אמנות תכנון התאורה!

תאורה היא הרבה מעבר לאור – תכירו את חברת לדקור, שתמצא עבורכם את כל פתרונות התאורה שתצטרכו.

כתבה: יערית טרבלסי בשיתוף חברת לדקור.

אם בעבר בחירת התאורה נעשתה בעיקר לפי עוצמת האור וסגנון העיצוב של גוף התאורה, הרי שהיום, בזכות הטכנולוגיות החדשות והמתקדמות, מגוון האפשרויות שקיים הוא כמעט אינסופי ובעזרת יועצי תאורה שבקיאים גם בפן הטכני וגם בכל החידושים האחרונים, כל אחד יכול לתכנן את התאורה בחלל בדיוק ע"פ הצרכים הספציפיים שלו: הן מבחינה פונקציונאלית, הן מבחינת התייעלות אנרגטית (צריכת חשמל נמוכה) והן מבחינת חישובי עלות-תועלת.

לפרטים נוספים צרו קשר:073-7414377

חשיבות תכנון נכון של תאורה

מחקרים רבים מוכיחים שלתאורה יש השפעה ישירה על הבריאות שלנו, על מצב הרוח וגם על האפקטיביות שלנו. לכן, לא פלא שככל שתחום התאורה מתפתח, כך גדלה החשיבות שיש להבנה הטכנית בתחום.

עיצוב ותכנון פנים: שחר דהן ן צילום: ליאור טייטלר
עיצוב ותכנון פנים: שחר דהן ן צילום: ליאור טייטלר


"בתכנון נכון של תאורה נלקחים בחשבון הרבה מאוד פרמטרים טכניים ודקורטיביים", אומר גיל עוזרי, המנכ"ל והבעלים של חברת "לדקור", ממובילות תחום תאורת ה-LED בישראל. "החוכמה היא להתאים לכל אחד את השילוב שיעניק לו את הפתרון האינדיבידואלי הטוב יותר עבורו מכל הבחינות: עוצמת האור, פיזור האור, זווית האור, גוון האור, התאמה של התאורה לשימוש שלה, יחס ההספק לתפוקת האור, מיקומה בחלל, אמינותה, תחזוקתה וכדומה. לכן, ככל שההבנה הטכנית תהיה גבוהה יותר, כך ניתן יהיה לתכנן את התאורה בצורה חכמה, יעילה, אפקטיבית ותואמת את המטרה".

חשיבות ההבנה הטכנית בתכנון תאורה

בשנת 2008 החליט גיל עוזרי לנצל את 27 שנות הניסיון שצבר בהנדסת אלקטרוניקה, בפיתוח חומרה, בהנדסת מוצר, בבדיקות ובייצור בענף ההיי-טק, לטובת תחום טכנולוגי שרק החל להתפתח באותה תקופה – טכנולוגיית תאורת ה-LED.

עיצוב ותכנון פנים: שחר דהן ן צילום: ליאור טייטלר
עיצוב ותכנון פנים: שחר דהן ן צילום: ליאור טייטלר

אז הוא עזב את הנוחות של עולם ההייטק ויחד עם עוד שני עובדי הייטק בכירים בעלי רקע דומה, ייסד את חברת "לדקור". תוך שלוש שנים בלבד הפכה לדקור מחברה קטנה שמציעה פתרונות LED ללקוחות פרטיים באמצעות פלטפורמה אינטרנטית, לחברה חדשנית, המובילה, המקצועית, המדויקת, הלומדת והמשפיעה בתחום התאורה בישראל. חברה שמעניקה היום מגוון רחב של פתרונות תאורה חכמים לכל המגזרים: פרויקטים מסחריים/עסקיים; פרויקטים פרטיים/עיצוביים; פרויקטים בתחום המשרדי/מוסדי; תאורת נוף; תאורת רחוב; פיתוח פתרונות תאורה לשווקים ורטיקליים כמו הייטק/תעשייה/חקלאות; פיתוח והתאמת פתרונות לפרויקטים שדורשים תכנון והתאמה מיוחדת; ועוד.

הידע המקצועי הרחב, ההבנה הרבה בתחום הטכנולוגי, הניסיון בתחום הפיתוח, ההנדסה והייצור, היצירתיות, המעוף וההקפדה על בחירת מוצרים איכותיים בלבד, הם אלו שהפכו את לדקור להיות מקור לחדשנות בתחום תאורת ה-LED, והם אלו שמאפשרים לחברה למצוא מענה רעיוני ופרקטי לכל אתגר וליצור פתרונות תאורה על בסיס טכנולוגיות מתקדמות.

עיצוב ותכנון פנים: שחר דהן ן צילום: שחר דהן
עיצוב ותכנון פנים: שחר דהן ן צילום: שחר דהן

"ההיכרות הרחבה שלנו עם הטכנולוגיות השונות מאפשרת לנו להשתמש בהן בצורה הטובה ביותר כדי ליצור מערכת תאורה שמותאמת בדיוק לצרכים שאותן היא מיועדת לשמש, בין אם מדובר בתאורה מיוחדת עבור מיקרוסקופ, או עבור מכונה שמשמשת לחקלאות המבוססת על תאורה, ובין אם מדובר בתכנון תאורה עבור אדריכלים ומעצבים", מסביר גיל.

לפרטים נוספים צרו קשר:073-7414377

ההשפעה של אחידות גוון האור על החלל

אחד מהדברים שמייחדים לדוגמה את חברת לדקור, הוא הדגש וההקפדה על האיכות ועל האחידות של גוון האור, או בשמו המקצועי - ה"בינינג" (הפרמטר שמגדיר את הגוון המדויק של האור).

עיצוב ותכנון פנים: שחר דהן ן צילום: שחר דהן
עיצוב ותכנון פנים: שחר דהן ן צילום: שחר דהן

עוזרי מסביר שיש חשיבות רבה לעבודה מוקפדת עם לדים באותו "בין": "בתהליך המיון מחלקים את הלדים לקטגוריות שונות בהתאם לקרבתם לציר האור הלבן בספקטרום", מסביר עוזרי. "הלדים עם הבינינג באיכות הטובה ביותר מיועדים בד"כ לתעשיות מיוחדות כגון תעשיית הרכב, טווח הביניים הוא מדויק מאוד אבל יקר ולכן רוב יצרני התאורה רוכשים את הלדים מהקטגוריות הנמוכות או שכלל אינם מודעים לפרמטר הכל-כך חשוב הזה, מה שלא מאפשר לדעת באיזו סדרת לדים השתמשו היצרנים.

כתוצאה מכך נוצר מצב שבו קשה מאוד להשיג אחידות בין גופי התאורה השונים בחלל על אף היותם מאותה סדרת ייצור או מאותה משפחת מוצרים או מאותו יצרן. על אחת על כמה וכמה כשמדובר על מיזוג/עירוב של גופי תאורה ממספר מקורות/יצרנים".

"אנחנו בחברה מודעים מאוד לדקויות האלו ולכן כאשר אנחנו נדרשים לפתח פתרונות תאורה מיוחדים, אנחנו מקפידים לעבוד תמיד עם אותו בין ולא עם מוצרים בעלי בין שונה. כך אנחנו יכולים להבטיח שהתאורה תהיה אחידה ותשתלב כגוף אחד והומוגני".

פתרונות מחוץ לקופסה

מעבר לאיכות ולדיוק, ההבנה הטכנית הרבה בתחום מאפשרת לחברה למצוא פתרונות תאורה לכל צורך, גם במצבים מורכבים שבהם הפתרון דורש חשיבה יצירתית ושונה. כך למשל כשאין תשתית נכונה, או כשהלקוח מעוניין בפתרונות תאורה שאינם "מוצר מדף" (כגון אפשרות לעמעם את כל התאורה).

עיצוב ותככנון פנים: שחר דהן ן צילום: ליאור טייטלר
עיצוב ותככנון פנים: שחר דהן ן צילום: ליאור טייטלר

"בזכות הידע הטכני שלנו אנחנו יודעים לתת פתרון לכל סיטואציה", אומר גיל. "החל ממציאת פתרון כולל, דרך הדיוק בגוון האור, ההתאמה בין אלמנטים של הזנה לצריכה, תכנון התשתית, הייצור וההתקנה של מערכת התאורה, ועד ההקפדה על הדקורציה והמראה הסופי שיתקבל".

האתגר: בית שלם ללא מקור אור ישיר

כשהאדריכלית תמר אשר אבנון והמהנדס ומתכנן המערכות דרור אבנון ממשרד "תמר אשר אבנון אדריכלים" תכננו את הבית של זוג בשנות ה-70 לחייו, הם נדרשו למצוא פתרון תאורה לבעיית הראייה של אחד מבני הזוג שלא אפשרה לו להיחשף כלל לאור ישיר - אתגר לא פשוט מבחינה טכנית, במיוחד מכיוון שסגנון העיצוב שעליו חלמו בני הזוג הוא סגנון קלאסי ולא מודרני שהיה מאפשר להשתמש בגופים הטכניים המתכתיים והמרובעים שקיימים.

עיצוב ותכנון: שחר דהן
עיצוב ותכנון: שחר דהן

"גיל עוזרי והצוות של לדקור הם אלו שעזרו לנו למצוא פתרון שגם יענה על הצורך הטכני וגם על הצורך העיצובי של גופי תאורה לבנים ועגולים", מוסיף דרור אבנון. "לדקור סיפקה לנו את הפתרון הטכני של פסי לד, דימרים ותאורת לד מתוחכמת שיכולה להשתנות לפי צרכי הלקוח, ואנחנו סיפקנו את המענה האדריכלי לכיסוי ולפרזול הדקורטיבי של התאורה ההיקפית", מוסיפים השניים.

הפתרון

: שימוש בגופי תאורה עגולים ולבנים במקומות שבהם גוף התאורה גלוי; במקומות שבהם היו חייבים להשתמש בגופי תאורה מאורכים - נצבעו הפרופילים המתכתיים בלבן כך שיוכלו להיטמע בתקרה; ובמקומות שבהם התאפשר – הם השתמשו בקרניז דקורטיבי כדי להסתיר את פס הלד ולהפנות את האור כלפי מעלה, מה שגם ענה על הצורך הטכני וגם יצר תאורה מדהימה.

עיצוב ותכנון: שחר דהן ן צילום: שחר דהן
עיצוב ותכנון: שחר דהן ן צילום: שחר דהן

"השירות והליווי של גיל וצוות לדקור היה הרבה מעל למצופה", מדגישים תמר ודרור. "מעבר לכל פתרונות התאורה שהם יצרו עבורנו, הם סייעו לנו למצוא פתרונות גם לגופי התאורה האחרים שקנינו כמו הספוטים לארונות וחדרי הרחצה. למרות שאלו לא היו גופי תאורה שלהם הם הוסיפו גם להם דימר שיטפל בעמעום, ואף סייעו לנו להתקין אותם כדי שבעלי הבית יוכלו לעמעם את כל התאורה בבית, אפילו את התאורה שמעל לכיור".

האתגר: תאורה נסתרת מול הים

האתגר שעמד בפני האדריכל ומעצב הפנים שחר דהן (DIFFERENT TOUCH by SHAHAR DAHAN) כשעיצב את הדירה בגורדון על הים היה כפול: הוא נדרש להתאים סגנון תאורה עדין, מספק ולא מגושם בהתאם לעיצוב העדין של הדירה שגם יעניק פתרונות תאורה שידגישו את פרטי האומנות שמפוזרים בחלל ואת הצבעים באבזור הדירה

וגם ידאגו לפיזור תאורה מספק במרחבי הדירה בהתאם לכל אחד מהחללים. כל זאת מבלי להשתמש בגופי תאורה בולטים ו/או צמודי תקרה.

עיצוב ותכנון: שחר דהן ן צילום: ליאור טייטלר
עיצוב ותכנון: שחר דהן ן צילום: ליאור טייטלר
הפתרון

: כדי לענות על אתגרי התאורה, כל הדירה הונמכה בתקרת גבס שבה הותקנו גופי תאורה לד שקועי גבס. בנוסף, הותקנה בדירה מערכת "חשמל חכם" מסוג LUTRON שבאמצעותה ניתנים רוב האורות לדימור. "זהו הבניין הפרטי הראשון בישראל עם מערכת כזו", מדגיש שחר. "בעזרת גיל עוזרי וצוות לדקור הורכבו בכל הדירה גופי תאורה הניתנים לכיוונון ולשינוי גוון האור בהתאם לאווירה ולפעילות הרצויה, ובכך נתנו מענה מדויק ופרקטי".

האתגר: תאורה "אמיתית" לחנות תמרוקים וקוסמטיקה

פרויקט נוסף שאותו תכנן ועיצב האדריכל ומעצב הפנים שחר דהן בשיתוף חברת לדקור, הוא תכנון תאורה עבור חנות תמרוקים וקוסמטיקה בשטח של 140 מ"ר.

עיצוב ותכנון: שחר דהן ן צילום: שחר דהן
עיצוב ותכנון: שחר דהן ן צילום: שחר דהן

"תחום הקוסמטיקה דורש תאורה בשפע, הן בשל המבחר והצבעוניות שבמגוון המוצרים והן בשל העובדה שהתאורה משפיעה על האיפור וצבעי הפנים של כל אדם, כך שהאור חייב להיות אמיתי ולשקף את האיפור בהתאם" מפרט דהן.

"האתגר בפרויקט הזה היה ליצור יש מאין. להפיח חיים בחלל הריק, הקר והחלול, עם התקרה הגבוהה שמתנשאת לגובה של 4.70 מ´, ולהפוך אותו לחנות פעילה, שמחה, מזמינה ומוארת תוך יצירת מרחב ומעברים שמקנים לצרכנים חווית קנייה של נוחות מכל הבחינות, ובמקביל למשוך תשומת לב יוצאת דופן ואת הסקרנות של הקהל העובר ושב בחוץ".

הפתרון

: כדי לתת מענה מושלם, העיצוב בפרויקט הזה התרכז בכמה תחומי אזורים בחנות, התקרה וכל מה שצמוד לה נצבע בשחור וכל התאורה תוכננה כך שתתרכז כלפי מטה ולא תפוזר לצדדים.

לדברי דהן: "אחת מהמטרות העיקריות בתכנון התאורה הייתה להציף את החלל בתאורה כללית באמצעות גופי תאורה מסוג פעמוני לד, ולהאיר את החללים המסוימים שבהם ניתן קצת יותר "להתפרע" עם גופים יותר מעוצבים כמו הוויטרינה החיצונית. במחלקת האיפור נדרש שימוש בתאורה מסוימת בפני עצמה, ולתאורת מגוון המוצרים שבקומת הקרקע השתמשנו בגופי פסי לד לינאריים תלויים שדואגים לספק אור נעים ומספק דיו להארת המוצרים במיטבם".

"כשיש הבנה טכנית רבה ורצון, אין שום דבר עבורנו שהוא בלתי אפשרי", מסכם גיל עוזרי.

חזור מעלה