז משמש רבות לצביעת רהיטי עץ שונים.

 

כחול

צבע שמי הקיץ, הים והאגמים. הכחול תמיד נראה רענן ומושך את העין, והסמליות שלו דומה בכל העולם (כמו יתר צבעי השמים והאדמה). האפקט הכללי של הצבע הכחול הוא מרענן ומרגיע כאחד, לכן זהו צבע מתאים לחדרי מגורים ולמטבחים, כמו גם כמעט "הבחירה הטבעית" לחדרי רחצה.

חוץ מהמים והשמים שצבעם כחול, הצבע הכחול נחשב נדיר בטבע, ובעבר, כדי להפיקו היה צורך ליצור ריאקציה כימית. הכחול יוצר תחושת מרחב, אווריריות ומימיות והוא אהוב על רוב האנשים.

 

הכחול כולל קשת רחבה של צבעים, כהים ובהירים: מהצבע הבהיר של השמים בקיץ, כמעט לבן, ועד לכחול-חצות, הכהה כמעט כצבע השחור. הגוונים הבהירים, הבוהקים והעליזים אהובים מאוד על ילדים, ואילו הגוונים השקטים של הכחול משדרים תחכום, ועל כן אהובים על אלה בינינו שנחשבים "בעלי טעם משובח". הכחול הוא הצבע הקר ביותר, ולכן מתבקש לשלבו עם צבעים חמים: ורודים משתלבים יפה עם צבעי התכלת והכחול הבינוני, וכחול צי מתקבל טוב עם גוני בז' חמים וגוני חום בהירים. הכחול משתלב טוב גם עם הצבע המשלים שלו על מעגל הצבעים - הכתום - ויוצר מראה נועז ודרמטי. שילוב של כחול עם ירוק נותן מראה קייצי (במיוחד גוונים בהירים) ושילוב עם לבן משדר פשטות וניקיון.

 

 










כחול-סגול (אינדיגו)

כחול סגול, או כחול מלכותי, על גווניו הבהירים והכהים, משתלב יפה עם

צבעו המשלים על מעגל הצבעים - הצהוב-כתום, כמו גם צבע מנגו וגוונים

דומים. הגרסאות הכהות והבוהקות של הצבע אכן יוצרות אווירה מלכותית

ורשמית, בעיקר אם הן משולבות עם גוני הזהב והלבן-קרם. למרות היותו

צבע קר, הכחול-סגול יוצר מראה מעט חם יותר מהכחול, מה שיכול להסביר

את הפופולריות הגדולה שלו. בשילוב עם ורוד סלמון או ירוק תפוח נוצרת

קומבינציה מאוזנת ונעימה לעין. גם שילוב הצבע עם הצבעים הסמוכים לו

במעגל הצבעים יוצר תחושה ואווירה רצויה והרמונית.



  

סגול

לצבע הסגול יש מוניטין שנוי במחלוקת: יש הרואים אותו כקסום ומסתורי ויש הרואים בו צבע מכביד ומדכא, ואף מרחיקים לכת וגורסים כי יש לו השפעה הרסנית על אנשים דיכאוניים, עד לגרימת התאבדות או איבוד הדעת. דעה זו רווחת בעיקר ביחס לגוונים הכהים של הסגול, המקושרים לתקופה הויקטוריאנית. הגוונים הבהירים והרומנטיים של הצבע, כגון הלילך והלוונדר, מיושמים ורצויים בחדרי שינה, ובעיקר בחדרי ילדות. הצהוב והירוק, בצידו השני של מעגל הצבעים, הם צבעים משלימים, וניתן למצוא שילוב של שלושת הגוונים הללו בטבע. הגוונים הכהים יותר, כמו ענב וחציל, משדרים רשמיות, במיוחד בשילוב עם צבעי קרם, אפור ושחור.

 

בורדו

הבורדו הוא צבע שרק לעיתים נדירות מצוין כצבע אהוב, ולמרות זאת ניתן למצוא אותו משולב בצבעים אחרים בצורה זו או אחרת, בריהוט ובקשת הצבעים בבית, בעיקר ככתם צבע או כצבע משלים. יין המרלו הוא הגוון הכהה של צבע זה, צבע הסחלב הוא הבהיר ו-ורוד הפוקסיה הוא הגוון הבוהק של הצבע. מיקומו במעגל הצבעים, הוא בין הסגול, הקר ממנו,

לבין האדום, החם ממנו. הצהוב-ירוק הוא הצבע המשלים את הבורדו במעגל הצבעים, היוצר עימו שילוב מעניין. מג'נטה, שחור ולבן היוו שילוב נפוץ עם הבורדו בקרב מעצבי הארט-דקו. הוורוד פוקסיה, יחד עם צבע המנגו, נחשבו כשילוב טרופי.

  










אדום

בגרסתו הטהורה, הצבע הבולט ביותר בנוכחותו על מעגל הצבעים, מושך את

תשומת הלב הגדולה ביותר. חדר אדום הוא חדר מלא באנרגיה וחיוניות, ורהיט

או אביזרים אדומים מושכים אליהם את מירב תשומת הלב. הוורוד, הטון הבהיר

של האדום, כל כך פופולרי, עד כי נדמה כי הוא עומד בזכות עצמו על מעגל

הצבעים.



  

אדומים בוהקים נהנים משילוב עם צבעים טבעיים כמו שחור, לבן ואפור, ואילו הצבעים הכהים והעשירים, כמו בורדו, נהנים משילובים שקטים יותר. האדום כמעט שאינו משולב עם צבעים הסמוכים לו על מעגל הצבעים, שהם אגרסיביים ובולטים כמעט כמוהו. ניתן למצוא את האדום משולב בעיקר עם יתר צבעי היסוד: הצהוב והכחול, והירוק - הצבע המשלים את האדום

במעגל הצבעים. האדום הוא צבע חיובי, חם ומרגש מחד גיסא, ושלילי, ומסמן סכנה מאידך גיסא.

 

אדום-כתום

משמעות הצבע האדום-כתום מורכבת יותר ממשמעות שני הצבעים הבסיסיים המרכיבים אותו:

האדום והכתום. האדום-כתום הוא חם ומזמין - צבע החימר והאדמה. גון הטרה-קוטה הוא המוכר ביותר מבין גוני צבע זה, אולם ישנם גם גוונים אחרים, כגון האלמוג והסלמון.

בגווניו הכהים הצבע מתקבל כחלודה או אש. זהו צבע טבעי לצביעת קירות בחדרי אירוח, המחמיא בזוהרו לאנשים השוהים בחדר. האדום-כתום הוא צבע שמתבקש לשלבו עם צבעים ה"מקררים" את האפקט שלו, לדוגמא צבעים כגון הזית או הירוק-כחול המאזנים אותו.

 

כתום

כתום הוא צבע בוהק ובולט. מעטים מעזים להשתמש בכתום טהור בכמויות גדולות, אולם הוא המקור לגוונים רבים אחרים כמו תפוז ונחושת. כאשר מורידים מעוצמתו של הכתום הופכים אותו ל"ידידותי" הרבה יותר. למעשה, רוב גוני החום והאדמה הם גרסאות מופחתות עוצמה וחיוורות של הכתום או הכתום-אדום. שילוב הכתום עם צבעו המשלים - הכחול - יוצר מראה בוהק, המתרכך על ידי שילוב צבעים נוספים כגון לילך, ירוק בהיר או מנטה. אם כמות גדולה של הצבע הכתום יוצרת אפקט חזק מדי, ניתן לשלבו באביזרים או בכתמי צבע בכריות, בכלים, בנרות או בתמונות.

 

כתום-צהוב

עשיר יותר מהצהוב אך בולט פחות מהכתום, הכתום-צהוב הוא אולי הצבע הפחות ידוע על מעגל הצבעים, למרות שצבעו הבוהק והאיכויות שלו הופכים אותו לאחד הצבעים המתאימים ביותר לשימוש בעיצוב פנים. הכתום-צהוב מופיע בטבע בצבעי הדבש והדלעת. צביעת עץ בגוון זהוב היא אחת הדוגמאות לשימוש בצבע זה בעיצוב הבית. הכתום-צהוב משתלב יפה עם צבעים מונוכרומטיים מחד, ועם ירוק-כחול ואדום-סגול מאידך.

 

 

הצבעים הטבעיים:

כקבוצה, הצבעים הטבעיים - גוני הלבן השונים והגוונים הידועים כ"פסטליים" - מרגיעים ויוצרים הרמוניה באופן טבעי. עם זאת, שילובים שונים שלהם יכולים לשנות תחושה זו בצורה קיצונית וליצור אפקטים שונים. לדוגמה: שימוש בכמה גוונים פסטליים באותו החלל יכול ליצור אפקט דהוי או תחושה של מקום קר ו"סטרילי". הגוון הייחודי של כל צבע יכול גם הוא לשנות את האפקט המושג עם השימוש בו. הגוונים הבהירים של צבעי הכחול והירוק - גוני המים לסוגיהם - יוצרים אווירה רגועה ונעימה, ואילו הגוונים הכהים עשירים ודרמטיים יותר.

 


 למידע, טיפים ורעיונות נוספים היכנסו לפורום פנג שואי 


 


 
חזור מעלה