הפכים נמשכים: מה שבין יוגה, אדריכלות וקונטרסט

אמנות של חיבור ניגודים שמרכיבים את השלם בהרמוניה נועזת, שתצית בכם רגשות שלא ידעתם על קיומם. תכירו את האדריכל שיכבוש לכם את הלב.

כתבה: עמית בר- ברושקה

נגודיות (בלועזית: קונטרסט):

תכונה של דברים הפוכים זה מזה, סותרים זה את זה, מנוגדים זה לזה. ההבדל שגורם לנפרדות הוויזואלית.

ניגודיות מתרחשת כששני אלמנטים שונים זה מזה והיא גבוהה יותר ככל שההבדל משמעותי יותר. חברת האופנה בנטון לקחו את הקונטרסט לאקסטרים ובנו יופי של שיווק בקמפיינים פרובוקטיביים עם קורטוב של ציניות וביקורת כבר בשנות ה-80. יוצר בכל תחום, בין אם הוא מופיע על הבמה, צייר או אדריכל, מעוניין לרגש את הצופים, לגעת בקהל ולעורר רגשות עזים. אם עמדתם מול יצירה של אמן והתרגשתם עד כדי דמעות, הרי שהוא הצליח בעבודתו. האינטראקציה בין ההפכים מעוררת באדם את הקישקע של הבפנים, גם אם לא במודע. אותו התפר בין הניגודים מצית את הרגש באופן בלתי מתפשר, נועז ועם הרבה אופי.

האדריכל יואל יושפה
האדריכל יואל יושפה


הפכים נמשכים:

בתחומי החיים חיבור הניגודים מלמד על הרמוניה כשפרטים הפוכים, משלימים ומרכיבים ביחד את השלם. באהבה המושג "הפכים נמשכים" מתייחס לבני זוג עם תכונת אופי אחת או יותר הפוכות לגמרי, שני אנשים שבאופיים משלימים והופכים להרמוניה של אדם אחד. חיבור קוסמי, שטמון באיזון הנוצר על ידי אותם ההבדלים. כשבן זוג אחד מאוד דומיננטי והשני שקט ומופנם או כשאחד מבני הזוג מעשי וריאלי והשני מעופף ולא מחובר למציאות. תחום מרתק נוסף שמלמד על החיוביות, שבשילוב הניגודים ביחד היא אמנות היוגה. האדריכל יואל יושפה מחובר ומושפע מהיוגה ומהותה, ומספר על תרגיל של השתרשות הרגליים בקרקע והושטת הידיים אל השמיים, שיוצרת בקו המרכזי בגוף חיבור בין לחיצה ומתיחה, בין שמיים וארץ, בין מנוחה למאמץ, מעלה ומטה, בין הארצי הגשמי לשמימי הרוחני - הניגוד, שנוצר בגוף ובנפש, יוצר הרמוניה ומשתלב לשלם בתחושת התעלות הרוח על הגוף. באדריכלות ועיצוב השוני, ההבדל יכול להתבטא בכל היבט שרק תבחרו - חומרים מתכתיים ומבריקים בשילוב עם חומר טבעי שמחובר לאדמה, מרקם גס ונוקשה לעומת רכות נעימה ורומנטית, סדר גיאומטרי חוזר מול פיזור אקראי, צבעים בטונים בהירים ומוארים ביחד עם גוונים כהים ומוצלים. שילוב ניגודים מקצוות שונים - רך וקשה, חלק ומחוספס, בהיר וכהה, יין ויאנג, הוא והיא - יוצרים ביחד הרמוניה לכדי שלמות.

כניסה דרמטית:

במבואת הבית הרגליים עומדות על רצפת אבן קשה ועליה מוצאת את מקומה דלת הכניסה מעץ טבעי, חומר רך מעובד ידנית. בדלת נעוצים ידנית ואקראית פסי ברזל מחוספסים. על פי התכנון של האדריכל יואל יושפה, פתיחת הדלת מגלה קיר זכוכית בתוך פרופילי אלומיניום תעשייתיים בקווים ישרים ומדוייקים, שממשיך את הקו של הרצפה. מה שבין האקראיות לדיוק ובין החומר הקשה לרך, נותן אפקט דרמטי מרשים כבר בפתח הבית.

אינסה ביננבאום
אינסה ביננבאום

אל תסתכל בקנקן:

בבית נוסף שתכנן יושפה, אפשר לראות קירות חיצוניים מאבן קשה המתנגדת לאיתני הטבע בשילוב עם צמחייה פראית והצללות עץ טבעי רך בחלונות. עיצוב האבן הבטוח בעצמו מראה, שיש פה משפחה איתנה, שיודעת מה היא רוצה. לעומתם הרוך והפראיות של הצמחייה והתריסים שמרמזים, כי פנים הבית מלא משפחתיות, חום ואהבה.

עמרי אמסלם
עמרי אמסלם

בין הסדינים:

בחדר השינה של בני זוג קיים ניגוד בילט אין, מאחר ומדובר בחדר לאישה וגבר בו זמנית. בחדר שינה זה בחר יואל בקיר לבנים גסות, מאדמה שרופה, ועליו נשען בריחוק מה גב המיטה מחופה מרקם עדין כמשי של עיטורי פרחים קטנטנים עדינים. נשיות רכה נשענת על גבריות איתנה, הוא והיא במחול מרגש.

פותחים את התיאבון:

בפינת האוכל אפשר לראות שילוב של שולחן עץ מהוקצע צמוד לקיר מתכת ובו חיתוך לייזר של בועות אויר אמורפיות. חיבור בין דיוק לרנדומליות, שיוצר משחק עיניים מתעתע ומעניין וחלל שפותח את הדמיון והתיאבון.

איתי סיקולסקי
איתי סיקולסקי
איתי סיקולסקי
איתי סיקולסקי

מעשה ידי האדם והטבע:

את הקונטרסט שנוצר בחלל זה אפשר לראות במספר מישורים שונים המשלבים בין האדמה והטבע למעשה ידי האדם. טכנולוגיה מתקדמת וחדשנית, בדמות מסך פלסמה, מצטרפת למשטח קוריאן קר ומדויק באי המטבח, ושניהם בניגוד מוחלט לקיר לבנים שרופות קר וגס מהטבע הפראי. על פניו יש ציפייה שתהיה התנגשות בין החומרים השונים או תחושת בלבול מסוים בשהייה בחלל, אך בניגוד לציפיות המפגש יוצר הרמוניה מושלמת.

עמרי אמסלם
עמרי אמסלם

משולש מתח: חללים קטנים

חלל השירותים משמש כמקום הירגעות, מחשבות ושחרור. חומרים מקצוות שונים: בטון קשה ומנוכר, עץ רך וחם וצבע אפוקסי מלאכותי ופלסטי; יוצרים משולש מתח, כאשר כל חומר מושך לכיוון הרגש שלו, נוצר חלל מעניין. השירותים נמצאים אמנם בחלל קטן בבית, אך חדר זה משרת את האדם ואינו פחות חשוב מחללים אחרים.

לכתבות נוספות

חזור מעלה